Respect voor dieren

zaterdag 6 februari 2010

Opzeggen?

Af en toe stel ik me de vraag of ik het lidmaatschap van Proefdiervrij niet moet opzeggen, idem van de Partij voor de Dieren, idem van de Faunabescherming.

Het lidmaatschap van de Dierenbescherming heb ik al enkele jaren geleden opgezegd. De manier waarop daar omgegaan wordt met dierproeven, met hengelen, dierentuinen - recent weer met een keurmerk voor vlees - dat kun je m.i. niet met goed fatsoen blijven steunen.

De afdeling-DB in mijn gemeente is zo goed als onzichtbaar. Nooit anders geweest.

Het is ook weer niet zo dat de DB helemaal niets goed doet, met name het asielwerk hebben ze behoorlijk voor elkaar. Het was verder een (eenmalige) verdienste de Koningin het beschermvrouwschap te ontnemen – maar wel tegen de wil van de directie in! (Er is geen nieuwe beschermheer/vrouw aangesteld!)

De DB laat goed zien hoe dergelijke organisaties vallen en staan bij de kwaliteit van medewerkers. Michiel Linskens zorgde in de jaren negentig vorige eeuw voor een glansrol van de DB in de strijd om de biotechnologie bij dieren. Onder zijn opvolger is hier niets van overgebleven.

De huidige DB-directeur is een gewezen burgemeester – waarschijnlijk bij gebrek aan beter. Niets ten nadele van burgemeesters maar dit zijn in het algemeen niet de meest vooruitstrevende figuren. Deze man draait bijv. het eerdere standpunt van de DB over de Oostvaardersplassen weer helemaal terug. Hoe geloofwaardig ben je dan nog? In het geval van Frank Dales is het beste wat er je er m.i. van kunt zeggen dat hij het alweer bijna drie jaar volhoudt.

Conclusie
Of je ergens uitstapt omdat je denkt dat je in plaats daarvan beter een andere dierenorganisatie kunt steunen, blijft dus steeds een persoonlijke afweging. Stempelientje, Cheetah e.a. zijn uit de Partij gestapt, Erica overweegt het. N.B. We horen in Nieuwsbrieven van de Partij wel steeds hoeveel nieuwe leden erbij gekomen zijn, maar nooit hoeveel er opgezegd hebben!
Te hopen is dat ze er wel op zullen blijven stemmen, want hoe je het ook wendt of keert, in de politiek is de PvdD een factor van betekenis voor de dieren.

Graag zeg ik er nog bij dat dit een kritische website is, zover ik weet de enige op dit gebied.
Voor Barend staat ten allen tijde het welzijn van dieren centraal – en niet dat van de mannetjes en de vrouwtjes en hun organisaties.

9 opmerkingen:

  1. Met mijn opzeggen heb ik ook een signaal af willen geven naar de PvdD,ik vind dat er wel meer zaken niet kloppen en geef mijn geld dan liever aan een organistatie waar ik wel voor 100% achter kan staan.Neemt niet weg dat ik nog wel op de PvdD kan stemmen,maar ik zal niet meer aan de werkgroepen deelnemen,noch zullen ze van mij geld ontvangen.En inderdaad Barend,ik ben wel benieuwt hoeveel opzeggingen ze om het punt van de Ooostvaardersplassen heben gehad.In elk geval 1: die van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het doel niet langer meer de middelen heiligt wordt het tijd om kritisch te zijn en knopen door te hakken.
    M.a.w. bij gegronde twijfel aan de oprechte bedoelingen en/of doelstellingen van partijen of instanties zou men zich daarvan moeten distantiëren.

    Je houdt ook geen verliesgevend bedrijf in stand omdat sommige mensen dan tenminste nog wel een baan hebben.
    Het bewust laten verhongeren en dus lijden van dieren omdat het allemaal 'volgens de natuur' zou zijn, toont een genadeloos hart dat 'uitgerukt' dient te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na rijp beraad heb ik de stem van mijn geweten gevolgd en ook mijn partijlidmaatschap opgezegd. Ik vind het een heel verdrietige kwestie, allereerst voor de dieren. Ik schrok toen ik op de website van de partij las dat deze vond dat er bij de Oostvaardersplassen maar wolven moesten worden uitgezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou toch maar niet het lidmaatschap opzeggen, want iedere stem telt vooe het welzijn van de dieren.

    Ik vind wel, dat Proefdiervrij niet veel doet en verandert. Ik krijg om de haverklap een acceptgirokaart van ze en ik denk, dat ze best veel geld hebben.

    En de Dierenbescherming heeft toch wel geld nodig voor al die asieldieren en dieren in nood.
    Maar ja, ieder is vrij in z'n keuze natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mieke,met het opzeggen van lidmaatschap van de PvdD,wil nog niet zeggen dat je geen stem aan de dieren geeft.
    En Erika,ze zeggen niet letterlijk dat de wolf uitgezet moet worden,maar dat ze die weer graag zouden zien terugkeren in Nenderland.....(politiek he?)
    En nu weten we ook dat in elk geval TWEE leden hebben opgezegd ivm met de kwestie van de Oostvaardersplassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Méér dan DRIE leden hebben wegens het bijvoederingsstandpunt van M.T. hun partijlidmaatschap opgezegd, zoals uit het bovenstaande blijkt, nl. Stempelientje, Cheetah, ik en anderen (volgens Barend). Jammer dat Barend nu over heel andere dingen begint (zelfs een onbenullige omroepkwestie), terwijl er iets aan de hand is waarmee alle leden van de Partij voor de Dieren zich bezig horen te houden. Ik vind het hartverscheurend dat mijn geweten mij dwong mijn lidmaatschap op te zeggen van een partij waar ik helemaal achter stond. Het is vreselijk dat de partijtop een Verelendungsdierenpolitiek voert. Hoe is zo'n meedogenloos standpunt uit te leggen aan mensen van buiten de partij? Naar mijn mening is het van het grootste belang deze kwestie verder uit te diepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Barend dacht dat zijn website de enige kritische site was op het gebied van dierenrechten en de Partij voor de Dieren. Ik verwijs graag naar www.animalfreedom.org van Bert Stoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sommige mensen vinden de Natuur belangrijker dan individuele dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Welke partij noemde zich ook alweer de partij van het mededogen?

    BeantwoordenVerwijderen