Respect voor dieren

woensdag 29 juni 2011

Screening: laat je nakijken...

De PSA-test, die in 1986 werd ontwikkeld om prostaatkanker vroegtijdig op te sporen, doet volgens onderzoekers meer kwaad dan goed. Voor elke man wiens leven gered wordt door het op tijd herkennen van de prostaatkanker worden er 50 (vijftig) doodsbang gemaakt met de mededeling dat ze kanker hebben, ten onrechte behandeld en loopt nog eens een derde allerlei vervelende hinder op ten gevolge van die behandeling.

Ze zullen voortaan moeten leven met het idee dat ze het beste achter zich hebben.
De onnozelheid die hoort bij de mensen die denken dat het leven eeuwig duurt, raken ze kwijt en er is altijd schaduw, ook op de zonnigste dagen.
.
Toch ben ik blij dat ik die test ondergaan heb, want ik behoor tot de mannen bij wie de kanker erg kwaadaardig bleek te zijn en het is waarschijnlijk door alle behandeling die ik tot nu toe kreeg dat ik nog in Rome zit vlak bij Villa Borghese.
Van mijn perspectief uit gezien is die test dus waarschijnlijk zinvol. Jammer voor die vijftig mannen die denken dat het heel beroerd met ze gesteld is en wier leven doorkruist wordt door de fatale uitslag. Allemaal speciaal om mij te redden, of mij in elk geval wat extra tijd te geven om de boeken te schrijven waar ik nog niet aan toe was gekomen

In de Verenigde Staten zijn tussen 1986 en 2005 56.500 levens gered dankzij de PSA.

Er zijn door die test echter 943.500 mannen die nooit zouden zijn doodgegaan aan hun gezwel en het waarschijnlijk nooit hebben opgemerkt. Wel is het mes erin gezet, werden ze bestraald of chemisch gecastreerd. Impotent en urine lekkend zitten ze dan in Rome.  Of misschien vliegen ze nooit meer en gaan ze maar helemaal nergens naartoe, want wat heeft het nog voor zin?
In Amerika zit de revolver nu eenmaal los in de holster. Snel ingrijpen. Geen risico nemen. In Europa is de aanpak wat anders. Daar wachten artsen meestal af om te zien hoe de tumor zich gedraagt en gaat hij heftig te keer dan kan er alsnog van alles worden ondernomen.
.
Zullen we die PSA test maar in een kast opbergen en er niet meer uithalen? 

Vijftig mannen die gewoon aan ouderdom overlijden zonder te weten dat ze diep in hun intieme orgaan een gezwel hebben zitten, en één man die te jong sterft omdat de kanker voortwoekert zonder dat er op tijd iets aan gedaan kan worden.

Bron: Ivan Wolffers, Weekboek

8 opmerkingen:

  1. "De Prostaat" van Finoulst en Van Erps uitgegeven bij Houtekiet Antwerpen/Amsterdam.
    Daar staat alles in en verder niet meedoen aan het "orgaanrecital" van de grijzer wordende man.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al eerder heb ik geschreven dat bij alle oude mannen de cellen in de prostaat onrustig worden. Overigens moeten wij leren op een wijze manier met de dood om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat niet over de prostaat!

    Het gaat over screening en het nut van bevolkingsonderzoek. Niet alleen door de overheid maar ook door allerlei particuliere klinieken, zie bijv. 'Total Body Scan' op: www.prescan.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie wil, moet naar mijn mening in de gelegenheid worden gesteld mee te doen aan een bevolkingsonderzoek. Ik heb zelf maar één keer meegedaan aan een bevolkingsonderzoek, nl. i.v.m. borstkanker. Verder geloofde ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ACTIE!

    Doe NU de Total Body Scan.

    NU € 795

    Normaal € 1390

    http://www.bodyscan.nl/total-bodyscan?gclid=CJOC7tvx26kCFcWJDgodumRSYw

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals een arts eens opmerkte in verband met de manie om gezond te leven en niet te roken: "De angst voor de dood is er bij de mensen goed ingestampt".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Erica:
    "Ik heb zelf maar één keer meegedaan aan een bevolkingsonderzoek, nl. i.v.m. borstkanker. Verder geloofde ik het wel."

    Hier zie je al meteen de zwakte van bevolkingsonderzoek gedemonstreerd. Het is een gigantische organisatie, kost dus ook heel veel geld en de burger(es) 'gelooft het wel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De meeste vrouwen die ik ken, doen wel braaf mee aan het bevolkingsonderzoek naar borstkanker en naar baarmoederhalskanker. Ik kon mij op mijn werk door de bedrijfsarts op baarmoederhalskanker laten onderzoeken, wat ik meermalen heb gedaan. Ook heb ik nog eens een mammografie gekregen toen ik medicijn tegen overgangsproblemen moest innemen die de kans op borstkanker vergrootten. Na een jaar ben ik op eigen houtje gestopt met die medicijn en ik bleek geen overgangsproblemen meer te hebben. Door de darmkanker die ik heb gehad, heb ik al zo veel onderzoekingen ondergaan (ook in verband met eventuele uitzaaiingen) dat ik niet verder wilde worden gemedicaliseerd. Ik vond het ook zonde om die ene ATV-dag in de maand voor de helft te gebruiken voor een bezoek aan een polikliniek.

    BeantwoordenVerwijderen