Respect voor dieren

maandag 26 oktober 2009

Ethische dilemma's (door Erica)

Het blijft onbegrijpelijk waarom mensen eerder in de pen klimmen als het leed ezels, apen of beren betreft dan wanneer het om vissen gaat, zoals het ook vreemd is dat men zich doorgaans drukker maakt om bont dan om leer, vlees en dierproeven. Bert Stoop heeft erop gewezen dat de binnen de dierenrechtenbeweging bejubelde Peter Singer geen oog had voor het leed van schaaldieren. Binnen de dierenwereld zijn er blijkbaar ook voor dierenbeschermers rangen en standen. Aaibaarheid speelt nog steeds een rol. Singer heeft trouwens een slechte naam als het om mensenrechten gaat, omdat hij van mening zou zijn dat gehandicapte baby's zouden mogen worden gedood.

Ik moet mijn katten wel vlees of vis te eten geven. Maar als alle mensen veganisten zouden worden en daarbij een vit. B12-supplement zouden innemen, zouden er heel wat minder dieren hoeven te worden geslacht. Ik ben tegen fokken van honden en katten en voor sterilisatie van zwerfkatten.

Overigens schijnen er streken op de wereld te zijn waar runderen nog genoeg gras kunnen vinden om zich te voeden, terwijl daar voor mensen niet voldoende plantaardig voedsel groeit. In dit geval zou het voor mensen geoorloofd zijn om vlees te eten. Of niet? Hoor je als dierenliefhebber liever te sterven van de honger dan dat je een dier opeet? Het is hetzelfde dilemma als met bepaalde dierproeven. Mag je een aantal muizen opofferen voor bv. een kankertherapie die vele mensen en dieren het leven kan redden?

Mag je samen met nazi's demonstreren tegen het laten uitvoeren van kunstjes door circusdieren? Mag het eten van vlees of vis worden toegestaan aan mensen die anders de hongerdood sterven? In het eerste geval zeg ik nee, in het tweede geval ja. Moet je een kind aan kanker laten sterven omdat je geen medicijn op een muis hebt kunnen laten testen? Of mag je kankerpatiënten die toch al zware behandelingen hebben ondergaan onder druk zetten om zich in het kader van een experiment aan een nieuwe therapie te onderwerpen? Of gewoon maar iedereen die kanker heeft en niet te behandelen is, volspuiten met morfine en hem simpelweg laten sterven? Als je tegen dierproeven bent en stamceltherapie en computersimulatie, enz., zijn niet voldoende, lijkt de laatste mogelijkheid mij het enige alternatief.

Nu de Mexicaanse griep heerst, rijst ook de vraag of vaccins op dieren mogen worden getest. Ik ben ertegen en vind dat ieder mens zich maar op eigen risico moet laten inenten of het risico moet lopen dat hij aan griep en longontsteking overlijdt.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb laatst een actie bij circus moeten cancelen omdat rechts en links mogelijk op zelfde locatie aanwezig zou zijn. En het weer tot knokken over zou gaan. Daar zijn de dieren dus erg bij gebaat geweest... not. Ik wil niets met extreem-rechts/nazis te maken hebben, omdat ze ten eerste hooguit over dierenwelzijn hebben (niet over dierenrechten) en ze daarnaast dus een gedachtengoed hebben/willen verkopen die niet te verenigen is met waar ik voor sta. Anderzijds wil ik persoonlijk ook niets te maken hebben met die groep die het nodig vind steeds te gaan knokken bij het circus voor de deur. Totaal contraproductief. En je associeerd geweld met dierenactivisme. Dit werkt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, Alex. Zie ook wat ik over samen demonstreren met nazi's heb geschreven in de rubriek "Met wie doe je zaken? (vervolg)".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Politiek bedrijven is vuile handen maken.
    Wil je dan niet, dan moet je er niet aan mee doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erica zegt: "Mag je een aantal muizen opofferen voor bv. een kankertherapie die vele mensen en dieren het leven kan redden?"

    Dit is wel een erg grove simplificatie en vertekening van de werkelijkheid. Zo'n therapie bestaat helemaal niet.

    Het idee van het doden van dieren dient m.i. in alle gevallen te worden verworpen - met uitzondering van onmiddellijke zelfverdediging.
    In het laatste geval is ook het doden van mensen een rechtvaardigngsgrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dus Barend wil mensen laten sterven om geen dieren te hoeven laten doden? (Voorbeeld: onvruchtbare stukken aarde waar runderen voldoende gras kunnen vinden, maar waar niet voldoende plantaardig voedsel voor mensen kan groeien.) Over vuile handen gesproken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, je doodt geen dieren, nogal simpel.

    Mensen hebben het vermogen zich onder dergelijke omstandigheden òf zelf te redden, bijv. door weg te trekken (nomaden) òf door noodhulp aan te trekken bijv. van de VN.

    Als echt probleem zie ik het houden van huisdieren die vlees eten. Dat kun je die dieren niet onthouden. Zij kunnen ook niet meer voor zichzelf zorgen. Daarvoor zullen we wel vuile handen moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanzelfsprekend ben ik tegen jacht en visserij, maar ik heb in Nederland gemakkelijk praten. Eskimo's leven noodzakelijkerwijs van jacht en visserij. Als zij worden gedwongen naar Canada te emigreren, zullen de Canadezen niet blij zijn met hun komst. Die Eskimo's pikken hun banen in. Als je bedenkt hoe immigranten in Nederland worden behandeld... In Canada worden veel moorden op Indianen gepleegd. Het is intriest dat de oorspronkelijke bewoners van die streken (Eskimo's en Indianen) worden onderdrukt door immigranten van Europose afkomst.

    In Afrika wordt veel oorlog gevoerd, waardoor hele volksstammen moeten leven in dorre streken. Door de klimaatverandering veranderen nog grotere delen van Afrika in een woestijn. Hopelijk kan die woestijngrond door irrigatie toch vruchtbaar worden gemaakt. Voor het zover is, kan natuurlijk noodhulp door de VN worden geboden. Maar als je bedenkt dat de PVV volgens de opiniepeilingen de grootste partij in het land is en deze de ontwikkelingssamenwerking wil afschaffen, vraag je je af of Nederland nog wel een evenredig deel wil blijven bijdragen.

    Niet voor niets zijn religies die het vegetarisme prediken zoals hindoeïsme en boeddhisme ontstaan in een land met een rijke plantaardige natuur (India), terwijl woestijngodsdiensten zoals jodendom, christendom en islam geen vegetarisme voorschrijven. Er bestaan overigens wel kloosters waar uitsluiten vegetarisch of zelfs veganistisch wordt gegeten. In de veertig dagen voor Pasen hoorden christenen vroeger geen vlees en eieren te eten. Op vrijdag werd ook geen vlees gegeten (helaas wel vis).

    Samenvatting: het doden van dieren dient zoveel mogelijk te worden beperkt, maar we moeten ook stilstaan bij de gevolgen voor de mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Correctie: in mijn vorige bericht staat een tikfout; men leze uiteraard "van Europese afkomst" in plaats van "Europose".

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nóg een correctie: gelieve "uitsluitend" te lezen i.p.v. "uitsluiten".

    BeantwoordenVerwijderen