Respect voor dieren

vrijdag 16 december 2011

Algehele malaise: Nienke Oosterbaan


In juni van dit jaar legde Nienke Oosterbaan (foto) in het blad van Milieudefensie even uit hoe je een kip slacht: 

 “Het begint allemaal met het vangen van de kip. Eenmaal gevangen, moet de kip dood. Breek daarvoor de nekwervels (de kop er af hakken kan ook). Maak een snee in de halsslagaderen en laat het beest helemaal leegbloeden. Dompel de levenloze kip vervolgens in een bak heet water en pluk de veren eraf. Verwijder daarna de kop van de kale kip en maak een snee tussen de anus en de staart. Haal het beest van onder en boven leeg (nekwervels, ingewanden etc) en spoel de kip goed schoon met water. “

In het decembernummer komt ze daarop terug, nu bij de huismiddeltjes tegen "algehele malaise":

 “Voel je je vooral lamlendig? Dan doet een kommetje huisgemaakte kippensoep wonderen.”

3 opmerkingen:

  1. In mijn reacties op Trouwartikelen heb ik al geschreven dat ik mij beter kan inleven in een kip dan in sommige gelovigen en dat ik mij meer verwant voel met een kip dan met de meeste leden van de Eerste Kamer. Het is duidelijk dat Milieudefensie niet deugt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net als Oxfam Novib, die schapen, varkens en kalfjes kado geeft. Het mankeert er nog maar aan dat die ook geen slachtadviezen erbij geven. Maar dat hoef je de afrikanen niet te leren, die drinken het bloed warm uit de aderen.
    wat een wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. in aansluiting op wat Marianne schrijft, het Liliane Fonds, dat gehandicapte kinderen helpt in landen waar armoede is, geeft ook soms aan een jongere een paar kippen of een biggetje om mee te fokken; zo levert een meisje wekelijks een varken aan de plaatselijke slager.
    Stichting Heifer helpt uitsluitend door kalfjes, schapen enz. te geven.
    Dus lees alles maar goed na voordat je aan zo'n doel doneert. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen