Respect voor dieren

zaterdag 20 februari 2010

Aboutaleb en de draaitafel

Vandaag een mooi interview met Aboutaleb in NRC/H.
Een kanjer, sieraad van de moslimgemeenschap.

Zijn taalgebruik is beeldend, zoals je van een Arabier mag verwachten.

Grappig is dat ook hij ‘u vraagt, en wij draaien’ gebruikt.
Vrijwel geen Nederlander weet meer waar die uitdrukking vandaan komt – Erica een van hen - laat staan iemand uit een andere cultuur.

Als mensen uitdrukkingen niet meer begrijpen, maken ze er zelf maar iets van dat ze kennen: 'volksetymologie'. 
Vorige week kwamen we tegen in de Volkskrant: de huig naar de wind hangen, i.p.v. de huik naar de wind hangen. 
Van kinderen valt zoiets nog te begrijpen.
Van publicisten mag je toch verwachten dat ze een woordenboek binnen handbereik hebben.

Image and video hosting by TinyPic

5 opmerkingen:

  1. Mijn dochtertje kwam vandaag ook met een leuk woord: LIEGPEUK
    Die vind ik wel leuk! Want het orgineel slaat nergens op,dieren liegen immers niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe kom je er trouwens bij dat bijna niemand weet waar die uitdrukking vandaan komt?
    De meeste boven 40 zullen het heus wel kennen!~

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben met mijn 63 jaar oud genoeg om mij het radioprogramma van Joost de Draaier te herinneren, waarnaar ik als teenager dagelijks luisterde. Ik heb laatst de titel van dat Veronicaprogramma verward met een regel uit het liedje "Blonde Greet en Gelderse Neeltje" van J. de Vries, dat werd gezongen door Tonny Huurdeman en Jenny Arean. Hierin heette het wel degelijk: "U vraagt en wij draaien"!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Stempelien, dat is nogal eenvoudig.

    A l t i j d wordt er gesproken van "u vraagt" - degene die zegt "men vraagt" moet ik nog tegenkomen.

    Het aardige voor mij is dat ik die eentonige maar doordringende stem van Nienhuys nog hoor: hij sprak als een repeteergeweer. Het was bij een vriendinnetje thuis waar dat programma steevast aan stond. (Bij mij thuis nooit.)

    Dergelijke verzoekprogramma's bestaan trouwens nog altijd, - raar maar waar. Alleen niet meer met die populaire presentators.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Erica: gèèn programma van Joost den Draaier!

    BeantwoordenVerwijderen