Respect voor dieren

vrijdag 18 februari 2011

Van bloemen en ballen

De naam 'orchidee' is afgeleid van Orchis. De Griekse filosoof Theophrastus was in 300 v.Chr. de eerste die het geslacht beschreef.

De naam Orchis (όρχις) heeft mogelijk betrekking op de dubbele wortelknol: het Griekse 'orchis' betekent ook teelbal.

Orchid-ectomie is de chirurgische verwijdering van één of beide zaadballen (testikels). Wanneer de zaadbal is beschadigd door een ongeluk of ziekte, kan het nodig zijn deze te verwijderen.

4 opmerkingen:

  1. Kun je ook nog foto's van huidkanker en syfilis plaatsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Marcel, dit zijn gezonde balletjes hoor. Buiten jou loopt daar de halve mensheid mee rond.

    Syfilis is in zoverre interessant dat hierop de eerste chemotherapie werd losgelaten, begin 20ste eeuw: Salvarsan. (arsenicumverbinding).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit laatste is nieuw voor mij. Zeker interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een konijntje gehad waarvan ik dacht dat het een vrouwtje was. Ik had haar samen met een ander konijntje genomen, waarover ook tegen mij was gezegd dat het een vrouwtje was. Omdat het ene konijntje het andere terroriseerde, heb ik de agressieveling na drie dagen teruggegeven. Het konijntje dat ik heb gehouden, kon het wel goed vinden met mijn poezen.

    Ik had om dwergkonijntjes gevraagd, maar het konijntje werd steeds groter. Op een gegeven moment zag ik iets groeien aan haar buik. Ik schrok me rot: ze zou toch niet zwanger zijn gemaakt door dat andere konijntje? Aan de andere kant hadden ze juist steeds ruzie gehad.

    Toen ik op een dag met het konijntje bij de dierenarts was en ik het over háár had, zei de dierenarts geërgerd dat het toch duidelijk een mannetje was. Wat onder aan de buik zat, waren de ballen, die bij konijnen naar verhouding groot zijn. Het andere konijntje moet ook een mannetje zijn geweest. Vandaar al dat geknok. Ik was nog opgelucht dat ze me niet een mannetje en een vrouwtje hadden gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen