Respect voor dieren

woensdag 26 mei 2010

Donorcodicil 1 (door Sandra)

Toen ik jaren geleden zo’n papier in de bus kreeg met de vraag of ik donor wilde worden heb ik dat netjes teruggestuurd met een duidelijk ‘Nee’.

Het klinkt hard maar ik moet er niet aan denken dat ik iemand na mijn dood help die ik helemaal niet aardig in de wereld vind staan.

De meeste mensen eten vlees en gaan in mijn ogen op een niet al te leuke manier met dieren om. Ik wil helemaal niet dat die langer leven dankzij mijn dode lichaam. Want dat zou betekenen dat er nog meer dieren een ellendig leven hebben en gedood worden.

Wanneer ik een vriend of familielid die veganist of vegetariër is zou kunnen helpen als donor dan zou ik me daar wel toe verplicht voelen. Maar dan weet je waar het terecht komt. Ik moet er niet aan denken dat het netvlies van mijn ogen gebruikt wordt voor een jager of mijn hart voor een slager of iemand die gewoon veel vlees eet.

2 opmerkingen:

  1. Dat heb ik ook gehad,maar toch ben ik al 30 jaar donor.
    Om een heel simpele reden.
    Ik wil zelf graag ontvangen mocht ik wat nodig hebben,juist zodat ik me voor de dieren kan blijven inzetten.
    En wie wil ontvangen,moet ook geven vind ik.
    Het is inderdaad enerzijds erg jammer dat je zelf niet kan aangeven aan wie je iets naa zou willen laten.Ook ik zou eigenlijk niks aan een slager,slachter,jager,vleeseter,roker,drinker,druggebruiker etc na willen laten.Anderzijds is het goed dat artsen zich niet heermee bezig moeten houden op zo'n cruciaal kort moment,anders zouden er veel organen verloren kunnen gaan.
    Als een slager jouw hart zou krijgen,krijgt ie eindelijk misschien eens een echt hart......
    Maar goed ieder zijn keuze.
    Ik vind wel dat gevers voorang moeten krijgen mochten ze zelf willen ontvangen op mensen die weigeren organen om wat voor reden dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb diverse redenen om niet donor te zijn. Wat Sandra aangeeft is ook een van die redenen.

    Maar stempelientje haalt ook natuurlijk een goed punt aan. Wie niet geeft moet niet nemen. Helaas kan je dat weer niet ergens aangeven. Dat gevers voorrang moeten krijgen lijkt me ook terecht.

    BeantwoordenVerwijderen