Respect voor dieren

woensdag 16 juni 2010

Dierenambulance


1. Dierenambulance (16-6-2010)

Ik loop naar mijn auto, die een stukje verderop op een parkeerplaats staat. Naast mij raast het verkeer van auto’s, fietsers en scooters. Ik zie een vogel aan de kant van het fietspad, en zie ook meteen dat er iets mis mee is: hij vliegt niet weg. Het is (weer) een zwarte kraai, en het is weer 18.15 uur. Het verschil is dat ik nu in Amsterdam ben en geen nummer van de ambulance in mijn mobiel heb. De kraai komt op me af, ik belet hem de autoweg op te gaan. Hij scharrelt wat in het stukje groen langs de weg. Het lijkt of een vleugel sleept. Ik bel de dierenambulance in mijn eigen gemeente om het A’damse nummer maar ik kan de man nauwelijks verstaan en het nummer dat hij opgeeft klopt niet.

Ik bel een paar Amsterdammers maar niemand geeft thuis. Uiteindelijk moet ik naar Groningen bellen om het nummer van de dierenambulance Amsterdam te krijgen. In de tussentijd zie ik dat mijn kraai, die van de weg af terug op de stoep gegaan is, gevoed wordt door een andere kraai! Het is dus een jong dier! Aan de grootte zie ik dat niet af.

De dierenambulance neemt op en ik vertel wat er aan de hand is. Nou, zegt de telefoniste, er is niets aan de hand. Het jong moet gewoon leren vliegen en heeft daar enkele dagen voor nodig.
Dat dat moet gebeuren langs een weg met zeer druk verkeer, tja, daar kan zij ook niets aan doen. Einde gesprek.

Uit mijn eigen tijd bij de ambulance herinner ik me dat men ritten op 'wilde dieren' afhield: dat waren namelijk onbetaalde ritten.



2. Vanmiddag vloog hij nog....... (1-6-2010)

Vanavond reed ik op m’n gemak van de studio naar huis. Ik zag eigenlijk niet bewust dat er vogels op het wegdek zaten, totdat een tegemoetkomende auto over een zwarte kraai reed die niet snel genoeg opvloog. De vogel bleef tussen de wielen zitten maar niet stil genoeg om niet geraakt te worden. De automobilist reed door. Ik zag dat de vogel nog leefde en keerde pijlsnel om. Het was stil op de weg en ik kon het dier rustig in de auto leggen. Onder zijn zwarte pak had hij ook wat witte veren.

Maar toen???
Waar moest ik ermee heen?

Dierenarts? Vogelopvang? Asiel?
Om half acht 's avonds?
Het leek me allemaal hopeloos.

Toen zag ik dat hij dood was.

Mee naar huis genomen, in een schoenendoos gedaan en toevertrouwd aan de aarde in de achtertuin.

6 opmerkingen:

  1. Dat heet : Respect voor dieren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Barend,durfde je hem te pakken? Want dat heb ik geloof ik wel eens anders meegemaakt....;)
    Jammer dat ie dood was.Meestal vliegen kraaiachtigen juist weg van de weg.Maar ja,als er iemand zo dom is om eten op het wegdek te gooien,wat veel mensen doen,kan dat fatale gevolgen voor de dieren hebben die er op afkomen.Ik neem aan dat dit bij deze kraai net zo is gegaan.En als hij geleeft had zit je dan inderdaad met een dilemma:wat te doen en wie te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een tragisch verhaal. En om dat zo voor je ogen te zien gebeuren... daar kan ik helemaal niet tegen.

    Goed dat je toch nog met zoveel respect iets voor het dier wilde en hebt kunnen doen.

    Ik heb van de dierenambulance in Amsterdam begrepen dat ze het dier wel opnemen 'mits je het ook fysiek aan kunt leveren' ( inderdaad in een doos of kist oid.)

    Ze komen niet als je een dier 'ergens langs de weg ziet' Ik heb daar wel eens kritiek op geuit en toen werd mij gemeld dat zij dit zo geregeld hebben omdat ze zo vaak voor 'loos alarm' moeten uitrukken.
    Misschien begrijpelijk, maar ik heb daar toch een beetje mijn twijfels over.
    Je bent als dierenambulance een hulpverlenende instantie (met goede subsidie en een duur een groot onderkomen, hier in A'dam).
    Stel je voor dat we dat met mensen doen: de ambulance komt alleen als je jezelf 'aan kunt leveren met de auto of bus of taxi' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het droevige was dat het dier nog helemaal gaaf was.

    Maar voordat je met hem bij een dierenarts bent - die avond/nachtdienst heeft - ben je al gauw een half uur tot een uur verder.

    De PVV van Wilders stelt invoering van een noodnummer voor dieren voor: 1 1 3 .
    Ik vind dat een uitstekend idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bohemian Rhapsody4 juni 2010 om 00:11

    Ik ook...een perfect idee! en zo simpel.
    Wel'zuur' dat het idee moet komen van een partij die door velen vijandig verketterd wordt.
    Terwijl je eigenlijk een andere partij hiervoor de credits had moeten kunnen geven!!

    Maar nee...het mocht niet zo zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De PVV heeft zeker wel enkele goede punten. nl. wat dieren betreft en zorg voor ouderen. Andere sociale punten zoals het niet verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd en - naar ik meen - ook de ontslagbescherming heeft de PVV in de onderhandelingen na de verkiezingen laten vallen. Wat overblijft, zijn vooral ethnische registratie, kopvoddentaks, een verbod op de Koran en het bestempelen van de islam als een fascistische ideologie.

    BeantwoordenVerwijderen