Respect voor dieren

dinsdag 20 april 2010

Femke Halsema (GroenLinks)

Vraag het Femke Halsema (september 2009):

Image and video hosting by TinyPic

Hoe kan het dat de Dierenpartij met twee zetels in de Kamer zit? Dierenwelzijn had toch úw thema kunnen zijn?

‘Ik vind niet dat die zetels bij ons horen. Hun kiezers komen van de SP, van rechts, van niet-stemmers. Economisch uit alle windrichtingen. Daarin zijn wij veel uitgesprokener. Wij hebben ook opvattingen over mensen en niet alleen over dieren. De Dierenpartij is daarnaast veel radicaler en paternalistischer. Die wil een verbod op de vissenkom, terwijl ik denk: gekker moet het niet worden.’

‘Van oudsher ontfermen wij ons over dierenrechten. Voor een verbod op de bio-industrie kun je me wakker maken. Maar zij zetten het bevrijden van dieren op gelijk niveau met het eind aan de slavernij. Dat vind ik decadentie.

Ik ontmoette een kinderarts in Gaza. Hij zei: oh, jullie zijn dat land waar ze een dierenpartij hebben.
IK ZEI JA, DAT KOMT OMDAT WE GEEN ECHTE PROBLEMEN HEBBEN.’


Vindt u een dier minder waard dan een mens?

‘Als je het me eerlijk vraagt? JA . Ik vind mensenrechten... ik weet dat Marianne Thieme ook muggen beschermt eh... sorry, maar ik sla er wel eens een dood. Ja. Ik kan er niets aan doen.’

Voelde u zich schuldig, bij het doodslaan?

‘Nee. Ik baalde ervan dat ie me eerst gestoken had.’

---------------------------

PS. Als ik me niet vergis is Femke Halsema/GroenLinks òòk pro-varkensflats.

5 opmerkingen:

  1. Deze met zichzelf ingenomen fractievoorzitster had inderdaad naar aanleiding van het protest tegen varkensflats gezegd dat mensen toch ook in flats woonden! Eigenlijk moeten we haar vannacht opbellen en haar vertellen dat varkensflats bij de bio-industrie horen, voor een verbod waarop je haar volgens haar zeggen wakker mag maken. Ik had overwogen bij de gemeenteraadsverkiezingen op GroenLinks te gaan stemmen, omdat de Partij voor de Dieren in mijn gemeente niet meedoet (en de SP ook niet meer). Nu ik het stomme gezwets van die malloot heb gelezen, ga ik maar op de Partij van de Arbeid stemmen. Wouter Bos is tenminste een nette vegetariër. Ik had mij trouwens al eerder aan Femke Halsema geërgerd, toen om feministische redenen. In een uitzending van de op sensatie beluste macho's Pauw en Witteman waarschuwde een jonge journaliste die zich beroepshalve met popmuziek en jongerentijdschriften bezighield dat meisjes in het popmuziekmilieu gevaar liepen, omdat ze daar seksueel werden uitgebuit. Onder goedkeurend geknik van Pauw en Witteman hield Femke Halsema een betoog voor seksuele vrijheid. De jonge journaliste zei dat mensen uit de grachtengordel zich van haar suf mochten neuken, maar dat meisjes in het popmuziekmilieu in een onbeschermde omgeving verkeerden. Ze werd weggehoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De pvdd volgens mij ook want het 'programma' in Amsterdam is gewoon het programma van Femke....schone lucht, groene stad enz....en daarbij worden 'en passant' de dieren genoemd als zijnde 'e e n van de speerpunten' van de partij.

    Nou heb ik altijd begrepen dat dieren bij de partij centraal stonden, in combinatie met alles er omheen.

    Maar de tijden bij de partij lijken te zijn veranderd en meer aangepast te zijn aan het behalen van persoonlijke successen.

    De partij van 2006 met haar idealen van toen is inmiddels in het groene 'doolhof' van Femke's achtertuin gaan dwalen en daarbij volledig de weg kwijt geraakt..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een misvatting dat GroenLinks pro varkensflats is. In tegendeel zelfs. Erica heeft dus een volkomen vertekend beeld hiervan.Lees het partijprogramma maar van Gl op dit punt. Geen flats en megastallen.

    johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat deze zgn.linkse dame niet deugt wist ik al langer...

    De minachting die zij altijd uit over de SP of de Dierenpartij is mij al langer bekend, dit stukje was weken geleden voor mij de ultieme afknapper.

    Deze milieu-troela die zich verplaatst per oude vervuilende mercedes met 6000 E. p.m als boegvrouw van GL kan voor mij al langer de boom in !

    ...en dat kan ik met een gerust hart zeggen als veganiste die zich altijd verplaatst per fiets/ o.V en al 20 jaar werkzaam in de zorg als groepsleidster.

    Hup SP en Dierenpartij dus voor mij !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet dat in het programma van GroenLinks staat dat deze partij tegen de bio-industrie is. Tegelijk heb ik ongeveer een half jaar geleden in Trouw gelezen dat Femke Halsema niet tegen varkensflats was, omdat mensen ook in flats woonden. Ik verzin dit niet! Elke politicus, ook Wilders en Verdonk, beoordeel ik op zijn uitspraken. Ik voer tegen niemand een hetze. Het is mogelijk dat Femke inmiddels door haar achterban op het punt van de varkensflats is teruggefloten. Overigens vond een Surinaamse vriend van mij het juist heel goed dat Marianne Thieme de strijd voor afschaffing van de slavernij vergeleek met de strijd voor dierenrechten. Uit bovenstaand interview blijkt dat Femke geen enkele affiniteit met dieren heeft. Mensen die bombardementen hebben meegemaakt, praten ook over de dieren die hiervan het slachtoffer zijn geworden. Maar voor Femke is dierenleed geen echt probleem.

    Ik kom ook terug op de feministische kwestie. Als er geen feministen hadden bestaan, had Femke Halsema nooit fractievoorzitster kunnen worden. En nu collaboreert ze met heerschappen als Pauw en Witteman tegen een meisje dat het opneemt voor meisjes uit een onbeschermd milieu.

    BeantwoordenVerwijderen