Respect voor dieren

vrijdag 25 juni 2010

Nieuws uit Oostvaardersplassen (door Yvonne)

Ik kom toch weer even terug met de ellende van de dieren in de Oostvaardersplassen.
Maandag j.l. was ik met 3 mensen in het gebied om te filmen.
Je hart draait om als je al die kleine hertenkalfjes ziet die gestorven zijn, al snel na dat ze geboren zijn, omdat ze al in de baarmoeder geen voedsel hebben gehad, of dat de moeder na hun geboorten geen melk had.
Er is zelfs nu nog te weinig voedsel.

De grote vlakte lijkt op een slachtveld. Het beetje gras wat er groeit en gelig uitziet wordt opgegeten door de duizenden ganzen en wat er over blijft (het gras is hoogstens 1 centimeter hoog) is te kort voor de edelherten en Heckrunderen. De overgebleven paarden zijn de enige dieren die er redelijk uitzien. De bossen lijken op kerkhoven, maar dan van bomen, daartussen groeien alleen maar distels en brandnetels, meters hoog. Er komt geen dier meer in dat gebied.

De gehele biotoop is kapot, er moet een eind komen aan dit vreselijke dierenleed.

Het is geweldig dat er een Stichting is opgericht voor het welzijn van de grote grazers. Zij hebben al behoorlijke initiatieven genomen, richting politiek, staatsbosbeheer en andere dier gerelateerde instanties.

10 opmerkingen:

  1. Wat een doffe ellende! Goed dat jullie het in de gaten blijven houden en dat er actie is ondernomen. Ik wens de mensen die hierbij zijn betrokken heel veel succes toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben benieuwd waar ik al die hertenkalfjes kan vinden. Jammer genoeg zie ik nooit herten, dus al helemaal geen kalfjes. Ook een dood hertenkalfje zou ik graag eens willen bekijken. Graag een lijst met lokaties waar ik ze vinden kan. Het liefst met GPS coordinaten (kan ook via google maps worden gemaakt.) Anders een kaartje met de exacte locatie. Als er zo veel liggen, moet het een koud kunstje zijn om toch enkele tientallen lokaties aan te geven?

    bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil wel lid worden van deze stichting nu ik toch mijn lidmaatschap van de PvdD heb opgezegd.Stuur je mij de benodigde info Yvonne?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Stempelientje,

    Dat doe ik graag.

    Wil je even dit nummer bellen, 06-22169872 dan kun je per telefoon je mailadres doorgeven en krijg je de informatie brief toegezonden.

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem,

    Ik begrijp niet dat je geen hert ziet, je hebt het toch wel over de Oostvaardersplassen?

    Je kunt natuurlijk begrijpen dat ik geen locaties vrij geef. je zult zelf het gebied moeten gaan verkennen. Wij zijn niet de enige die dit weblog lezen, er zullen denk ik ook wel vriendjes van Staatsbosbeheer onder ons zijn.

    Woensdag j.l. had SBB veel journalisten uitgenodigd om toch te komen kijken naar dat moois in de OVP.

    Vrijdag j.l. stond er een heel stuk in de Stentor met foto's, hoe geweldig het daar wel niet was.

    Ten eerste rijdt SBB de mensen rond en dat is zeker niet in het gebied waar wij de ellende noch hebben gezien vorige week.

    Ten tweede hadden ze de dode kalfjes geruimd.
    Ik ben gisteravond nog het gebied in geweest en heb mij overtuigd dat de dode dieren zijn geruimd. De Stichting is gelijk in actie gekomen en zij hebben deze week een intervieuw met de Stentor.

    Anoniem geef je ogen maar goed de kost en ga ook naar de bossen bij het kanaal, dan kun je met eigen ogen zien wat daar van over is.

    Ook raad ik je aan om het fluitbos bij Almere Buiten te bezoeken en dan durft SBB nu zelfs nog te zeggen dat de dieren geen honger hebben gehad, maar dat ze altijd weleens van de schors eten.

    Laffe mensen dat SBB en dat gaat ten koste van de dieren.

    Ik begrijp niet dat je zo gebrand bent op het zien van een dood kalfje, bij mij wordt de keel dichtgeknepen, als ik zoveel verdriet zie, want dit hoeft niet te zijn, als de moeder gewoon eten had gehad en het jong had kunnen voeden met melk.

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik begrijp het niet. Als er inderdaad zoveel dode kalfjes zijn, dan wil ik ze toch graag zien. Natuurlijk is het geen leuk gezicht, maar wellicht wel leerzaam. Wat betreft het fluitbos, daar is toch al sinds 10 jaar van de bast van de bomen gegeten, het lijkt mij dan gek dat wat je nu ziet alleen van deze winter komt. Op de veluwe heb ik ook wel vraat sporen van herten aan de bomen gezien. En daar worden ze zelfs bijgevoerd. Wat bedoel jij eigenlijk met "ruimen" ? En wat is er op tegen als ik zelf eens een kalfje zie? Kortom, ik zou toch graag deze locaties hebben om met eigen ogen te kunnen gaan kijken, en misschien ook wel foto's te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is er in godsnaam 'leerzaam' aan dode kalfjes????

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem, ik denk dat ik heel duidelijk ben geweest dat ik onze locaties niet prijs geef.

    En de onzin die je opsomt over dat een hert wel meer schors eet, geeft mij de overtuiging dat je weinig begrijpt waar het om gaat en niet weet wat ruimen betekent.

    Ik geloof ook niet dat je ooit één voet in de Oostvaardersplassen hebt gezet.
    En als je foto's wilt zien, dan moet je maar kijken op:

    www.oostvaardersplassen-sterfte.nl

    Verder kan ik mijn tijd wel beter gebruiken
    en ga met jou niet verder in discussie.

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja dat is nu juist het probleem met dat soort eigenzinnige zelfingenomen lui als jij. je wilt alleen maar je eigen verhaal kweit en als iemand daar wat op te zeggen heeft dan draai je jezelf maar om en staat niet open voor de waarheid. JIJ bent de gene die er geen barst van snapt. ga eens in het hollandse hout kijken waar écht geen edelherten lopen, daar zal je ook vraatsporen vinden en wel van reeën en wist je eigenlijk wel dat zelfs konijntjes schors eten? Nee nu ga ik te ver natuurlijk want daar had je nog niet aan gedacht. Nee ga maar lekker bijvoeren dan zijn er volgend jaar te veel dieren en dan gaan we ze lekker afschieten (ook zwangere hindes). Nee dat bijvoeren is alleen leuk voor de jagers en hun gevolg, helaas winnen zij steets meer stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn hele leven was ik veehouder(50 jaar) ,met veel plezier.Maar wat ik de afgelopen winter gezien heb is afschuwelijk.En je hoeft er niet geweest te zijn om te oordelen Het is ongehoord dat dit mag bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen