Respect voor dieren

maandag 15 februari 2010

Houden van een haan

Ik heb een uitzending gezien van de rijdende rechter, mr. Visser, die te hulp geroepen was bij een burenruzie. Een van de conflictpunten was het kraaien van een haan. Tijdens het vooronderzoek bleek dat de buren over nog veel meer punten ruzie hadden.
Het leek er echter op dat de overlast vooral ervaren werd door één partij, op wiens initiatief waarschijnlijk ook de rijdende rechter ingeschakeld was. Tijdens de procedure, inclusief een descente (bezichtiging), leek geprobeerd te worden aan de klagende buurvrouw zoveel mogelijk recht te doen.

De haan zit ’s nachts binnen, hij wordt ’s ochtends niet voor zevenen naar buiten gelaten. Nachtrust is aldus verzekerd.

Een van de getuigen was de burgemeester die zei dat hij klaagster uitgelegd had dat hij het houden van een haan niet kan verbieden, en zeker niet in een landelijke gemeente in Zeeland waar zich dit afspeelt, t.w. Kapelle op Zuid-Beveland. Een hond blaft, een haan kraait, een duif koert, een koe loeit, kikkers kwaken. 'De stilte der natuur heeft veel geluiden.'

Dat vond Mr. Visser ook, en hij oordeelde dan ook dat de haan mag blijven. Verder riep hij - in bedekte termen - de klagende buurvrouw op zich te matigen in haar uitingen. Het naast elkaar wonen vereist dat men het nodige van elkaar verdraagt.

De procedure werd m.i. degelijk gedaan. Er waren zelfs twee getuigen-deskundigen opgeroepen; een van hen had geluidsmetingen gedaan.

Het is een feit dat het houden van huisdieren in het algemeen steeds moeilijker wordt in een overbevolkt land.

4 opmerkingen:

  1. Maar de rijdende rechter gaf ook wel toe dat die haan een 'klere-herrie' maakte....zo zei hij het dan wel niet, maar dat bedoelde hij wel :-)

    Onze oude buurman had vroeger wel zes van die grote rooie Barnevelders (hanen) lopen....ik heb het zelf nooit als lawaaiig ervaren.
    Ze zouden voor mij ook niet als ' wekker' gewerkt hebben want ik sliep er gewoon doorheen.

    Onze andere buurman had een enorm groot duivenhok, echt heel groot .....gek genoeg misschien, maar ook dat heb ik nooit als overlast ervaren.

    En dat was in het Gooi, dus ook niet echt een landelijk gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over wat landelijk is kun je natuurlijk van mening verschillen. Ik vind het Gooi bijv. wel degelijk landelijk. Evenzo over wat je zou moeten tolereren; dus waar de overlast begint
    en de verdraagzaamheid ophoudt.

    Je geeft een goed voorbeeld. Meer dan één haan wordt waarschijnlijk al snel problematisch.
    Maar deze ene haan in Kapelle heeft een mooie grote tuin om in te scharrelen. Ik neem aan dat hij dat ook doet. Op die manier verspreidt ook het geluid zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ligt er ook aan in wat voor stemming je bent.Ik hoor heel vaak de twee kleine hondjes van de buren blaffen,soms irriteer ik me er aan en soms kan het me niks schelen,dat ligt er echt aan aan in welk humeur ik ben.Maar om er nou een punt van te maken : nee.
    Ik heb wel tegen de buurvrouw gezegd dat ze geluk heeft dat ik erg van dieren hou.Dat anderen dat geblaf waarschijnlijk noiet zullen tolereren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die uitspraak over de haan, is zoals mr. Visser juist zei: vaste jurisprudentie.
    Er zijn (en worden!) nl. heel veel procedures over hanen gevoerd, waar echter alleen de advocaten beter van worden want de uitspraak is in de meeste gevallen al van te voren bekend, door een uitspraak van de hoogste rechter (HR).

    Het is de eerste keer dat ik het programma van de rijdende rechter gezien heb (getipt!), maar het programma bestaat geloof ik al jaren. Als ik het goed heb gaat het vrijwel altijd over burenruzies. Het programma laat dan aardig zien hoe onverdraagzaam èn hardleers de mensen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen