Respect voor dieren

zaterdag 29 mei 2010

Urologie (kater)



De eerste gang met mijn kitten - jaren geleden - was naar de dierenarts, ter controle. Het diertje had ik meegenomen uit de bossen rond de Rijsserberg. Het bleek een gezonde kater te zijn, die over een aantal maanden gecastreerd zou moeten worden. Het was het eerste dier waarvoor ik helemaal zelf verantwoordelijk was. Ik vertel dat omdat ik stomverbaasd was toen ik het katje buiten een plas zag doen en hem daarbij zag hurken! Een moment was ik in verwarring: het was toch een kater?! Maar het drong algauw tot me door dat het teveel gevraagd was om te verwachten dat hij zijn pootje zou optillen.

Een van de voordelen van castratie is, wordt gezegd, dat ze minder sproeien. Sproeien is het uitzetten van geurvlaggen met urine. Dat doen ze om hun territorium af te bakenen. Zolang hij dat buiten doet vind ik het prima maar onlangs verraste hij me met een grote en lange sproeibeurt in de badkamer. Er leek geen eind aan de straal te komen. Het was zoveel dat het geen enkele zin had om nog in te grijpen en in de badkamer kan het toch niet zoveel kwaad. Maar het eigenaardige is dat hij dit staande doet: gewoon recht achteruit! De actie wordt begeleid door het op en neer bewegen van een achterpoot. Ik weet niet of dat is om de straal te versterken of, wat ik eerder denk, dat het een uiting van wellust is.

Waarom het dier de ene keer hurkend plast en de andere keer staande sproeit, begrijp ik niet.

Waarom hij het binnen doet is ook nog de vraag. Er komt geregeld een vreemde kat in huis, misschien dat dat hem ertoe aanzet.

1 opmerking:

  1. Ik kan je ondanks mijn langdurige ervaring met poezen en katers niet helpen.

    BeantwoordenVerwijderen