Respect voor dieren

donderdag 11 februari 2010

Oostvaardersplassen revisited

Partij voor de Dieren
De Partij voor de Dieren is TEGEN het (tijdelijk) bijvoeren van de dieren in de Oostvaardersplassen. Marianne Thieme zegt dat in haar weblog heel duidelijk.

Dion Graus (PVV) had daarover een spoeddebat in de Tweede Kamer willen houden maar dat is uitgesteld, vermoedelijk door de invallende dooi. Hierover twittert Marianne Thieme:

Graus trekt keutel in: spoeddebat bijvoeren Oostvaardersplassen ingetrokken. Blijken toch geen problemen te zijn... ;)

Voor de voorzitter van de Partij voor de Dieren is dit toch bepaald gênant te noemen. Alsof het niet over hulpeloze dieren gaat. Alsof Thieme het alleenrecht heeft om voor dieren op te komen.
Dan heb ik liever te maken met de voorzitter van het Nationaal Dierenleed Fonds, B.A. van Heuveln, die Staatsbosbeheer (SBB) verzocht de dieren toe te staan elders op zoek te gaan naar voedsel, de dieren bij te voeren en/of de noodlijdende dieren uit hun lijden te verlossen.

SBB is dit niet van plan.

Heuveln noemt de inhoud van de brief van SBB gewauwel.

"Er liggen allerlei dikke rapporten van ecologen en biologen, maar het is gewoon een experiment over de rug van die arme stakkers. Op het moment dat je een hek om een gebied zet, dan heb je de plicht om voor de dieren daarbinnen te zorgen.”

Heuveln omschrijft het gebied van de dieren in de Oostvaardersplassen als een postzegel. Hij zegt: "Oorspronkelijk was het een ganzengebied en daar hebben ze bij wijze van experiment al die dieren op losgelaten. Je kunt op een gebied van 5.000 hectare - waarvan maar 2.000 hectare uit vaste grond bestaat, de rest is water - geen duizenden dieren houden”.

Ik ben het geheel met hem eens en vindt de opstelling van de Partij buitengewoon dom. Weinig kiezers zullen hiervoor begrip kunnen opbrengen. Zo maak je je als Partij zeker niet geliefd.

N.B. In haar Nieuwsbrief januari 2010 rept MT zelfs met geen woord over deze kwestie!

Faunabescherming

Marianne was tot voor kort bestuurslid van de Faunabescherming en het is deze club die haar tot dit standpunt gebracht heeft. Ik heb deze stichting maar eens om opheldering gevraagd en de voorzitter stuurde me een briefje ten antwoord waarin o.a. staat:

"Zoals u zelf al in uw brief constateert, heeft het onderwerp van de grote grazers in de Oostvaardersplassen binnen De Faunabescherming uitgebreid aandacht gehad. Vele en langdurige discussies binnen het bestuur hebben plaatsgevonden en we hebben zelfs een hele jaarvergadering, inclusief rondleiding en voorlichting door SBB, gehad. Dat heeft niet geleid tot een standpunt dat door iedereen binnen onze stichting voor 100% gedragen wordt en dat is ook niet echt verwonderlijk. Er zullen altijd verschillen van inzicht blijven bestaan, zeker in natuurbeschermingskringen. Wel zijn we er in geslaagd een standpunt te formuleren, waarmee vrijwel iedereen kan leven. Dat standpunt is bekend, en lijkt veel op dat van SBB. (…)

Achteraf zou de conclusie kunnen zijn, dat het beter was geweest geen grote grazers in het gebied los te laten, maar het is nu niet meer terug te draaien. Onder deze omstandigheden zien wij geen betere oplossing.

Wat de publieke opinie betreft: er is ons geen diepgaand onderzoek naar dit onderwerp bekend en afgezien daarvan heeft de publieke opinie niet zonder meer voldoende inzicht in deze problematiek. “
----------------------

Je leest hier hetzelfde dédain ten opzichte van de publieke opinie als Thieme ventileert ten opzichte van Dion Graus: burgers zijn dom, en Graus maakt zich druk om niks (‘een keutel’).
Dat een clubje als de Faunabescherming zich met een dergelijk stellingname wil isoleren, moet ze zelf weten; voor een politieke partij ligt dit uiteraard geheel anders.

Me dunkt: als dit je vrienden zijn, dan hebben de dieren in de Oostvaardersplassen geen vijanden meer nodig.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn lidmaatschap van de dieren opgezegd om de reden dat ze TEGEN het bijvoeren van deze dieren zijn die op dit postzegeltje zitten opgesloten en hier niet natturlijk voorkwamen maar geintroduceerd zijn.
    Ik heb nog geen reactie van ze ontvangen,dat kon twee weken duren.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En de Faunabescherming moet ik nog opzeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp niet dat de PvdDieren tegen bijvoederen is.
    Je bent toch voor het welzijn van dieren.
    Dus laat je ze niet verhongeren.
    Een verzwakt dier op het laatst afschieten vind ik min.
    Dieren zijn altijd hulpeloos en afhankelijk van onze zorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik overweeg nu ook mijn lidmaatschap van de Partij voor de Dieren op te zeggen. Het argument van MT dat bij bijvoeren alleen de sterkste dieren te eten krijgen, deugt niet. Als er voor genoeg voedsel wordt gezorgd, komen alle dieren aan de beurt. Triest te moeten constateren dat het CDA zich in deze kwestie diervriendelijker opstelt dan de PvdD.

    Wat een troep is het in de Nederlandse politiek. GroenLinks heeft een diervriendelijk programma, maar een partijleidster die weinig of niets om dieren geeft. Hopelijk ontdoet deze partij zich van haar nu het volgens de eigen statuten (geen vierde termijn) op een nette manier mogelijk is. Dion Graus heeft het in de kwestie van de Oostvaardersplassen bij het rechte eind, maar de PVV deugt weer niet op een ander vlak.


    Misschien is het beter om de politieke partijen links te laten liggen en alleen nog actiegroepen te vormen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn opzegging met opgave van de reden had ik op 4 februari naar de administratie van de partij gestuurd. Vandaag kreeg ik de bevestiging dat ik als lid was geschrapt. Over de reden van mijn opzegging werd niet gerept.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht dat Stempelientje (of was het iem. anders?) wel een motivering (OVP) had ontvangen, n.a.v. de opzegging.

    Gisteren ontving ik de congresverslagen over 2009. Ik heb geen zin om ze te analyseren.
    Wel las ik in verslag van maart 2009 dat 1600 leden waren aangemeld, en 600 hadden opgezegd.
    Dat begint te lijken op de Echternachse processie.
    In verslag december 2009 las ik alleen dat er 2500 aanmeldingen waren geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee,er werd bij mij ook niet over de reden van opzegging gerept in de bevestiging.
    Alleen in een eeerdere brief van mij om te vragen over hun standpunt betreffende het bijvoeren heb ik antwoord gekregen,ten tijde van mijn vraag was daar nergens wat over vermeld,niet op de PvdD noch op Marianne's web-log.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marieët de Roos22 januari 2013 om 20:57

    Het is toch absurd dat de fyra (hoge snelheidstrein) een spoeddebat krijgt omdat het volgens de regering echt niet kan dat die trein schade heeft opgelopen. Maar dat duizenden dieren mogen verhongeren omdat we vinden dat ze in een natuurgebied zitten.
    Zonder wolven............en omheind..........
    We schieten ze dood als ze er slecht aan toe zijn...........o ja, hoe kan het dan dat er zoveel sterven zonder dat iemand ze heeft geholpen......
    KOM OP MENSEN DEEL DE PETITIE http://www.facebook.com/#!/events/279646008827745/ en zorg dat duizenden mensen deze tekenen dan kunnen we misschien nog wat betekenen voor de dieren. Anders vertegenwoordigen we blijkbaar het volk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor reactie en oproep.

      Binnenkort geven we hier een update van de situatie en het beleid in de Oostvaardersplassen.

      Verwijderen