Respect voor dieren

woensdag 22 juni 2011

Marianne Thieme: "Sway me more! "

Een heel aardig interview met Marianne Thieme is te beluisteren op radio WNL, Uitzending Gemist (2 delen): 
De vragen worden gesteld door Jeanne Kooijmans, die dat heel goed doet en de juiste toon aanslaat om Thieme aan het praten te krijgen. Dat lukt nog niet echt met een beginvraag: “Vind jij het lekker om het op z’n hondjes te doen?”

Wel een voltreffer van Kooijmans is dat ze de dierenplaatjes van AH meegebracht heeft, met de vraag of Thieme die al heeft voor Annika, haar dochter (9 jaar). Daar wil Marianne zich meteen meester van maken, maar Kooijmans heeft een zoon in die leeftijd, dus de dames delen ze netjes.

Maar er worden ook diverse serieuze zaken aan de orde gesteld, bijv. de vraag of de ambtenaar van de Burgerlijke Stand om geloofsredenen het homohuwelijk mag weigeren te sluiten. Zonder de minste aarzeling is het antwoord: “Nee, dan zoekt hij/zij maar een andere baan.”

Grappig is ook dat Jeanne van de gelegenheid gebruik maakt om persoonlijke sores kwijt te kunnen. Zij woont in Overveen en heeft last van de herten daar. “Of Marianne misschien niet vindt dat die dieren…….”
Uiteraard komen de ganzen er meteen achteraan.

Enfin, zo gaat dat door. Het programma duurt officieel twee uur, maar als je de muziek doorspoelt, dan blijft de helft over: 1 uur. Geen slechte muziek overigens! “Sway me more!” is het nummer waarmee Marianne en Jaap hun huwelijksbal openden.

When marimba rhythms start to play
Dance with me, make me sway
Like a lazy ocean hugs the shore
Hold me close, sway me more

Like a flower bending in the breeze
Bend with me, sway with ease
When we dance you have a way with me
Stay with me, sway with me

Other dancers may be on the floor
Dear, but my eyes will see only you
 
Only you have that magic technique
When we sway I go weak

***

5 opmerkingen:

  1. Na zo'n beginvraag zou ik zijn opgestapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vragenstelster realiseert zich de debiliteit van haar vraag en verontschuldigt zich daarvoor (bedekt).

    Ik vond het trouwens ook wel weer grappig: vrouwen over dit onderwerp. Dat ben ik niet gewend.

    Als politicus word je beproefd, maar dat weet je vooraf als je in een programma gaat zitten waarin je voorgangster Patty Brard was.

    Omroep WNL betekent immers: omroep van Walgelijk Nederland.

    Het verrassende is dat het toch nog een heel aardig interview wordt.

    Overigens doet Thieme mij soms denken aan Balkenende, wat de articulatie betreft. 'Andere' wordt anne, 'uiteindelijk' wordt uiteilijk.
    Ik weet niet of logopedie hier helpt. Ze heeft wel mediatraining gehad, vertelt ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het komt voor dat de redactie van een televisie- of radioprogramma journalisten dwingt een bepaalde vraag te stellen. Ik denk dat dat van die hondjes uit een mannelijke koker komt. Al is een vrouw nog zo'n goede politica, altijd wordt ze seksueel vernederd. Dit lot delen vrouwelijke politici trouwens met alle vrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De interviewer heeft als verdienste dat ze MT op haar gemak weet te stellen. Ze benadert MT low profile, een heel enkele keer zelfs plat. Maar ook van vrouw tot vrouw. MT wordt aan het lachen gemaakt, haar articulatie verbetert: Kooijmans is ontwapenend.

    Dit interview duurt bij elkaar twee uur. De interviewer herhaalt geregeld voor de (nieuwe) luisteraar wie de gast is. Dat is professioneel.

    'Sway me more' werd voor het eerst bekend door Dean Martin, jaren vijftig. De nieuwe toonzetting is erg pittig. Bij dit stel had ik eerder een klompendans verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PS. In de tekst van Sway me more wordt op een zeker moment gerefereerd aan vioolspel. Je HOORT dan ook een viool, maar je ziet hem niet.
    Het geluid komt uit het keyboard.

    BeantwoordenVerwijderen