Respect voor dieren

woensdag 27 januari 2010

‘Veilige geneesmiddelen bestaan niet’

‘Veilige geneesmiddelen bestaan niet’ zegt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Lekker makkelijk. Is de verstrekker ook weer gedekt. Medicijnen zijn dan wel in tests op dieren ontwikkeld maar de beste garantie die dat geeft is waarschijnlijk dat je er na inname niet onmiddellijk dood bij neervalt. Wat het verder doet zal moeten blijken.

N.B. Men spreekt begrijpelijkerwijs liever van 'medicijnen' dan van geneesmiddelen.

In Amerika is dezelfde toezichthouder (FDA) minder tolerant geworden (dan het CBG) na het schandaal met Vioxx in 2004, toen bleek dat deze pijnstiller het risico op hartinfarcten en beroertes verdubbelde.
Ook Vioxx was uit en te na op dieren getest.

Dit staat allemaal in het nieuwe boek van Ivan Wolffers, getiteld De top 100 van meest gebruikte medicijnen.

Wolffers is arts en publiceerde 30 jaar lang een dik boek over Medicijnen, onder de gelijknamige titel. Bijna 1000 bladzijden in een heel klein corps. Ik heb het tweemaal gekocht; het gaf een aardig overzicht over klachten, ziekten, behandeling en medicatie. Daar is hij nu mee gestopt, want zegt hij, alle informatie vind je met een druk op de knop op het internet. Dus gooit hij het nu over een andere boeg, die van de Top 100. Het aantal bladzijden is teruggebracht tot 624, en je hebt er geen vergrootglas meer bij nodig om het te lezen.

Wolffers is getrouwd met Marion Bloem, een stel dat gerust mediageil genoemd mag worden.
Hijzelf beschrijft zijn eigen ziektegeschiedenis tot in detail in boeken en op zijn website, terwijl Marion Bloem het druk heeft met het voeren van actie voor asielzoekers. Ook zij vindt zichzelf erg interessant, blijkens bijv. haar literaire poging Geen gewoon Indisch meisje. Gelukkig is dat lang geleden.

6 opmerkingen:

  1. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het schandalig dat jij "Geen gewoon Indisch meisje" een literaire poging noemt. Ik vind het een indringende psychologische roman over het Indisch zijn. Al dat gelul over allochtonen wordt hierin reeds aan de kaak gesteld. Dat ik zelf uit een Indische familie kom, vertroebelt niet mijn oordeel over de literaire kwaliteit van deze roman. Marion Bloem heeft trouwens nog meer goede romans geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zover ik weet is het (literaire) werk van deze auteur niet eenmaal bekroond. Dat zegt niet alles maar wel iets. Er zijn nl. nogal wat prijzen en prijsjes te verdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marion Bloems romans kregen een gunstige beoordeling van Trouw, Hans Warren en Hella Haasse. Ik vraag mij af of jij bv. "Geen gewoon Indisch meisje" wel hebt gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ‘Veilige geneesmiddelen bestaan niet’ zegt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Lekker makkelijk. Is de verstrekker ook weer gedekt.
    Vind ik een 'beetje' stemmingmakend. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Het CBG vertstrekt in ieder geval geen medicijnen, als dat soms werd gedacht. Het laat slecht medicijnen toe op de markt, een markt die wordt geregeerd door de medicijnmaffia. En wie accepteert een CBG dat geen enkel medicijn zou toelaten?

    Erger vind ik nog de manier waarop Ivan Wolffers hier wordt geportretteerd. Voor mij is hij een goeroe in de medicijnwereld. Ivan Wolffers is, voor zover ik weet, de eerste vooraanstaande arts die het kritiekloze voorschrijfbeleid (uiteraard gestuurd door de reeds genoemde medicijnmaffia) in Nederland aan de kaak stelde. Nog niet zo heel lang geleden werd aan iedereen die er maar 'behoefte' aan had, een van de zwaar verslavende tranquillizers uit de groep van de benzodiazepinen voorgeschreven. Wolffers wees als een van de eersten terecht op de gevaren hiervan. Wat mij betreft dus niets dan lof voor Wolffers!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is niet mijn bedoeling de verdiensten van Wolffers te verkleinen. Ik lees (en koop) zijn boeken, en schrijf erover.

    Als het CBG expliciet stelt dat veilige geneesmiddelen niet bestaan en zich in hoofdzaak beperkt tot de eis van vermelding van risico's in de bijsluiter (die slechts weinigen lezen), dan doet zij haar werk niet goed. Deze kritiek is van Wolffers zelf, die de FDA aan het CBG ten voorbeeld stelt.

    PS. Een Brits directielid van de farmaceut GFK ging enkele jaren geleden zelfs nog verder en erkende publiekelijk dat de door hem geproduceerde medicijnen in veel gevallen helemaal n i e t werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. niet GFK maar GSK: GlaxoSmithKline

    BeantwoordenVerwijderen