Respect voor dieren

dinsdag 1 juni 2010

Actieve donorregistratie (ADR)

Marianne Thieme laat per mail weten dat orgaandonatie een “persoonlijke, actieve keuze” is.
In het verkiezingsprogramma van de Partij voor de Dieren vind ik dat niet, maar dat hoeft ook niet: Marianne IS immers het partijprogramma.
Ik veronderstel dat zij tegen het ADR is, zie verder.

De linkse partijen spreken van ADR: ‘actieve donorregistratie’. Daarvòòr zijn PvdA, SP en GL. Iedereen is donor tenzij je aangeeft dat niet te willen.
Ik vind dat te ver gaan, net als de meesten op dit forum. Financiële solidariteit is tot daaraan toe, maar over mijn lichaam blijf ik graag zelf de baas.

Zo denken ook ChristenUnie en CDA erover, - ik bevind me in goed gezelschap. (?)

Het CDA formuleert het als volgt: “De overheid behoort terughoudend te zijn als het gaat om de integriteit van het menselijk lichaam.”



De ChristenUnie die ook graag voor vol aangezien wordt, spreekt van ‘het indringende keuzemodel’.

Van Esmée Wiegman (foto) mag er ook wel eens gelachen worden.


D66 brengt ons dan weer bij de les en legt het actieve donorregistratiesysteem, waarvan het voorstander is, als volgt uit:

“Dit is een systeem van orgaandonatie waarin iedereen die zich (dreigend BW) na herhaalde oproepen, NIET heeft laten registreren, als donor geregistreerd wordt.

Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen:

• mensen die zich actief als donor hebben geregistreerd, en

• mensen die geen bezwaar hebben gemaakt.”

Enzovoort.

Ik veronderstel dat ze hetzelfde bedoelen als de genoemde linkse partijen maar echt duidelijk vind ik het niet.
Op dit moment hebben de voorstanders samen 68 zetels, en vormen ze dus nog altijd een minderheid.

Wat mij betreft is de Partij voor Marianne Thieme in dit opzicht dus een goede keuze.

3 opmerkingen:

  1. Wat heb je nou aan die organen als je dood bent? Niks.Het word in de grond gestopt of verbrand.Als je pech hebt en dat laatste laat doen heb je ook nog kans dat je onbewust dierproeven gaat financieren.....
    Van mij mogen ze hebben wat ze gebruiken kunnen;de rest weggooien,of nog mooier: opvoeren aan wilde dieren.Maar ja,dat kan en mag in Nederland niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens, Stempelientje, maar de anderen hechten erg aan hun stoffelijke resten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spreek eens met Jan Peter Balkenende,- misschien kan die het uitleggen.

    BeantwoordenVerwijderen