Respect voor dieren

dinsdag 25 januari 2011

Topsport en vegetarisme


Carl Lewis
Telkens weer hoor je dezelfde bedenkingen. "Hoe is het mogelijk dat een sporter topprestaties kan leveren op rijst, soja en tofu?" "Zonder vlees of vis een loodzware wielerronde rijden, onmogelijk!" Maar kijk, het kan wél. In het wielerpeloton is er Maarten Tjallingii, ex-Lotto en nu Rabobank. Hij raakt geen biefstuk of zalmmoot aan en toch overleeft hij perfect een drieweekse rittenkoers. Ook Martina Navratilova, Carl Lewis en Billie Jean King hebben bewezen dat een gebrek aan vlees niet noodzakelijk nefast is voor het neerzetten van topprestaties. Enkele wielrenners uit het profpeloton hebben vlees totaal afgezworen. Zo hebben we in onze contreien Maarten Tjallingii (33), de Nederlander van Rabobank die in 2006 de Ronde van België won. Hij volgt een speciaal voedingspatroon om fit te blijven. "Ik eet vlees noch vis", klinkt het bij de hardrijder.
"Ik doe het op pasta, groenten, aardappelen of rijst. Hoeveel kilocalorieën ik nodig heb om de dag door te komen? Geen idee! Ik eet op gevoel, soms tot als het mijn neus uitkomt. De ploegkoks proberen wel mijn eiwitpeil in evenwicht te houden, omdat eiwitten voornamelijk in vlees zitten. Ze geven me noten, kaas, yoghurt en soja om dat gebrek op te vangen. Ik moet ze overigens bedanken, want zonder hen zou ik niet meer herstellen en geen poot meer vooruit komen. Nu haal ik echt wel voldoende koolhydraten, proteïnen en vetten uit mijn eten!" In het verleden maakten renners als Robert Millar, Sean Yates, Alan Peiper en Urs Zimmerman regelmatig brokken op groenten en fruit.

Mike Tyson: "Vlees is vergif"

Vegetarische sporters beschouwen vlees als een bron van afval dat zich opstapelt in de weefsels. Ze weigeren dierlijke producten uit schrik voor een bloedvergiftiging. Deze opvatting leeft zeer sterk in uithoudingssporten zoals hardlopen, wielrennen en langlaufen. Er zijn ook sporters die veganist zijn, atleten die ook dierlijke zuivelproducten volledig mijden. Eentje daarvan is voormalig wereldkampioen boksen bij de zwaargewichten Mike Tyson (44), al moet gezegd dat hij vlees en vis pas links liet liggen na zijn imposante carrière.

"Ik voel me dankzij het veganisme heel goed. Ik ervaar krachtige explosies van energie, die erg lang kunnen duren. Ik ben vermagerd en voel me ook veel fitter. Onlangs at ik at een klein stukje vlees en ik werd plots erg ziek. Toen besefte ik dat vlees vergif is voor mij."

Contador: besmette steak

Wie voortaan ook nauwelijks nog vlees naar binnen zal smikkelen is Alberto Contador (28). "Ik ben het slachtoffer van verontreinigd vlees", snotterde de klimmer uit Pinto op een inderhaast bijeengeroepen persconferentie eind september. In het bloed van de Spanjaard werden na zijn derde Tourzege minieme sporen van clenbuterol gevonden, een middel om epo te maskeren. De door het laboratorium gevonden concentratie bedroeg 50 picogram (0,000 000 000 05 gram per ml), of 400 keer minder dan de concentratie die door het WADA geaccrediteerde laboratoria moeten kunnen aantreffen. Volgens de nieuwe poulain van Bjarne Riis allemaal het gevolg van het eten van een besmette steak. Volgens anderen dan weer het gevolg van een bloedtransfusie.

Enkele belangrijke vegetarische topsporters:

•Zwemmer Murray Rose (72): op de olympiades van 1956 en 1960 veroverde de genaturaliseerde Australïer vier keer goud, een keer zilver en een keer brons. Bovendien verpulverde hij enkele keren het wereldrecord. Tot op heden een van de belangrijkste sporters in de geschiedenis van de Aussies.

•Schaakkampioen Anand Viswanathan (41): de Indiase grootmeester werd wereldkampioen schaken in 2000 en 2007.

•Sprinter en verspringer Carl Lewis (49): begon zijn loopbaan als vleeseter, schakelde over naar het vegetarisme en zette zijn carrière verder als veganist. In volle voorbereiding op het WK van 1991 startte hij een veganisch dieet. In Tokio liep de Amerikaan op zijn 30e vervolgens de snelste 100 meter uit zijn loopbaan. Hij zette het wereldrecord toen op 9.86. Lewis zou uiteindelijk tien olympische medailles behalen, waarvan negen gouden plakken. Hij werd ook acht keer wereldkampioen.

•Tennisster Martina Navratilova (54): de PETA-activiste was het grootste gedeelte van haar carrière een bewuste vegetariër. Dat legde de Tsjechische geen windeieren want ze won 18 grandslamtitels in het enkelspel, 31 grandslamtitels in het dubbelspel en 10 grandslams in het gemengd dubbelspel, een record dat nog steeds op de tabellen staat. De laatste tijd wordt ze echter regelmatig gespot met een visje op haar bord.

•Basketbalspeler Robert Parish (57): een van de belangrijkste basketbalspelers in de geschiedenis van de NBA. Werd aan de zijde van Larry Bird driemaal NBA-kampioen met de Boston Celtics. Op zijn 43e nog goed voor een vierde ring, bij de Chicago Bulls. De Amerikaan raakte bekend om zijn legendarische jump shots. Opgenomen in de Hall of Fame.

•Triatleet Dave Scott (56): deze Amerikaan won zes keer de Ironman van Hawaï, een record dat hij deelt met zijn rivaal Mark Allen. Doet op zijn 56e nog steeds mee aan een van de grootste beproevingen die een mens kan ondergaan.

•Tenniskampioene Billie Jean King (67): de tweede tennisster op onze lijst. De Amerikaanse zette als vegetariër twaalf grandslamtitels en zestien dubbeltitels op haar palmares. Een huzarenstuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten