Respect voor dieren

woensdag 24 februari 2010

Nog meer Madeleine

Het Friese Schrijverscollectief heeft de volgende reactie van Madeleine van Toorenburg ontvangen:

Dank voor uw bericht. Uw zorgen deel ik, alleen realiseer ik mij wel dat wat diervriendelijk lijkt voor de een, door deskundigen als zeer dieronvriendelijk wordt beschouwd.

Zo bezocht ik laatst een kalverboer die mij vroeg of ik ervoor zou kunnen zorgen dat die dieronvriendelijke regelgeving over vervoer zou kunnen worden geschrapt. Kalfjes moeten nu onderweg worden ‘gelucht’. Dat wil dus zeggen dat ze uit een vrachtwagen moeten worden gejaagd en er na een uurtje weer in terug moeten worden gedreven. Die dieren raken daarvan totaal overstuur en vaak ook gewond. De rest van de reis eten ze niet, drinken ze niet, en dus komen ze ellendig aan.

Liever regels omtrent kortere transporten maar niet deze zogenaamde diervriendelijke maatregelen. Het middel is namelijk erger dan de kwaal.

Over castreren van biggen kan ik kort zijn.

Als de oplossing is het met een verdoving doen, dan hoor ik dat dat nog meer ellende geeft voor die dieren dan de (snelle) ingreep zelf. Dat blijkt anders voor een kat en een hond en geen arts zal dat daarom onverdoofd doen. Dat is hun expertise, niet de mijne.

Dat gezegd hebbende, onze woordvoerder op onderhavig dossier is Henk Jan Ormel, zelf dierenarts die zich, namens ons allen, zeer om dierenwelzijn bekommert.
Hij maakt zich bijvoorbeeld grote zorgen over talloze maatregelen die bedrijven nopen tot schaalvergroting waar wij helemaal geen voorstander van zijn. Zo keert de wal het schip. Dan verliezen we de familiebedrijven waar men letterlijk leeft tussen de dieren en waar men dus ook heel goed voor is. Zij kunnen de maatregelen niet meer betalen. Grote bedrijven wel, zij hebben vervolgens gewoon (vaak Oost-europees) personeel in dienst voor wie het verzorgen niet meer is dan werk. Dat zijn dierfabrieken. Zij die strijden voor het milieu en dierenwelzijn moeten zich dat ook gaan realiseren.

Ten slotte, wij staan, met Minister Verburg voorop, voor meer diervriendelijkheid en meer biologische landbouw maar dan moet de consument daar wel voor willen betalen. Dat blijkt niet zo te zijn, helaas.

Vriendelijke groet,

Madeleine van Toorenburg


Commentaar Het Friese Schrijverscollectief:

Uit het antwoord van mevrouw Van Toorenburg blijkt naar mijn mening dat het onverdoofd castreren van honden en katten dus wel degelijk als dierenmishandeling wordt gezien.

Zij gaat ook voorbij aan het feit dat castreren, verdoofd of onverdoofd, sowieso niet nodig is.

Het voorbeeld dat ze geeft met dat transport van kalfjes is slechts een incident. Het kan goed zijn dat zo'n goedbedoelde maatregel in de praktijk zijn doel voorbij schiet. Maar voor alles moet je dan bedenken dat die maatregel genomen is vanwege de veel te lange en zware transporten waar de dieren onder lijden. 

Al met al heeft dit antwoord van mevrouw Van Toorenburg mij allerminst overtuigd.

Vriendelijk groetend,
Het Friese Schrijverscollectief

1 opmerking:

  1. Uit het antwoord van Madeleine wordt in de eerste plaats duidelijk dat de kenschets van haar tekst in de Kamer door het Collectief correct is geweest.

    De verklaring is dat dit haar onderwerp niet is, maar dat van Henk-Jan Ormel: zij is op dit terrein dus helemaal niet thuis, ze deed het er op dat moment alleen maar even bij.
    N.B. Tegenover Marianne Thieme!

    Dat blijkt in de tweede plaats uit haar antwoord zelf; ik ga daar maar niet verder op in.

    Dat zij in ernst Ormel en Verburg vertegenwoordigers van een diervriendelijke politiek noemt, doet mij in proesten uitbarsten.
    De grote boze buitenwereld weet wel beter!

    BeantwoordenVerwijderen