Respect voor dieren

zondag 16 mei 2010

J.M. Coetzee en Paul de Leeuw

Image and video hosting by TinyPic

De schrijver Coetzee schuwt zo veel mogelijk de publiciteit. Bij dierenvrienden is hij bekend omdat hij o.a. gekant is tegen de bio-industrie (The life of the animals)

Nobelprijs voor literatuur in 2003.

Dat iemand van een dergelijke statuur een lullig lintje accepteert – Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw - kan ik niet begrijpen.

Nog los van het feit dat het uit naam is van iemand die bont draagt, de jacht bevordert en vlees eet.

De man zal ook niet weten dat hij nu in het rijtje past waar o.a. ook Paul de Leeuw in staat.

Het zal wel uit beleefdheid zijn dat Coetzee zich een dergelijke vernedering laat aanleunen.

8 opmerkingen:

  1. Grootheden als Coetzee zijn niet te vernederen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat voor Nederlanders was. Heeft hij het geacepteerd dan? Want meestal gaat hij niet naar uitreikingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen idee wie Coetzee is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, geaccepteerd; hij was hier uitgenodigd, voor een boekpresentatie geloof ik. Hij zal de gastheer/-vrouw niet voor het hoofd hebben willen stoten, vrees ik.

    Hij had nauurlijk al veel eerder kenbaar kunnen maken dat hij niet aan die poppenkast meedoet. Zo moeilijk is dat voor zo iemand niet.

    Het zal een mengeling geweest zijn van beleefdheid en onverschilligheid. Ik had liever gezien dat hij zich principieel had opgesteld.

    PS. Een Nobelprijs vind ik iets anders. Dat is echt een beoordeling van de kwaliteit van zijn werk. Daar wordt er jaarlijks precies 1 van uitgereikt (in zijn vakgebied), en geen honderden zoals bij de 'lintjesregen'.

    Ik zie Paul de Leeuw nog niet een-twee-drie genomineerd worden voor een Nobelprijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alex, bij ATHENEAUM BOEKHANDEL kan je tot 24 mei ''Dierenleven'' kopen voor slechts 10 euro, doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kortingsactie:

    http://www.athenaeum.nl/nieuws/j-m-coetzee-kortingsactie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Maria: ben niet zo een boekenlezer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alex, hoe wil je dan COETZEE leren kennen?

    BeantwoordenVerwijderen