Respect voor dieren

vrijdag 28 mei 2010

Driek van Wissen: 'De volle mep'


Ik heb vanavond, met de poes op schoot

de onrust uit het beestje weggestreken

waarbij de goedzak mij heeft aangekeken

met ogen zo onpeilbaar diep en groot

dat het mij één moment heeft toegeleken

als was hij eeuwen lang al deelgenoot

van het geheim van leven en van dood

en nu dan op het punt stond om te spreken.



Een aandrang, waar hij niet voor is bezweken

omdat hij langzaamaan de ogen sloot

en nog een lome haal gaf met zijn poot

als halve aai en onzachtzinnig teken

dat men hem ooit nadrukkelijk verbood

het zwijgen rond die zaken te verbreken.





Driek van Wissen (1943-2010)

uit: De volle mep



Commentaar:
Een week geleden overleed Driek van Wissen. Hoewel hij uitverkoren was als 'dichter des vaderlands', genoot hij weinig aanzien in literaire kringen. Men vond hem een rijmelaar. Dat blijkt ook wel uit bovenstaand gedicht dat niet alleen slechts twee rijmwoorden kent, maar ook metrisch opgebouwd is uit regels van vijf jamben.
Omdat de inhoud eenvoudig is, is deze technische beheersing hier echter niet zo indrukwekkend.
In ieder geval vind ik het erg aardig.

1 opmerking:

  1. Rijmelaar of niet (ken hem niet) : als poezenliefhebbeer vind ik het stukje in elk geval erg leuk! :)
    en mooie poes (foto)!

    BeantwoordenVerwijderen