Respect voor dieren

woensdag 17 februari 2010

Irak en Partij voor de Dieren

Marianne Thieme veroordeelt in scherpe bewoordingen de inval in Irak, die Nederland gesteund heeft.

Ik ben het daar wel mee eens, alhoewel de verdediging van De Hoop Scheffer in de Volkskrant van zaterdag j.l. sterk was. Daar komt nog eens bij dat Nederland niet zelf het land binnengevallen is, dus de boel wordt wel erg opgeblazen. Een motie van wantrouwen is m.i. dan ook terecht verworpen.
Wat het belang van de Partij voor de Dieren is geweest om aan die motie steun te geven is mij niet duidelijk.

Overigens neemt oud-minister van BZ Kooijmans, op wie Scheffer zich o.a. beroept, in 'Trouw' afstand van diens beweringen.

4 opmerkingen:

  1. De Irakkwestie is vreselijk moeilijk. Als pacifiste ben ik tegen oorlog, maar ik heb eens een gesprek gevoerd met een cineast die uit Irak was gevlucht en die me zei dat Saddam Hoessein echt een tweede Hitler was. Ik kon aan zijn ogen zien dat hij iets heel traumatiserends moest hebben meegemaakt. Er zijn trouwens genoeg pacifisten die vinden dat er wel oorlog mocht worden gevoerd tegen Hitler en Hirohito. De Irakese filmmaker over wie ik het hierboven had, heeft de afgelopen tijd in "Trouw" tweemaal de inval in Irak verdedigd. Hij wees erop dat Saddam Hoessein en zijn bende nog veel meer slachtoffers hebben gemaakt dan er daarna zijn gevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hitler en Hirohito waren agressors, dat is een ander verhaal.

    Als we het volkenrecht niet meer respecteren, dan hebben we binnenkort WO-III.

    Burgers van het land van Hugo de Groot zouden dat moeten begrijpen. Men mag toch hopen dat dat in de instructie staat die aan Tweedekamerleden uitgereikt wordt bij hun beëdiging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik je goed begrijp, mag een psychopathische dictator de vreselijkste misdaden (laten) plegen, zolang het maar de bevolking van zijn eigen land betreft, zoals de Koerden die het slachtoffer zijn geworden van de gasaanval door Ali Chemicali. En Hitler mocht dus Joden, Roma, Sinti en gehandicapten uitroeien, zolang het maar Duitsers waren en het op Duits grondgebied werd uitgevoerd? Als door een veto van een lid van de Veiligheidsraad de VN in zo'n geval niet kunnen ingrijpen, dan mogen anderen het voor mijn part doen. Zo was ik blij dat de Vietnamezen een einde hebben gemaakt aan het schrikbewind van Pol Pot door Cambodja binnen te vallen, ondanks de krokodillentranen van China en de VS. Nood breekt wet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is een Internationaal Strafhof - nog maar sinds 2002! - en een Internationaal Gerechtshof, beide gevestigd in Den Haag.

    Dictators moeten tgw. op hun tellen passen.

    Het gaat langzaam maar het beweegt.
    Dieractivisten zijn daarmee vertrouwd als weinig anderen. De strijd voor gerechtigheid vergt een lange adem.

    BeantwoordenVerwijderen