Respect voor dieren

donderdag 8 juli 2010

Antwerpen

Gisteren was ik in Antwerpen, om kennis te maken met collega-activisten. We maakten ook een wandelingetje door de binnenstad en passeerden de boekhandel ‘De Groene Waterman’, een klein cultureel centrum met een leuk keldertje, waar ik in 2006 een discussie bijwoonde over genetische manipulatie.
In een nabij café proefden we een ‘bolleke’.

De tijd vliegt: alweer vier jaar geleden sinds mijn laatste bezoek. Het kan aan de wijk gelegen hebben maar het viel me op hoezeer de islamisering in deze stad om zich heen gegrepen heeft. En als Amsterdammer ben ik toch wel wat gewend.

Zoals het vaak gaat kom ik bij thuiskomst ineens verschillende artikelen over deze stad tegen. In 'de Volkskrant' een groot interview met een zekere Jos van der Lans, die volgende week in ‘De Groene Waterman’ een boek (over maatschappelijk werk) zal presenteren.

In 'Volkskrant magazine' pakt Joke van Leeuwen uit over haar leven en werk, sinds enkele jaren in deze stad woonachtig. Zij is een bekende kinderboekenschrijfster, o.a. van het recent verfilmde ‘Iep’.
Deze Nederbelg bracht het zelfs tot ‘dichter van de stad’!

7 opmerkingen:

  1. vier geleden? Vier jaar geleden misschien?
    En ik wist niet dat je een Amsterdammer was!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iep is ook in Belgie gefilmt en een leuke kinderfilm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Barend is toch ook niet 47? En hij heet in werkelijkheid toch ook niet Barend? Enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Barend, - de mysticus van het Zoniënwoud

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Stempelientje: Hou svp. wel in de gaten dat het origineel een kinderboek uit 1997 is.
    De verfilming ervan liep uit op ruzie en is op z'n minst controversieel te noemen.

    Rondom de film IEP! is de nodige commotie ontstaan toen bleek dat producent Lemming Film na een tegenvallende proefvertoning ruim 15 minuten uit de film knipte, zónder medeweten van regisseur Rita Horst.
    Zij was het hier niet mee eens en na een verloren rechtszaak liet zij haar naam van de titelrol halen. Een groot deel van de filmcrew, onder wie Huub Stabel, schaarde zich achter Horst en weigerde de première bij te wonen op een Duits filmfestival.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar weet ik allemaal niks van,ik heb alleen de film in de bioscoop gezien omdat mijn dochtertje er heel erg graag heen wilde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lezen is uit. Plaatjes kijken heeft tegenwoordig de voorkeur. Dat schiet lekker op. Lezen biedt (meer) ruimte aan de eigen verbeelding.

    Iep! is een boek van 151 blz., geschreven door Joke van Leeuwen.

    De Stichting Lezen geeft er heel aardige instructie over:
    http://www.woutertjepieterseprijs.nl/wpp/Lestips/LS_01.asp

    BeantwoordenVerwijderen