Respect voor dieren

zaterdag 6 februari 2010

Representativiteit

Men zegt wel eens over de schoonheid van de man dat alles wat ie mooier is dan een aap, meegenomen is.
Dat moge zo zijn, ik denk toch dat er een ondergrens is aan de manier waarop men zich in bepaalde omstandigheden gerepresenteerd wil zien. Zo zullen omroeporganisaties zonder twijfel kiezen voor kandidaten die er 'prettig' uitzien: een open gezicht, een kalme, verzorgde uitspraak - geen accent! - en dergelijke. Het is een minimumeis voor alle woordvoerderschap.

Bij uitstek geldt dit voor de politiek.

Om te beginnen moet een politicus 'er goed uitzien', prettig ogen, en een overeenkomstig optreden hebben.
Als hij of zij dan ook nog wat te melden heeft, en een debat kan voeren, dan voldoe je helemaal aan het profiel.

Dit is een natuurlijke handicap voor de VVD, waar de mannen met het streepjespak en de aardappel-in-de-keel oververtegenwoordigd zijn. Heel bevoorrecht was die partij dan ook indertijd met Hans Wiegel, een goedgebekte volksjongen met een natuurlijke flair, die ook buiten die partij populariteit genoot.

Over de Partij voor de Dieren hebben we het al eens gehad. Ik kan er weinig over zeggen omdat ik de dames te weinig live meemaak. Over de kledingkeuze van Marianne Thieme ben ik niet altijd enthousiast.

Ik kom terzake.
Aan gemeentelijke verkiezingen doen ook altijd gelukszoekers mee. Bijvoorbeeld de lijsttrekker hieronder, die het blijkbaar geen probleem vindt dat hij de kiezers niet recht in de ogen kan kijken.

Image and video hosting by TinyPic.

4 opmerkingen:

  1. Wie zich goed kleedt - naar mijn smaak - is Joelia Timosjensko (1960). Maakt goed gebruik van haar sex appeal. Aangezien de programma's van haar en van haar tegenstrever nauwelijks verschillen zou een dergelijk detail de doorslag kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over het belang van kleding kun je van mening verschillen. Het is echter misplaatst om iemand belachelijk te maken om een lichamelijk gebrek(je). Zou die staatssecretaris die rolstoelgebruikster is van jou de politiek moeten verlaten? Mogen alleen mensen zonder vlekje op de voorgrond treden? Dit doet een beetje nazi-achtig aan. Ik bedoel niet dat jij een nazi bent, maar dat je moet nadenken voordat je iets opschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erica heeft gelijk : iemand belachelijk maken omwille van een lichamelijk gebrek vind ik echt niet kunnen, tenzij je een stand-up comedian bent, deze halen iedereen en alles over de hekel. Overigens, ik ken de man noch zijn gedachtengoed, maar vind hem wel een goede uitstraling hebben, op de foto.
    Gasprinses Timosjenko is gewoon een knappe vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen