Respect voor dieren

zondag 27 juni 2010

PvdD: de bezem door de top (2)

Alex begrijpt er weinig van, zoveel is duidelijk. Als ik van mezelf mag uitgaan: ik steun ook Milieudefensie (als lid).

[Denk ook even aan Natasja Oerlemans, die vertrok naar Milieudefensie.]

Met mensenrechten hebben wij als activisten voortdurend te maken, i.h.b. met de vrijheid van meningsuiting. Ik steun ook Amnesty International.

Maar dierenrechten zijn een ondergeschoven kindje. Er is geen UN Declaration voor de rechten van dieren. Wel voor die van mensen - sinds 1948 ! En er zijn nog veel meer verdragen op dit gebied t.b.v. mensen (Rode Kruis, vluchtelingen enz.).

De bekende Vlaamse politicus Louis Tobback noemt zojuist onze strijd 'decadent', net als Femke Halsema al eerder deed.

Als activist moet ik keuzes maken en ik kies voor de dieren. Ik zie geen milieuactivisten bij een circus staan demonstreren en ook geen leden van Amnesty.
***

Van Eerstekamerleden wordt een zekere bezonnenheid verwacht. 'Chambre de réflexion', wordt die club wel eens genoemd. Nico Koffeman hoort daar niet thuis: hij maakt de partij te schande. Zo'n man moet onmiddellijk terecht gewezen worden. Maar wie zal dat doen?!

De Partij heeft alleen een bestuur in naam, in werkelijkheid zijn het stromannen, slippendragers van Marianne Thieme.

Dit kan alleen maar gebeuren omdat er weinig of geen kritische leden zijn. Op een partijcongres overheersen de Happy Clappies, de fans van Marianne en Esther.

Van dit 'partijbestuur' valt dan ook helemaal niets te verwachten, ik constateerde het al eerder.
Maar het zal nog een hele toer zijn ze weg te krijgen.

2 opmerkingen:

  1. Bohemian Rhapsody28 juni 2010 om 15:51

    RECHTEN voor ALLE DIEREN in de GRONDWET.

    Ik vind het ‘gehamer’ van Alex op het wel of niet meedoen aan acties of demonstraties zwak. Daar schijnt volgens hem de belangrijkste oplossing in te liggen.
    Eerlijk gezegd krijg ik daarom óók het idee dat Alex het niet helemaal ‘snapt’.

    Hij beseft blijkbaar niet dat dit probleem bij de basis moet worden aangepakt:
    Rechten voor ALLE dieren in de GRONDWET.

    Constant demonstreren en de straat op gaan is éénzijdig denken. Ik denk nl. dat demonstreren o.a. één onderdeel vormt binnen een ‘streven’ om een doel te bereiken.
    Ik ben bang dat er in de loop der jaren ook een soort van ‘demonstratie moeheid’ optreedt bij de mensen. Het maakt geen indruk meer…het is zo ongeveer zijn doel voorbijgeschoten.

    Bij mij leeft echter het gevoel dat het vastleggen van dierenrechten in de grondwet een hoger, belangrijker en doeltreffender doel dient.
    De pvdd heeft 4 jaar lang de tijd en mogelijkheid gehad om dierenrechten in de grondwet te krijgen.
    Dat dat tijd nodig heeft is begrijpelijk, daar ambtelijke molens nog altijd heel erg traag malen.

    Maar mijn overtuiging is dat de partij veel te laks met het vastleggen van dierenrechten is om gesprongen…en daar veel te weinig aandacht aan gegeven heeft.

    Thieme had niet na elke ‘spreekbeurt’ in de Tweede Kamer moeten zeggen dat zij van mening is dat de bio-industrie uit Nederland moet verdwijnen.

    Ze had telkens weer moeten herhalen :
    “Verder is de pvdd van mening dat dierenrechten voor ALLE dieren in de Nederlandse grondwet dienen te worden vastgelegd”.

    Dat was overtuigender geweest om te laten zien dat de partij er voor alle dieren is (was!).
    Deze kans heeft ze kwalijk genoeg 4 jaar lang gemist.
    Jacht, bio-industrie en visserij hadden 4 jaar lang de grootste, bijna aan paranoïde grenzende, aandacht van deze partij.
    Hetgeen getuigt van een selectief opkomen voor bepaalde ‘doelgroepen’.
    Kritische (ex-)leden van de partij worden o.a. ook hierop ‘uitgespuugd’ ipv. dat er naar ze geluisterd werd/wordt.

    Dierenrechten vastgelegd in de grondwet is bij de pvdd een ondergeschoven kindje gebleken.

    En daar ligt nu juist het ‘succes’ om werkelijk iets voor dierenrechten te kunnen betekenen.
    Dáár zou de pvdd ALLE dieren mee van dienst zijn geweest.
    Jammerlijk gemiste kans dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @bohemian Rhpasody:

    "Ik vind het ‘gehamer’ van Alex op het wel of niet meedoen aan acties of demonstraties zwak. Daar schijnt volgens hem de belangrijkste oplossing in te liggen. Eerlijk gezegd krijg ik daarom óók het idee dat Alex het niet helemaal ‘snapt’. "

    Heb je veel ervaring zelf met demonstreren/acties? En dan doel ik niet op die eenmalige acties, maar over campagnes. Die dus meer behelst dan een keertje hier en daar actie voeren. Maar waar dus een grote tactiek achter zit.

    Zonder acties in de samenleving heb je weinig aan een politieke partij voor de dieren in Den Haag. Maatschappelijke organisaties zijn altijd nl. belangrijk geweest voor de agenda in Den Haag.


    "Constant demonstreren en de straat op gaan is éénzijdig denken. Ik denk nl. dat demonstreren o.a. één onderdeel vormt binnen een ‘streven’ om een doel te bereiken."

    Maar dan zijn we het toch wel eens lijkt mij.

    "Ik ben bang dat er in de loop der jaren ook een soort van ‘demonstratie moeheid’ optreedt bij de mensen. Het maakt geen indruk meer…het is zo ongeveer zijn doel voorbijgeschoten."

    Ik ben benieuwd hoe je bij die conclusie komt. Laat eerst mensen maar eens de straat op gaan voordat ze over moeheid praten.

    Petities e.d. zijn wel zaken wat niet echt meer werkt.


    "De pvdd heeft 4 jaar lang de tijd en mogelijkheid gehad om dierenrechten in de grondwet te krijgen. "

    Denk dat je nu wel een hele simplificatie van de politiek weergeeft. Was het maar zo makkelijk.


    @Barend:

    Het is leuk om te roepen dat ik er weinig van begrijp, maar zie geen uitleg hier bij de tekst waarom ik er niet zoveel van zou begrijpen?

    BeantwoordenVerwijderen