Respect voor dieren

vrijdag 1 april 2011

Een nieuwe lente, een nieuwe dierentuin


In de lokale krant stond de aankondiging van een persconferentie over plannen voor de aanleg van een dierentuin in de gemeente. De bijeenkomst was georganiseerd door RegioBouw en werd gehouden in een sportkantine. Een wat vreemde locatie, maar ik omdat ik er meer van wilde weten, was ik daar om half vier vanmiddag aanwezig. Er waren maar enkele belangstellenden, geen bekenden, niemand van de Dierenbescherming. Ik werd verwelkomd door de hoofdredacteur van het plaatselijke leugenaartje, met de woorden: ‘Daar is Barend, die is TEGEN.’ Ik kon het niet ontkennen.

Er werd nog een kwartiertje gewacht, en toen nam de vertegenwoordiger van RegioBouw het woord: ‘Ik heet u van harte welkom op deze bijzondere dag: 1 APRIL.’ Toen viel de euro: we waren gefopt. Er werd nog een troostprijs verloot en daarna konden we gaan. Opgelucht, dat wel.

---

Het kan nuttig zijn hieraan een gedachtenexperiment vast te knopen.
Houd je zoiets tegen, en zo ja, hoe?

Je kunt natuurlijk bezwaren formuleren in de trant van dat het zielig voor de dieren is, dat er al volop dierentuinen in Nederland (en aangrenzende landen) zijn  Kleine en grote, ook in de naaste omgeving. Dat  het geen enkele positieve invvloed heeft op het dierenwelzijn in het algemeen. Dat het kinderen niet langer dan een kwartier boeit en ze meer gebaat zijn met een pretpark, etc.

Een exploitant als bijv. Libéma heeft daar echter allemaal geen boodschap aan. Voor hem is de vraag alleen: is het rendabel?

Vandaar het echte probleem: KAN een gemeente een vergunning hiervoor weigeren, en zo ja, op welke gronden? Dit is een kapitalistische maatschappij.

Ik kom er niet ver mee. De hier genoemde locatie is een recreatiegebied (in ontwikkeling). Mogelijk dat het bestemmingsplan een dergelijke onderneming toelaat.

Een belangrijke vraag is wel of dit de gemeente geld gaat kosten, in de vorm van subsidie, of juist opleveren: uit de verpachting van de grond ontstaan mogelijk inkomsten
Ander bezwaar vind ik dat door dit initiatief, als het gerealiseerd wordt, inwoners de vrije wandeling afgenomen wordt.
Een middagje dierentuin kost een gezin alleen aan entree al ruim 50 euro.

 
Dierentuinen in Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten