Respect voor dieren

dinsdag 1 juni 2010

Diet en dier.......

Hier het hele gedicht 'Circusdirecteur'. Kunnen lezers zelf oordelen over de gewraakte dichtregels.
______________________________________________



Circusdirecteur



Rare mensen doen

hier dingen

die ik

METEEN

na wil doen:



glitterpaarden laten draven

op het klappen van publiek



dansen over dunne draadjes

door de torenhoge tent



met een zweepslag trotse tijgers

dwars door hoepels vuur doen springen.



Als ik hier de baas was

zag ik

alles

elke dag.



Ogen dicht, daar ga ik:

tromgeroffel, brede lach,

armzwaai, hoge hoed.

Nu weet ik wat ik worden moet.



Uit: Boekie Boekie, jrg.15 nr. 65, 2007

2 opmerkingen:

  1. Joost van den V.1 juni 2010 om 00:04

    Niet interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Diet Groothuis bezielt met het insturen van het gedicht ‘Circusdirecteur’ is mij een raadsel.
    Iemand die trouwe viervoeters afdoet met ‘ze stinken’, die hoeft wat mij betreft niet op goodwill te rekenen.

    In deze tekst geeft ze uiting aan de fantasie van een kind maar het is wel Diet Groothuis die dat invult. Ze schrijft niet over de witte clown, niet over een vuurspuwer, een messenwerper, etc. – nee mevrouw laat tijgers met zweepslagen door hoepels van vuur springen.

    Het grappige is dat ze hiermee - ongewild - meteen aangeeft dat ze niet meer tot de jongsten behoort. Deze circusact wordt namelijk allang niet meer gedaan. Het is een herinnering aan lang vervlogen tijden - toen Diet nog hoepelde: jong en onbedorven.

    BeantwoordenVerwijderen