Respect voor dieren

zondag 12 juni 2011

De kat krabt de krullen (van de trap)

Zoals iedereen die een kat heeft wel weet, eten deze dieren niet met vork en mes. Het kost ze blijkbaar moeite om het voedsel behoorlijk naar de mond brengen: er lijkt haast net zoveel naast te gaan. Rond de etenbakjes ligt het bezaaid met brokjes. Bij nat voedsel gebeurt dat niet gelukkig.
Nu staan de bakjes hier op een vaste ondergrond, dat is makkelijker schoon te houden. Toen ik dat plateau een keer grondig wilde schoonmaken, heb ik de bakjes tijdelijk op een kleedje gezet. Toen zag ik iets vreemds gebeuren: mijn deelkat krabde dat kleedje over het bakje heen, dat daardoor niet eens meer te zien was. Het was net alsof hij zijn behoefte gedaan had en de uitwerpselen wilde bedekken. Mijn eigen kat heb ik dat niet zien doen.

Ik kreeg hierover de volgende reacties van andere verzorgers:

  1. Hij vindt het niet lekker, laat op die manier zijn afkeer ervan blijken
  2. Hij verstopt het, zodat hij later ook nog wat heeft.
  3. Hij bevindt zich op een andere kat zijn territorium. M.a.w. hij wil niet op heterdaad betrapt worden bij eten dat hij jat.
  4. Al onze katten, Siamezen, die we afgelopen 25 jaar hebben gehad deden dit ook. Niet altijd als ze gegeten hebben, maar wel vaak, en niet bij de kattenbrokjes die altijd blijven staan, maar bij het zachte voedsel  Vooral als ze geen zin hebben, kennelijk om te laten zien dat ze er geen zin in hebben, maar ook als het lege bakje op een plaats staat waar ze anders liggen.
Ik denk inderdaad dat het kan zijn dat hij geen zin heeft. De deelkat heeft immers twee huizen, dus die eet alleen nog maar wat hij lekker vindt. Gelukkig is hij nog steeds heel slank; hij loopt dan ook veel.

1 opmerking:

  1. De kat blijft een mysterie, wat hem juist zo aantrekkelijk maakt.

    BeantwoordenVerwijderen