Respect voor dieren

vrijdag 9 april 2010

Kinderrechter en Dierenrechter (door Cheetah)

Inderdaad zijn we in Nederland hard toe aan echte specifieke dierenwetgeving, maar dan wel van een dermate niveau, dat men de (wets)regels niet op kan rekken als het de overheid of(semi)overheidsinstanties beter/goed uitkomt. Zoals dit nu zeker wel het geval kan zijn....en ook gebeurt.

Ik vind derhalve dat naast dierenadvocaten er ook sprake moet zijn van het aanstellen van speciale dierenrechters. Rechters die ook echt voor de dieren gaan en zich niet laten beïnvloeden door andere belangen.
Wij kennen ook de kinderrechter omdat kinderen als niet volwassenen een specifieke groep binnen de samenleving vormen, waarvoor ook specifieke en andere regels gelden.

Wat mij betreft geldt hetzelfde voor de dieren.

Hiervoor moet dan ook de bestaande wetgeving en de omschrijving van het begrip ' dier' behoorlijk aangepast worden...een dier moet als levend wezen worden beschreven en niet als zijnde 'een ding dat eigendom is van "....

Dieren zijn levende wezens die, net als kinderen in het verleden, hun stem niet kunnen laten horen.
Dat nu is namelijk onze taak.

Ik had jarenlang mijn hoop gericht op de pvdd, maar ik zie daar bitter weinig inspiratie vandaan komen.
Die hoop heb ik dan ook volledig laten varen. Ik heb mij afgewend van deze partij en heb hier een groot gevoel van opluchting aan over gehouden. Maar wij, de Nederlandse burger, blijft in tegenstelling tot de overheid wel alert :-).

3 opmerkingen:

  1. Dat van die dierenrechter vind ik een uitstekend idee. Wat de PvdD betreft, is het probleem dat er geen echt alternatief is, in elk geval niet bij de politieke partijen. Of weet jij iets beters? Ik hou mij aanbevolen voor een suggestie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erica, allereerst een bedankje voor je complimentje om mij als dierenadvocaat voor te dragen :-) Ik zou het wel willen :-)

    Zoals ik al zei heb ik mijn hoop op de pvdd opgegeven. Jaren geleden en jarenlang leefde ik in de veronderstelling dat de politiek en deze partij DE oplossing was voor dierenwelzijn.
    Echter, ik heb me helaas toch uiteindelijk tot mijn spijt EN door ervaring moeten realiseren dat de prioriteiten van deze en menig andere partij elders lijken te liggen.

    Mede daardoor ben ik nu van mening en er van overtuigd dat we het niet van de politiek moeten hebben.

    Wij, de Nederlandse burgers, moeten actie nemen en het enige wat de politiek moet doen is een laatste handtekening zetten daar waar die nodig is....het is wat kort door bocht geredeneerd :-) uiteraard, maar het geeft wel aan waar ik op doel:

    Als wij iets willen bereiken dan moeten wij het zelf doen en het niet aan de politiek over laten....dat moge nu wel duidelijk zijn.

    Ook ik ben er voor om hier op door te 'borduren' .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed: zelf in actie komen. Heeft het echter volgens jou nog zin om te stemmen, al was het maar voor zaken die mensen betreffen, en welke partij lijkt jou dan de beste? Ik worstel de laatste maanden hevig met deze kwestie. Er gebeurt momenteel veel in de wereld en in Nederland en ik vraag mij af of ik op 9 juni moet gaan stemmen of niet en, zo ja, op welke partij.

    BeantwoordenVerwijderen