Respect voor dieren

donderdag 22 juli 2010

Dierproeven en Organon Oss


Moeten we treuren nu de R&D-afdeling van Organon Oss geheel wordt opgeheven en daardoor ongeveer 1000 mensen de laan uitvliegen?

Of gaan we de vlag uithangen omdat dit minder dierproeven oplevert?
De Antidierproeven Coalitie (ADC) demonstreerde er in november vorig jaar nog voor de poort. (Foto Paul Kraaijer)
Ze kan tevreden zijn.

Over de proeven noch over de aantallen dieren maakt Organon iets bekend. Dat mag je toch wel onbehoorlijk noemen. Op de website vind ik althans niet meer dan dit:

"Bij dit onderzoek, dat tot doel heeft een profiel te kunnen opmaken van het gedrag van een stof in een levend organisme, spelen dierproeven nog steeds een belangrijke rol. Het is belangrijk om van een potentieel geneesmiddel in een vroeg stadium te weten waar het in het menselijk lichaam wordt gemetaboliseerd en tot welke metabolieten. Deze factoren kunnen met behulp van geïsoleerde menselijke levercellen worden onderzocht voordat het middel op personen wordt toegepast. Ook kan de interactie tussen geneesmiddelen en individuele cytochroom-P450-enzymen (een groep enzymen verantwoordelijk voor het metabolisme van de meeste geneesmiddelen die nu klinisch worden toegepast) in vitro (reageerbuis) worden onderzocht. Dergelijk vroegtijdig onderzoek op menselijk materiaal kan het gehele ontwikkelingsproces danig versnellen en ervoor zorgen dat er minder dierproeven nodig zijn. Schering-Plough streeft ernaar het faalpercentage en het aantal dierproeven steeds verder te verlagen."

8 opmerkingen:

  1. SP Oss (Lilian Marijnissen) voert actie voor Organon!

    http://lilianmarijnissen.sp.nl/weblog/category/binnenland/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lang leve de arbeiders van organon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij betreft mag de vlag uit!
    Elke dierproef minder is er 1.
    Heel bedrijf weg wat in dierenleed grossiert: Hoera!
    Marijnissen is zeker aan de pil?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Behalve de PvdD-kamerfractie lijkt ook de PvdD-afdeling Noord-Brabant helemaal niet te weten wat er gebeurt.
    Statenlid Birgit Verstappen Lijkt zelfs niet te begrijpen dat er een probleem is (bij Organon).
    Dat gaat zover dat zij denkt dat hierboven de SP aan het demonstreren is...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn anticonceptiemiddelen en medicijnen nodig. Proeven horen natuurlijk niet op dieren te worden uitgevoerd en niet op mensen die geen toestemming hebben gegeven en niet goed zijn geïnformeerd over de risico's van de proef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar heb je bv de daysy voor. die smerige hormoon dingen die hebben wij helemaal niet nodig. de farmacy etc heeft ze nodig ivm geldwolven zijn

      Verwijderen
  6. opdoeken die smerige praktijken. Er zijn zoveel onnodige dierproeven. voor de anticonceptie pil heb je bv de Daysy (meetapparaatje is nog veiliger ook). En dan medicijnen voor hart en longen enzo. Ga iets aan die smerige lucht te doen zoals van unox en die gore onzin fabrieken/ stop die massa vee industrie en houd op met megastallen. Dat zal ook een hoop long problemen en hart en vaatproblemen schelen. en hoef je geen onnodige smerige proeven te doen. behandel een mens en dier zoals je zelf behandeld wilt worden. of ga naar een dokter die jou kan helpen of ga naar de kerk. want zo ga je niet met dieren om zoals wij nederlanders denken dat dat maar normaal is. zoals dieren non stop binnen laten staan. maar ik kan praten wat ik wil die mensen ik hoop echt oprecht dat ze tot besef komen en morgen een beter mens gaan zijn. blijf van dieren af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ps barend partij van de dieren heb je idd geen zak aan. ik stem erop maar is ook zeker niet mijn soort volk. de enige reden dat ik stem is zodat ik mijn stem uit breng voor de dieren. ik neem mensen het niet kwalijk die dierproeven doen met het idee dat ze iets goeds doen. Maar ik hoop dat ze tot inkeer komen. Net zoals dat ik zelf tot inkeer ben gekomen. echt ik hoop echt dat dit gaat stoppen. Zelf aak ik iig al jaren betere keuzes, zoals geen anticonceptie maar de Daysy. Onze gezondheid zit in de natuur. en dieren zijn er om gezond te leven. als wij met alle onze kennis fatsoenlijk om zouden gaan zonder hebberige geldwolven te wordne en al die smerige fabrieken en industrien stoppen dan kunnen wij met onze kennis hee ooud wordne zonder ziek te worden. maar juist door deze grote stank bedrijven zouden we bijna medicijnenen nodig hebben zoals een asperien en met je ogen in een felle lamp blijven kijken. zoiets het slaat dus nergens op. maar dat gaat steeds bekender worden

    BeantwoordenVerwijderen