Respect voor dieren

dinsdag 8 februari 2011

Wit volkoren brood

Als consument kun je de misleidende praktijken in de levensmiddelenindustrie gewoon zelf aanpakken, bewijst Frank Jonkers. Hij won een zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC) tegen de misleidende reclame van Blue Band Goede Start witbrood. Unilever moet advertenties aanpassen.

Producent Unilever wilde na de uitspraak een beroepsprocedure starten, maar heeft die weer ingetrokken, nadat Foodwatch Jonkers juridische hulp bood.

Jonkers beklaagde zich in 2010 over Blue Band Goede Start, volgens Unilever ''wit waar volkoren in zit''. Tijdens de procedure voerde Unilever aan dat witbrood ''in de letterlijke zin van het woord'' geen volkoren bevat en dat consumenten in die context moesten begrijpen dat het witbrood niet even gezond is als echt volkorenbrood.

De reclame van Blue Band Goede Start witbrood is oneerlijk, oordeelde de Reclame Code Commissie, omdat deze wel degelijk het witbrood als volkoren brood aanprijst. Unilever beperkt het vermogen van consumenten om doordacht te beslissen, door de suggesties die in de reclame worden gewekt.

Foodwatch voert ook actie tegen Blue Band Goede Start, vanwege de misleidende marketing die op de lange termijn een gezonde leefstijl kan ondermijnen. De gemiddelde Nederlander weet best dat hij genoeg vezels moet binnenkrijgen. Maar de Gezondheidsraad concludeerde vorig jaar dat slechts een op de tien mensen de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vezels binnenkrijgt. Producten met onterechte vezelclaims, zoals Blue Band Goede Start witbrood dragen bij aan die ongezonde trend.

Extra kwalijk, vinden zowel Jonkers als foodwatch, dat de marketing zich specifiek op ouders richt. Juist kinderen, de uiteindelijke doelgroep, zouden niet vroeg in hun leven aan een product moeten wennen, dat minder voedingswaarde heeft dan volkorenbrood.

Foodwatch blijft na dit succes samen met consumenten in actie komen tegen de misleidende marketing van bewerkt eten dat te duur, te zout, te vet, te zoet is of te weinig vezels bevat. ''Consumenten moeten hun rechten opeisen. Als zij van zich laten horen, kan er werkelijk iets veranderen in de voedselindustrie'', merkt Bart van Opzeeland van Foodwatch. ''Wij willen er uiteindelijk samen voor zorgen dat de industrie eerlijk, duurzaam en gezond eten gaat leveren.''

3 opmerkingen:

  1. Waarom moet Blue Band zo nodig brood verkopen? Schoenmaker, blijf bij je leest!
    En dan nog met zo'n misleidende reclame!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Albert Heyn brood,niet te eten en zeer ongezond.
    Veel kinderen eten het wegens tijdgebrek van de ouders en ondoordachtheid.
    Kinderen eten zeer slecht tegenwoordig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook van Unilever is BECEL brood: meergranen, volkoren, met 40% minder zout dan gewoon volkoren.

    Aanbevolen door de Ned. Hartstichting.

    BeantwoordenVerwijderen