Respect voor dieren

maandag 7 november 2011

De nieuwe vegetariër eet vlees

vegetariër

Wakker Dier is al een tijdje de weg kwijt, op het spoor van de Dierenbescherming. Beide organisaties hebben geen probleem meer met vleeseters. Liever niet, dat nog wel.
Van de Dierenbescherming is dit geen verrassing. Deze organisatie heeft al lang geleden haar principes ingeleverd, zo ze ze al ooit gehad heeft.
Dat komt goed uit in deze crisistijd! De vaste lasten en salarissen moeten betaald blijven worden...

Wakker Dier is lange tijd gezien als principiële en strijdbare organisatie. Heel anders dus als de Dierenbescherming. Maar ook van WD is de glans af.
Dat begon ermee dat de acties 'Achter Gesloten Deuren' van Ongehoord uitdrukkelijk afgekeurd werden. Het aan de kaak stellen van misstanden in de vee-industrie is het alleenrecht van Wakker Dier. Daar moeten anderen met hun poten vanaf blijven.

Het clubje gaat nu zover vleeseters òòk te beschouwen als vegetariërs!

Ze doet dit in het kader van de verkiezing van de ‘meest sexy vegetariër’. Die verkiezing wordt al een tijdje jaarlijks georganiseerd en blijkbaar was men door de sexy vegetariërs heen. Dit is ook wel wat: EN Vegetariër EN Sexy! De nood moet wel hoog geweest zijn, dat Wakker Dier zijn toevlucht ertoe nam vleeseters nu ook maar te laten meedingen. Op z'n tijd een biefstukje, kippepootje, een beetje ganzenpâté (foie gras), dat moet toch kunnen?!
Het wachten is nu nog op de verkiezing van de 'Meest Sexy Vleeseter'.

Wakker Dier doet in het algemeen goed werk, en de Dierenbescherming heel soms ook, maar wel zonder mij. Beide lidmaatschappen heb ik beëindigd. Er zijn genoeg alternatieven, denk bijv. aan Ongehoord en Varkens in Nood. Men mag wel hopen dat de laatste haar rug recht houdt!

***
Commentaar (door Irma)
Van Wakker Dier ben ik donateur en ik vind dat ze prima werk leveren. Ik zie dat anders dan jij: het gaat niet om ons, het gaat om de dieren. Dus of iemand nou veganist, vegetarier, flextairer of godmagweten wat is, als er maar minder dieren gegeten worden! Vroeger vlogen vega's elkaar ook altijd in de haren, je was als ovo of lacto eigenlijk geen echte vegetarier, laat staan als je vis at. Zal me (soja)worst wezen. 
Zelf eet ik geen enkel dood dier. Maar al deed ik dat wel, veel zou het niet eens uitmaken. Misschien heb je meer aan 10 serieuze flextariers dan aan 1 vegetarier, waar het gaat om het besparen van dierenleed. Want wat doe je in je eentje tegen al die vleeseters? 
De laatste 100 jaar hebben we wel gezien dat de mensheid nooit op zal houden met vlees eten omdat ze compassie heeft met dieren. Dat zullen er altijd maar een paar zijn, die dat hebben. Dus wie weet ligt de toekomst wel in de flextarier. Als we er daar nu eens een paar miljoen van hadden, dat zou denk ik meer helpen. Voor die dieren dus. Niet voor ons. WD werkt ook niet voor ons, het is er voor de dieren. Ik zou weer vlees gaan eten als ik daarmee dieren kon redden (wat niet bestaat, maar stel dat er zo'n keuze was).
Voorlopig ben ik dus nog heel blij met WD, want die worden tenminste gehoord!

4 opmerkingen:

  1. Vandaag heb ik mijn donateurschap van Wakker Dier opgezegd. Heel jammer omdat Wakker Dier heel goed werk doet. Ik wil echter graag serieus genomen worden als vegetariër.
    Vegetariërs zijn mensen die niets eten waarvoor dieren gedood zijn, vegetariërs eten niet af en toe een stukje biologische kip of een visje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wakker Dier zal ongetwijfeld goede dingen doen voor dierenwwelzijn, maar ondanks dit heb ik ook mijn lidmaatschap opgezegd.

    Ook met name, omdat ze iedere keer ongevraagd zoveel geld van mijn rekening halen en daar hou ik niet van.

    En ik heb wel het gevoel,dat ik meewerk aan het dierenwelzijn in beperkte mate.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik beschouwde Wakker Dier niet als een vegetarisme bevorderende instelling. Maar als het bij WD gaat inhouden dat het eten van vlees gepromoot worden, zullen ze ook mijn steun missen.
    Stel dat hun "definitie" doorzet, dan kan ik de etiketering van voedingsmiddelen niet meer vertrouwen. En moet ik maar afwachten wat ik in een restaurant krijg als ik een vegetarisch menu bestel.

    Ze beschouwen het vegetarisme kennelijk net als het katholieke geloof. Vele gelovigen geloven alleen met Pinksteren, Pasen en Kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://www.petitiesonline.nl/petitie/behoud-de-definitie-van-vegetarier/230

    De petitie al getekend? :)

    BeantwoordenVerwijderen