Respect voor dieren

maandag 31 januari 2011

Marianne Thieme en de Afghanen

Vanmiddag hoorde ik op de autoradio de stem van Marianne Thieme die, namens de Partij voor de Dieren, de Tweede Kamercommissie toesprak. Met de gebruikelijke, licht-onvaste stem. Haar onzekerheid kon ik me ook wel voorstellen. Het ging namelijk over Afghanistan. En dan niet over de dieren daar (hondengevechten!), maar over de uitzending van opleiders van…….. politie-agenten.

Tja, wat moet je daarover zeggen. Ik verbaasde me erover dat zij de behoefte voelde daarover het woord te voeren; haar tijd zal toch ook heel beperkt zijn. Komt bij dat zij geen steun heeft van een achterban, zoals bijv. wel Jolande Sap, namelijk van de Partijraad GL.

Dus maar eens even het recente verkiezingsprogramma erbij gepakt. & 9.14 gaat over het Buitenlands beleid. Er staat dit:

Nederland stelt zich in internationale bondgenootschappen loyaal op naar haar bondgenoten maar maakt eigen afwegingen waarin niet geopolitieke overwegingen de doorslag vormen, maar mededogen en duurzaamheid.
In dat beleid passen opbouwmissies in het kader van ontwikkelingssamenwerking veel beter dan militaire missies, ook wanneer die een opbouwcomponent kennen.
Nederland trekt zich terug uit Afghanistan en stuurt geen nieuwe militaire missies naar dat land.

Ik kan hier met de beste wil van de wereld niet uit lezen dat de Partij voor de Dieren tegen de uitzending zou moeten zijn. Integendeel, training van dienders valt toch zeker onder ‘opbouwmissie’.

Conclusie: Marianne Thieme sprak weer eens voor zichzelf.

16 opmerkingen:

  1. We zagen Marianne gister op de politieke zender. Over Afganistan!

    Dinsdag hadden we er een gesprek over met kenissen van ons. Wij waren eens wat goed was. Tot onze verbazing zei Marianne hetzelfde. Ze heeft heeft het goed gedaan!

    Wat haar, zogenaamde onvaste stem betreft, geen mens is volmaakt!! Overigens, de beste stuurlui staan aan wal tot het moment ze er zelf aan moeten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Tot onze verbazing zei Marianne hetzelfde.'

    Inderdaad, Vrijheid, 'tot onze verbazing'.
    Regelrecht in tegenspraak met het verkiezingsprogramma.

    Als het niet rechtstreeks over dieren gaat, blijft het een verrassing wat Marianne gaat verklaren. Met haar status binnen een kleine partij als de PvdD kan ze zich dat blijkbaar permitteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een ingewikkelde kwestie. Oorlog is rot en vrouwenonderdrukking en terrorisme zijn ook rot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet in tegenspraak tot programma, want daar staat toch dat er afwegingen worden gemaakt naar eigen inzicht.

    Ben zelf niet eens met partij standpunt. Ik vind dat een politiemissie op zich zou kunnen. We moeten iig niet geen betrokkenheid daar hebben.

    Politiemissie lijkt mij goede zaak, met wat extra afspraken. Anderzijds kan ik natuurlijk niet goed overzien wat Marianne en Esther allemaal gehoord hebben van experts etc. Dus mogelijk dat die betere info hebben dan ik.

    Toch kunnen we dat land niet aan lot overlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Alex: een verkiezingsprogramma is geen vodje papier. Er wordt expliciet gesproken over Afghanistan. Er wordt een verbod op een (nieuwe) militaire missie naar dat land in geformuleerd.

    Er wordt daartegenover positief gesproken over een opbouwmissie in het kader van ontwikkelingssamenwerking.

    Wie is dan Marianne Thieme om een ander standpunt in te nemen?!

    Wat betekent dit voor de geloofwaardigheid van de Partij? Ik vind zulke volkomen onnodige uitglijers pijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel mensen, waaronder dit persoontje, staan achter de PvdD en Marianne Thieme.

    Voor deze mensen was het geen 'uitglijder'.
    Voor de mensen die dat wel vinden: wie maakt er nooit een uitglijder?

    Marianne heeft onze mening in deze kwestie goed verwoord!

    Van iemand die altijd kritiek heeft zijn de verwachtingen hoog gespannen. Mijn voorstel, aan de beste stuurlui die aan wal staan; ga zelf de politiek in. Wij volgen het dan en komen met onze kritiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vrijheid, je hebt toch wel een handtekening he?

    Maar heb je Marianne al wel eens a a n g e r a a k t? Er schijnt een bijzondere kracht van haar uit te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjemineetje, wat een kinderachtig gedoe zeg! Ik ben al heel, maar dan ook heel lang, geen tiener meer.

    Een handtekening en aanraking zijn niet nodig om respect voor een persoon te hebben. Schijnbaar voor u wel, mijnheer Barend. Gelukkig zijn er heel veel mensen die blij zijn met Marianne en de PvdD!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoorde laatst over een man die een veel te lage bloeddruk had. Toen hij Marianne aanraakte, ging zijn bloeddruk omhoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Barend:

    Ja, er wordt in principe positief over gesproken, maar je negeert nu dat er ook duidelijk staat dat er afwegingen gemaakt worden.

    Dus het programma is voorstander van opbouwmissies, maar weegt wel af of het kader waarin dat gevoerd wordt juist is.

    De ene vind de missie een opbouwmissie en de andere vinden het een militaire missie. Daar verschillen meningen over. De PvdD.. ziet het als het laatste schat ik.

    Zelf ben ik voor een missie in Afghanistan. Ik zie het nut wel in. En militairen worden opgeleid tot dergelijke missies. Dus dat hoort gewoon bij dat werk.

    Marianne en Esther staan in hun volste recht volgens partijprogramma etc. om een afweging te maken. En hun hebben natuurlijk veel meer info voorbij zien komen dan ik, dus hoewel ik voorstander ben, neem ik aan dat hun goede redenen hebben gehad tegen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen Marianne Thieme werd voorgesteld aan een van de Afghanen die in de Tweede Kamer voor de opbouwmissie kwamen pleiten, kon deze eerst zijn oren niet geloven toen hem werd verteld dat zij fractievoorzitster was van de "Party for the Animals". Overigens schijnt het huidige bewind in Afghanistan vrij corrupt te zijn, maar de taliban vormen een groter kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Boris Boef: Een goede reden voor nog veel meer opbouwmissies (incl. Dierenpolitie).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prima idee om bij opbouwmissies mensen- en dierenrechten te combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Wolfje: Kijk, zover heeft Marianne blijkbaar niet gedacht. Deze (gecombineerde) benadering zou haar gesierd hebben. Dan had ze laten zien waar de Partij voor staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik blijf mijn twijfels houden. Nederland laat zich gemakkelijk voor het Amerikaanse karretje spannen. Toen er laatst sprake van was dat er mogelijk helemaal geen Nederlandse (door militairen begeleide) politie naar Afghanistan zou gaan, werd onze premier Rutte door Obama min of meer genegeerd tijdens een internationale bijeenkomst. Nu Nederland wél meedoet, krijgt het weer een aai van Obama.

    Een ander voorbeeld van slaafs doen wat de VS willen, is de kwestie van die arme Iraans-Nederlandse vrouw die is opgehangen omdat zij in Iran tegen de regering had gedemonstreerd (de officiële reden van Iran is drugsbezit). De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken deed aan stille diplomatie, maar toen een Iraanse minister in Nederland over de kwestie wilde praten en zijn vliegtuig hier wilde laten bijtanken, vroeg Uri Rosenthal eerst aan Amerika of met dat bijtanken niet tegen de sancties tegen Iran werd ingegaan. Amerika zei dat Nederland het Iraanse vliegtuig niet mocht laten bijtanken, zodat de Iraanse minister niet kwam. Uri Rosenthal heeft zich toen volgens de Nederlandse tv teruggetrokken en de zaak op een lager diplomatiek niveau laten behandelen, met de bekende gevolgen. Zahra is opgeofferd om de VS niet voor het hoofd te stoten. Vanzelfsprekend is het de Iraanse regering die haar heeft vermoord, maar Nederland heeft niet alles gedaan om deze misdaad te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pas nu heb ik de debatbijdrage van Marianne Thieme gelezen. Ik merk dat ik uit mijzelf al deels tot dezelfde slotsom was gekomen als zij. Aan de andere kant herinner ik mij dat de ontwikkelingshulporganisatie Cordaid jaren geleden zei dat deze in Afghanistan niets kon doen zonder militaire bescherming. Laten we ook niet vergeten dat meisjesscholen daar door de Taliban worden aangevallen. Ik blijf mij dus afvragen of de problemen in Afghanistan uitsluitend op een pacifistische manier kunnen worden opgelost. De VN hebben toch ook een troepenmacht naar Congo gestuurd? Het is een vreselijk moeilijke kwestie.

    BeantwoordenVerwijderen