Respect voor dieren

dinsdag 21 juni 2011

Boom

Boom (oud)
In de straat voor mijn huis, aan de rand van de stoep, staat een rijtje mooie, volgroeide lindebomen. Sommige buren klagen daarover: de wortels, de bladeren, de honingdauw enz. Maar dat is logisch: stonden er geen bomen, dan zouden ze daarover klagen.
Direct voorbij die bomen begint het parkeerterrein.

Nu kwam er vandaag een dreigend uitziende wagen van de gemeente aanrijden. Er was een kleine kraan op gemonteerd. Twee mannen stapten eruit, en een begon met het plaatsen van pionnen. Ik was er niet gerust op. De mannen waren rondom de boom al begonnen met werk aan de trottoirbanden, toen ik vroeg wat de bedoeling was. Het antwoord was dat het om de wortels ging. “Daar kunnen mensen over vallen.” Inderdaad komen die wortels hier en daar omhoog. Ik vroeg hoe ze het gingen oplossen. Het antwoord verraste me.

Ze gingen de boom meer ruimte geven. En dat niet alleen: ze namen daarvoor een stukje van het parkeerterrein af! Van de Heilige grond! Met andere woorden: de banden van de stoeprand werden wat naar achteren gelegd, er ging extra aarde over de wortels en er werd wat ruimer omheen betegeld.

Het is nu klaar en het ziet er keurig uit. Ik ben verbaasd (en blij!) dat zo’n oplossing in deze tijd nog kan. Buren heb ik er nog niet over gehoord.


2 opmerkingen:

  1. Nu daagt het in het westen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed! Tegenwoordig let men er wel beter op bij nieuwe aanplanting, dat de boomwortels meer ruimte hebben, meer water en meer lucht. Er is teveel gebetonneerd geworden - waardoor bij zware regenval trouwens ook waterlast optreedt in de steden, water kan niet meer genoeg wegsijpelen.
    De lindeboom, de acacia en de olm zijn mijn 3 lievelingsbomen :)

    BeantwoordenVerwijderen