Respect voor dieren

zaterdag 26 februari 2011

Europeaan


De krantenbijlagen Reizen gaan altijd meteen in de prullenbak. Hooguit kijk ik ze alleen even snel door. Reisverhalen zijn een genre dat aan mij niet besteed is.
Toevallig zie ik vandaag een stukje in de krant van Jan Blokker over zijn favoriete plek: ROME.
Ik deel zijn fascinatie.

Het is lang geleden dat ik in Rome was. Maar onvergetelijk. Wel diverse malen in Italië, maar maar een keer in Rome. Dat was met een groep collega’s en voortreffelijk georganiseerd. Onder deskundige leiding (delen van) de stad bezichtigd, en ’s middags met een leuke groep eten in de open lucht onder een pergola. Veertien dagen lang.

Aan Blokker wordt ook gevraagd of er plekken zijn waar hij niet heen zou willen.
Antwoord: “Ik weet wel landen waar ik niet naartoe wil. Thailand, Cambodja, Fidji-eilanden, om er maar een paar te noemen.

DAAR BEN IK TE VEEL EUROPEAAN VOOR.
.

5 opmerkingen:

  1. Jammer dat we hem niet meer kunnen vragen wat hij daarmee bedoelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1. Dit is verm. een zoon (58), historicus, net een bundel reisverhalen gepubliceerd.

    2. 'Europeaan' is niet moeilijk, dat voel ik ook zo. Hier kan ik oude kunst begrijpen, dat is deel van mijn cultuur.

    Daarentegen kan ik de Borobudur bijv. wel een indrukwekkend bouwwerk vinden, maar kan ik hem niet 'lezen' (begrijpen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo eurocentrisch, maar ik kom dan ook uit een Indische familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat vroeger Blut und Boden werd genoemd, heet tegenwoordig cultuur. Poep kun je ook kak noemen, maar het blijft stront.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou dit is wel met een erg rood waas voor ogen geschreven.

    Het gaaat niet om volk of ras, maar om kunstuitingen. In de Europese cultuur word je al op school onderricht, ze is overal om ons heen. We hoeven er betrekkelijk weinig moeite voor te doen om hem te begrijpen.

    Dit is heel anders t.o.v. exotische culturen.
    Als ik voor een Indiase tempel sta, zal ik heel veel studie moeten doen om iets van de uiting te begrijpen. De meeste toeristen bezoeken dergelijke culturen maar een of een enkele maal.

    BeantwoordenVerwijderen