Respect voor dieren

woensdag 27 januari 2010

Top 100, plaats 12: de Pil

Ivan Wolffers zet in zijn Top 100 van de meest gebruikte medicijnen de pil op plaats 12.

Ik ontleen aan dat hoofdstuk het volgende.

Basispakket

- Tot 2004 werd de pil vergoed.

- Sinds 1-1-2004 niet vergoed voor vrouwen > 21 jaar.

- Vanaf 1-1-2008 wordt de pil wel vergoed.

- Het advies in 2010 is de pil niet te vergoeden > 21 jaar.

Dit heet: ‘beleid’.

Wel of geen vergoeding heeft niet heel veel invloed op het gebruik ervan.
Bij geen vergoeding daalt het gebruik en stijgt de prijs, doordat ziektekostenverzekeraars er niet meer over onderhandelen.

Bijwerkingen

Overgewicht. Bij vrouwen met een BMI > 30 is pilgebruik ongewenst, wegens een aanzienlijk risico op trombose.

Voor gezonde vrouwen geldt verder het volgende.

1. Bijwerkingen op korte termijn. Dit zijn problemen in de categorie van hoofdpijn, gewichtstoename e.d.
2. Op middellange termijn. Stollingsproblemen (trombose) en grotere kans op hoge bloeddruk, diabetes, hart- en vaatziekten.
3. Op lange termijn. Grotere kans op baarmoedermondkanker (HPV).

Over het lange termijnrisico op borstkanker bestaat geen overeenstemming, tenzij wellicht over de leeftijdsgrens van 45: hierna neemt de kans toe.

Maar er is ook onderzoek dat niet alleen geen verhoogd risico op borstkanker aantoont, maar zelfs een gunstig effect laat zien op andere vormen van kanker: dikkedarm, einddarm, baarmoeder en eierstokken.

1 opmerking:

  1. Door mijn particuliere verzekeraar werd de pil ook niet vergoed. Ik heb hem van mijn 34ste tot mijn 41ste gebruikt. Daarna raadde de huisarts hem af wegens het stollingsgevaar. Overigens bleek ik op die leeftijd niet meer zulke hevige menstruatiebuikpijn te hebben als toen ik jonger was.

    BeantwoordenVerwijderen