Respect voor dieren

dinsdag 11 mei 2010

Gezondheidszorg: mondhygiëne

Image and video hosting by TinyPic

Na mijn tandarts houdt nu ook mijn mondhygiëniste ermee op. Vijf jaar heb ik bij haar aan de tiet gelegen, en dat was in het begin wel even wennen. Want dit zijn geen moederlijke types, maar vrouwen die rustig het mes onder je tandvlees zetten. Paradox: deze jonge vrouw heeft drie kinderen, in de leeftijd van 10, 8 en 1. Een bezoekje aan haar was dan ook tegelijk een pedagogisch consult, over de poetsmethoden, de hulpmiddelen en wat dies meer zij.

Geleidelijk aan werden we toch vriendjes en het hielp dat een collega van mij door haar in een verpleeghuis behandeld werd, waar hij helaas ook overleed. Op middelbare leeftijd, aan een spierziekte (ALS).

Aafke werkt nu een dag in de week en ze verlaat deze tandartspraktijk omdat ze er niet prettig meer werkt. De praktijk is in andere handen gekomen en de nieuwe leiding bevalt haar niet. Ze zegt: “Die ene dag dat ik werk, wil ik het wel graag naar mijn zin hebben.”

Ze wil nu alleen nog in het verpleeghuis gaan werken, mogelijk in de toekomst ook meer uren daar maken. Ze denkt dat dat wel gaat lukken want niemand wil daar werken. Ze zegt:

“De zorg in Nederland is erg slecht. In het verpleeghuis is geen tijd om tanden te (helpen) poetsen. Wat ik dààr aan gebitten zie…”

2 opmerkingen:

  1. Na drie weken opleiding mag ik boren en kiezen vullen.
    Als jij nu ook die cursus volgt, dan beginnen wij samen in jouw dorp een praktijk.
    (In een maatschap.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik overweeg toch maar op de SP te gaan stemmen. Mensen zijn ook dieren. De afgelopen jaren kreeg ik bij Stemwijzer en Kieskompas steeds het advies om SP of GL te kiezen. De PvdD stond altijd op de derde plaats bij mij. Ik ben nu eenmaal uitgesproken links. Wel zou ik het prettiger vinden als je op twee partijen tegelijk zou kunnen stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen