Respect voor dieren

woensdag 26 januari 2011

Actieve levensbeëindiging

De Partij voor de Dieren is in principe vòòr een verruiming van de mogelijkheden op euthanasie.

De Partij voor de Dieren gaat uit van de eigen vrijheid en verantwoordelijkheid van de mens in morele kwesties en is van mening dat de overheid een faciliterende rol moet spelen bij de eigen keuze tussen leven en dood.

Er zal in deze kwestie echter nog wel uitvoerig gedebatteerd moeten worden over de precieze invulling van het initiatief, vooral in ethisch opzicht. De leeftijdsgrens van 70 jaar bijvoorbeeld lijkt vrij arbitrair gekozen. Ook moet zorg worden besteed aan goede en professionele begeleiding bij het proces.

Los daarvan staat de Partij voor de Dieren in principe positief tegenover actieve levensbeëindiging uit eigen wil.

***
Commentaar
Ik heb dit standpunt niet kunnen vinden in het verkiezingsprogramma en heb de NVVE om de bron van deze informatie gevraagd.

Het enige wat ik vond was dit ((TK 2010 & 9.1):

'Er dient een nadrukkelijke scheiding van kerk en staat te zijn, levensbeschouwelijke overtuigingen in bijvoorbeeld moreel ethische kwesties behoren niet van overheidswege aan anderen te worden opgelegd.'

En ook daar:

'De overheid stelt zich terughoudend op in moreel ethische kwesties die de persoonlijke levenssfeer van burgers raken. Binnen een via breed maatschappelijk debat vastgesteld kader biedt de overheid maximale ruimte aan het maken van eigen keuzes.'

Van harte gaat het niet: 'in principe' (2x); 'precieze invulling'; 'breed maatschappelijk debat' - maar in ieder geval sluit de partij actieve levensbeëindiging niet bij voorbaat uit.

13 opmerkingen:

  1. Iemand die een einde aan zijn leven wil maken, kan beter medicijnen krijgen tegen pijn of depressiviteit; bij psychisch lijden hoort hij ook gesprekken met een psychiater of psychotherapeut te kunnen voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er dient een einde te worden gemaakt aan het lijden, niet aan het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vraag is m.i. of we hiervoor bij de overheid te rade moeten gaan.

    Enige regulering, d.i. beperking van de vrijheid, is wel noodzakelijk, dat geef ik toe. Maar het is niet de bedoeling dat een ander voor mij uitmaakt wat er met mijn leven gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meestal zijn het mensen uit de omgeving van een patiënt die beweren dat de kwaliteit van zijn leven zo slecht is dat hij maar beter kan sterven. Denk ook aan op geld beluste erfgenamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken iemand die bij GroenLinks is weggegaan, omdat deze partij te gemakkelijk dacht over ethisch-religieuze kwesties. Mede daarom is hij lid geworden van de Partij voor de Dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kom hier telkens opnieuw de bewering van Barend Slootweg tegen dat de Partij voor de Dieren tegen embryoselectie gestemd zou hebben. Ik kan dat helemaal nergens terugvinden en betwijfel ook zeer of het zo is. En als blijkt dat het niet zo is, dan twijfel ik zeer aan de goede bedoelingen van de heer Slootweg, die het voorbeeld te pas en te onpas herhaalt zonder bronvermelding. Ben zeer benieuwd waar het vandaan komt, ik heb alleen een zeer genuanceerd en afgewogen standpunt van de PvdD kunnen vinden waarin persoonlijke vrijheid het uitgangspunt vormt, maar waarin de partij wel pleit voor maatschappelijke discussie omtrent de kaders, om te vermijden dat straks embryo's die geen blond haar en blauwe ogen (of een ander door de ouders gewenst kenmerk bezitten) worden afgevoerd op louter die grond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1. Gaan we weer oude koeien uit de sloot halen?! Anoniem, wacht je kans af: er komen meer levensbeschouwelijke kwesties. Actieve levensbeëindiging bijv. is er al zo een. Benieuwd hoe Thieme zich hierin opstelt. Ik ben er niet gerust op.

    2. Steeds is de vraag: gaat Marianne Thieme c.s. (de overheid) beslissingen voor mij nemen, of krijg ik de kans mijn eigen leven in te richten, naar eigen goeddunken?
    ------------------------------------------
    Dierenpartij tegen embryoselectie bij borstkanker

    Alles over Dierenpartij tegen embryoselectie bij borstkanker | rss feed | toevoegen | e-mail nieuwsalarm | De Pers.nl - Binnenland | 2008-06-05 01:54:33

    De Partij voor de Dieren is tegen de selectie van embryo's door ouders die een erfelijke vorm van borstkanker hebben. Dat zegt fractievoorzitter Marianne Thieme. De ChristenUnie en de SGP, die zich vanwege de beschermwaardigheid van het leven verzetten tegen embryoselectie, hebben door deze opstelling een nieuwe medestander.

    http://feeds.depers.nl/~r/rss/binnenland/~3/304657380/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De NVVE die ik om inlichtingen gevraagd heb, heeft (nog steeds) niet gereageerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Barend, dit is niet het antwoord op de vraag. Je beweert steeds dat de Partij voor de Dieren tegen embryoselectie gestemd zou hebben en komt met niks meer dan een kort door de bocht knipseltje uit De Pers. Daar kun je een hetze zoals je die hier voert niet mee onderbouwen. En nog tendentieuzer wordt het als je een voorschot meent te kunnen nemen op standpunten die de partij in de toekomst naar jij vreest in zal kunnen gaan nemen.
    Het wordt steeds duidelijker dat Barends Wereld wel een héél kleine wereld is, waar niet waarheidsvinding voorop staat, maar (onterechte) verdachtmakingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem: Eerlijk gezegd vind ik het niet erg verstandig van je deze kwestie op te rakelen.
    Voor zeer veel mensen bepaald geen aanbeveling om voor de PvdD te kiezen! (Ook nog eens met Prov. en 1ste Kamerverkiezingen in het zicht.)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem, tot mijn grote vreugde had de Partij voor de Dieren zich inderdaad tegen verruiming van de mogelijkheid van embryoselectie gekeerd. Daar ik zelf een erfelijke vorm van darmkanker heb gehad, waarvan ik ben genezen, ben ik blij dat ik niet ben weggeselecteerd. Ik heb de partijleiding indertijd een bedankje gestuurd voor het ingenomen standpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sorry Erica, 'dit is niet het antwoord op de vraag'.
    Anoniem wil BEWIJZEN. De WAARHEID.
    (Geen getuigenissen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een ethische kwestie, waarin de Partij voor de Dieren het goede standpunt heeft ingenomen. Hieronder een gedicht dat ik destijds op de schrijfsite van Trouw heb gezet:


    Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst


    haar kind zal recht van lijf en leden zijn
    ja alles op een rijtje hebben
    het zal niet vallen op de levensweg
    die effen is en plat gewalst

    het zal de handen niet openhalen
    aan dorens, want de rozen zijn gekweekt
    het zal nooit huilen van verdriet of vreugde

    ook kinderlevens zijn gekweekt
    zonder pijn en bloed van dorens

    en zonder troost van zoete geur

    BeantwoordenVerwijderen