Respect voor dieren

dinsdag 15 juni 2010

‘U kijkt zo lief’


Het gaat helemaal niet goed met ons. De wereld en de economie staan op instorten, maar wat ik eigenlijk veel interessanter vind, is de opmerking die Balkenende in het Carrédebat tegen
interviewster Mariëlle Tweebeeke maakte: ‘U kijkt zo lief.’

Ik dacht eerst dat hij bedoelde: ‘U kunt wel lief naar me kijken, maar ik geef geen antwoord.’
Zo is zijn opmerking niet geapprecieerd. Volgens debatleider Rick Nieman heeft Femke Halsema gezegd: ‘Van mij had hij een knietje gekregen.’

We moeten de opmerking kennelijk als volgt begrijpen:
‘U bent een lekker wijf.’ Dat is natuurlijk geen opmerking voor een premier, al sloeg hij dan misschien de spijker op zijn kop. Ja, als een lekker wijf mij strenge vragen stelt, trek ik in gedachten ook meteen het Chinese stokje uit het knotje.


Peter Middendorp, De Pers 28/5 (fragm.)
.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het wat overdreven dat er zo'n rel over is ontstaan, maar op zichzelf was de opmerking van Balkenende seksistisch. Enfin, de wraakgodinnen hebben hem gestraft met een verkiezingsnederlaag zonder weerga. Overigens vind ik de PVV en de VVD kwalijkere partijen dan het CDA.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Femke Halsema tegen Pechtold: 'U kijkt zo lief.'

    BeantwoordenVerwijderen