Respect voor dieren

donderdag 28 januari 2010

Thieme en anticonceptie

De anticonceptiepil moet weer UIT het basispakket.
Sinds 2008 zit hij weer IN het basispakket.

Dat advies geeft het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) aan minister Klink van Volksgezondheid. Alleen meisjes/vrouwen tot 21 jaar zouden nog een vergoeding moeten krijgen.

In Nederland slikken ruim anderhalf miljoen vrouwen de pil.
Het schrappen van de vergoeding voor volwassenen levert een besparing op van 58 miljoen euro per jaar.

Het CVZ vindt dat het voorkomen van zwangerschappen iets anders is dan het voorkomen van ziekten. Ook andere vormen van anticonceptie zoals het condoom, zitten niet in de basisverzekering, schrijft het CVZ.
------------------------------------------------------------------------------

Commentaar:

Het is duidelijk dat dit een onderwerp is waarvan niemand precies weet wat ermee aan te vangen. Het ene jaar in het pakket, even later er weer uit.

Het wordt weer een aardige testcase voor Marianne Thieme, en dus voor de Partij voor de Dieren. Want de Partij mag dan - op papier - niks met het geloof van Thieme te maken hebben, - in de praktijk maakt je geloofsovertuiging natuurlijk deel uit van je wereldbeeld, en dus ook van je politieke opvattingen. Eerder zagen we daar in de Kamer al (minstens) 1 voorbeeld van.(embryoselectie)

Nu ben ik niet thuis in de theorie van het Zevendedagsadventisme - en eerlijk gezegd ook niet in de finesses van het Pakket - maar ik heb een voorgevoel dat Thieme tegenstander van geboortenbeperking is.
Hopelijk vergis ik me!

N.B. Komt een standpunt hierover (overbevolking) misschien voor in 'Meat the Truth'?

Mijn prognose is dat Marianne - namens jou en mij (Partij voor de Dieren) - het daarom eens is met het advies.

Persoonlijk ben ik het daar ook mee eens, al is het om andere reden.
Simpelweg omdat ik niet zou weten waarom dit IN het pakket zou moeten zitten. Zelf ben ik voorstander van geboortenbeperking, maar een ieder is op de hoogte van de mogelijkheden van anticonceptie. En dus staat het een ieder vrij daar wel of niet voor te kiezen.

Benieuwd hoe anderen daarover denken.

P.S. Valt er misschien nog iets te besparen op de kinderbijslag?!

16 opmerkingen:

  1. Dn zou sterilisatie man/vrouw ook uit het pakket moeten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een voorstander van het besparen op het leger,daar is veel geld mee gemoeit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Pil is helemaal niet onschuldig en wordt gelinkt aan de enorme toename van borstkanker en kanker aan de baarmoeder/ eierstokken.

    Heel veel vrouwen worden depressief en emotioneel een ' wrak' door het langdurig slikken van die ' makkelijke' pil.
    Vrouwen van de generatie 60/70 zijn 'pil-moe' gezien de lange termijn gevolgen.

    Hoeveel bekende 'sterren' zijn er al niet bekend met borstkanker en hiermee in het nieuws gekomen, veel! De farma-industrie zorgt natuurlijk wel voor een rooskleuriger plaatje er zijn belangen mee gemoeid.

    Nog teveel vrouwen slikken klakkeloos de pil omdat het condoom 'zo'n gedoe' is en de pil zo makkelijk is. Mannen moeten veel meer hun verantwoordelijkheid nemen hierin en vrouwen moeten anders gaan redeneren om zichzelf te beschermen.

    De pil uit het pakket is zo erg dus nog niet en brengt hopelijk meer ' verantwoordelijkheidsgevoel ' van beiden geslachten met zich mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1. De relatie tussen pilgebruik en vormen van kanker is niet bewezen. Wel worden steeds lichtere vormen van anticonceptiepillen voorgeschreven. Maar het is waar: het is geen vitaminepil.

    2. Inderdaad zou sterilisatie m/v principieel ook uit het pakket kunnen. Hoeveel bespaart dat?

    3. Denkbaar is dat Thieme TEGEN de leeftijdsgrens (21 jaar) zal pleiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De anticonceptiepil is het beste voorbehoedsmiddel dat er bestaat. Het beschermt veel beter tegen zwangerschap dan het condoom, dat een redelijke bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen biedt (behalve tegen het virus dat een van de oorzaken van baarmoederhalskanker is; dit virus zit ook op de huid die door het condoom niet wordt bedekt). Het lijkt me sterk dat Marianne Thieme tegen voorbehoedsmiddelen is: ze heeft met haar drukke baan maar één kind, terwijl ze wél een man heeft. Sterilisatie is ingrijpend, omdat je dan in principe nooit (meer) kinderen kunt krijgen. Iemand kan eerst denken dat hij of zij geen kinderen wil en later van mening veranderen. Sterilisatie is dus alleen geschikt voor veertigplussers of voor jongeren die al drie kinderen hebben. De anticonceptiepil maakt menstruatiebuikpijn minder erg, wat vooral voor vrouwen die de hele week moeten werken een uitkomst is. Op zichzelf hoeft een voorbehoedsmiddel niet in het basispakket, maar die leeftijdsgrens van 21 jaar is goed, omdat tienerzwangerschappen ongewenst zijn. Verder ben ik van mening dat Marianne Thieme hier op losse gronden, alleen maar wegens haar geloof - waarvan de auteur van het stukje naar eigen zeggen de finesses niet kent -, wordt aangevallen. Zij hoeft niet aan Jan en alleman te vertellen of en welke voorbehoedsmiddelen zij gebruikt. Embryoselectie, waarbij een embryo wordt gedood wegens een verhoogd risico op borst- of darmkanker, is doden, terwijl de anticonceptiepil het ontstaan van leven voorkomt, wat een wezenlijk verschil is. Volgens de voorstanders van embryoselectie had ik, die op vierenveertigjarige leeftijd een erfelijke vorm van darmkanker heb gehad, dus in de kiem moeten worden gesmoord. Dit riekt naar de eugenetica van de nazi's. Ik heb destijds een dankmailtje gestuurd naar de leiding van de Partij voor de Dieren omdat ik er van haar wél mocht zijn! Ten slotte verwijs ik naar de abortusdiscussie van lang geleden. De toenmalige premier Van Agt was als katholiek persoonlijk tegen abortus, maar als politicus diende hij het algemeen belang en gaf hij toestemming voor de oprichting van abortusklinieken. Je mag iemand dus niet op zijn geloof vastpinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marianne Thieme is nog maar een blauwe maandag
    bekeerd; het kind is van daarvoor, van haar eerste man.

    Ik val MT niet aan, zover ik weet, ik heb gezegd dat het een testcase is.

    Het lijkt me niet zinnig de discussie over embryoselectie op dit moment opnieuw te beginnen; zover ik weet wordt die gewoon toegepast. Van een 'nader onderzoek' zoals MT wenste, heb ik - uiteraard - nooit meer iets gehoord.

    Ik kan niet alle geloofsrichtingen binnen het christendom onderscheiden. Mijn indruk is dat het in het algemeen Pro Life-bewegingen zijn, maar het is mogelijk dat het 7deDagsadv. het gebruik van voorbehoedmiddelen niet afkeurt.
    Ik weet dat niet.

    Ik wilde vooral de aandacht op dit toch uitermate belangrijke onderwerp vestigen, en in het bijzonder op de politieke manoeuvres die de PvdD op dit heikele punt gaat maken.

    Ik concludeer dat op dit moment nog geen enkele inzender tegen het voorstel van CZV is om de pil uit het basispakket te halen. (> 21 jr.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1. De relatie tussen pilgebruik en vormen van kanker is niet bewezen. Wel worden steeds lichtere vormen van anticonceptiepillen voorgeschreven. Maar het is waar: het is geen vitaminepil.

    Ja, volgens de farma-industrie....

    Er is heel wat lectuur verkrijgbaar in de bieb over ' de Pil', objectief leesvoer.

    Het meest opmerkelijk vond ik de bevindingen- naam helaas ontschoten- van een vrouwelijke onderzoekster, die notabene ooit aan de wieg stond in de jaren 50/ 60 - van de aftrap van ' de Pil' in Amerika.

    Zij heeft de meest verschrikkelijke testen op apen gedaan hiervoor trouwens.. zij beweert dat er sinds de opkomst van de Pil wereldwijd wel opmerkelijk veel meer gevallen van borstkanker en baarmoederkanker voorkomen met statistieken en al ! Roken is vele malen minder kwalijk notabene dan de pil aldus deze onderzoekster.
    ** zij werkte ooit dus voor de farma**
    Lichte of zwaardere pillen maken voor haar NIX uit trouwens.

    Hoe dan ook, pilgebruiksters hebben nooit een daadwerkelijke maandelijkse bloeding doordat het baarmoederslijmvlies verdikt...de nepbloedingen kunnen niet gezond zijn en dat jaren lang ...

    Mijn generatie-genoten van de jaren 60/70 kennen opmerkelijk veel borstkankergevallen.
    Zie 1ste bericht bekende *sterren* -

    Blije ex- pilgebruikster en dat jaren lang ...

    *

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De reden is dat de pil een invloed heeft op het endometrium Het endometrium ( de binnenbekleding van de baarmoeder) gaat onder de invloed van de pil in volume toenemen.

    Normaal wordt deze binnenbekleding elke maand afgestoten tijdens de menstruatie) Als men toch de pil zou doornemen , dan zou het enige resultaat zijn dat het baarmoederslijmvlies steeds maar in dikte gaat toenemen en dat er uiteindelijk "hypertrofie" ontstaat.

    Een hypertrofisch baarmoederslijmvlies is een risicofactor voor het ontstaan van endometriumCARNCINOOM, vandaar…

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank voor uitgebreid commentaar.
    jammer dat je geen bronnen noemt.
    Die vind je wel bij Wolffers bijv.
    Zie hierboven: Top 100, plaats 12, de Pil.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dan moeten heteroseksuele vrouwen dus maar tien kinderen krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Daartoe zou je haast wel kunnen concluderen!


    PS. Een lesbische collega(-wiskunde) van me heeft twee kinderen (van zichzelf) gekregen. Dat ging met technische hulpmiddelen; welke precies weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dan moeten heteroseksuele vrouwen dus maar tien kinderen krijgen...

    Iets mis met condooms? of sterilisatie als je al langere tijd een partner hebt ? mogelijkheden te over..wees net zo creatief als in je slaapkamer pffff......niet zo jammeren meisje.

    Slik gerust u pil Mevrouw ......

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hierboven had ik al de nadelen beschreven van condooms en sterilisatie. Niet alleen op apen, maar ook op kleine meisjes in het Caribisch gebied zijn proeven gedaan met de pil. Nu de anticonceptiepil toch bestaat, is het goed dat vrouwen die een actief heteroseksueel leven leiden ervan gebruik kunnen maken. Voordat de pil bestond, kon je ongewenst zwanger worden van geslachtsgemeenschap. Dankzij de anticonceptiepil konden vrouwen seksueel een even vrij leven gaan leiden als mannen, zonder angst voor zwangerschap. En wat de bijwerkingen betreft: van zwangerschappen en bevallingen kun je ook erg ziek worden. Objectief gezien zijn lesbische liefde en het celibaat veiliger, maar er bestaan nou eenmaal vrouwen die mannen leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hihi, grappig dat er als je een uitgesproken mening hebt over de pil direkt het etiket non of lesbo opgeplakt krijgt ......

    Heb behoorlijk geleefd en leef nog steeds, wees niet ongerust

    Enne, zoveel echt leuke mannen zijn er toch niet meid ! we zijn geen bakvis meer he

    ** laatste berichtje**

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik had het niet persoonlijk bedoeld: ik wist niet eens of Anoniem een man of een vrouw was!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan het niet begrijpen dat de condoom niet meer in het pakket zit bij de jongeren. Wanneer ze op het moment gaan "onderzoeken" zie je toch dat de jongeren het niet zelf in de winkel durven te halen.

    BeantwoordenVerwijderen