De Reclame Code Commissie heeft geen moeite met het spotje van Wakker Dier waarin de prijs van kip wordt vergeleken met die van kattenvoer.
Dat een kilo kattenvoer duurder is dan een kilo kip is volgens de commissie simpelweg een feit.
Tegen het spotje was geklaagd, maar de commissie heeft die klacht afgewezen.
In de reclame, die op Radio 1 werd uitgezonden, wordt gezegd:
"Nu bij u in de supermarkt: kipfilet, nog goedkoper dan kattenvoer. We hebben het zover laten komen dat kip vaker goedkoper is dan kattenvoer. Wat voor een leven denk jij dat zo'n kip heeft gehad?"
Volgens de klager gaat de vergelijking mank omdat het om zeer verschillende producten gaat.
Kattenvoer zou een zeer complex product zijn, 'getest in laboratoria en voorzien van vele noodzakelijke toevoegingen. Wakker Dier misleidt de consument door appels met peren te vergelijken en door onterecht schuldgevoelens aan te praten ( ).'
Aangezien de klager niet betwist dat kip inderdaad goedkoper is dan kattenvoer, is de klacht volgens de Reclame Code Commissie onterecht.
De spotjes zijn volgens de commissie niet misleidend.
http://www.wakkerdier.nl/docs/Uitspraak_RCC_Kip_is_goedkoper_dan_kattenvoer.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten