Respect voor dieren

woensdag 28 april 2010

Dierenpartij en kamerzetels

De Partij voor de Dieren meldde een maand of wat geleden in een nieuwsbrief een potentieel aan kiezers te hebben dat goed was voor 13 kamerzetels.
Bescheiden als men is stelde men de verwachting wat naar beneden bij en rekende bij de aanstaande kamerverkiezingen op vier zetels. Een verdubbeling.

Toen kwam het drama van de Oostvaardersplassen, en daarbovenop nog eens het passeren van Esther Ouwehand op de kandidatenlijst.

***

Deze geschiedenis doet mij denken aan de verkiezingen voor de gemeenteraad in maart.

Het CDA in mijn gemeente (150.000 inw.) - traditioneel een hecht bolwerk - had tot deze verkiezingen  zeven zetels in de raad.

Het ging de verkiezingen in met de optimistische verwachting van het behalen van 10 (tien) zetels. Voor het eerst bekendgemaakt in december 2009, en volgehouden tot op de dag van de verkiezingen, 3 maart.

Er werden geen blunders begaan, en vol vertrouwen wachtte men de uitslag af.

Het resultaat in de nieuwe raad was: vijf zetels.

***

Er resteren exact zeven weken tot de verkiezingen van 9 juni.

17 opmerkingen:

  1. Nova heeft een paar avonden geleden aandacht besteed aan het besloten karakter van de partij. Marianne en Esther wilden Nova niet te woord staan, wat Hans Bouma en Bernd Timmerman wel hebben gedaan. Vandaag staat er weer een venijnige, maar wel leuke aanval op de partij van Sylvain Ephimenco in Trouw.

    Dat Nova en Trouw de partij aanvallen, wijst er m.i. op dat ze met het oog op de verkiezingen toch enige angst hebben dat de partij zetels bij andere partijen weghaalt. Dat de partij wegens het feit dat er geen pers aanwezig mag zijn bij het congres met de PVV wordt vergeleken, is betreurenswaardig, maar wel begrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is nu weer afwachten nu ze Esther toch maar op de 2e plaats hebben gezet....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wist ik nog niet! Het lijkt me goed nieuws, want van verdeeldheid kunnen de tegenstanders profiteren. Ik ga gauw kijken op een nieuwssite.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Esther weer op 2. Geweldig! En weer eensgezind richting 4 zetels!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zolang de Kamerleden beseffen dat ze niet voor zichzelf in het parlement zitten, maar voor de dieren, moet het wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marianne rept er met geen woord over op haar blog waarom Esther niet op de lijst stond.
    Wie wil zeggen waarom?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het kan niet anders dan dat er zwaarwegende redenen waren om haar niet op de lijst te zetten. De overige bestuursleden hebben zich door MT laten overtuigen.

    Het onnozele is dat ze haar uiteraard net zo makkelijk op plaats drie of vier hadden kunnen zetten. Dat had uitgelegd kunnen worden en had vermoedeljk veel minder opzien gebaard.

    In ieder geval hebben MT en de rest een lesje gekregen. Of ze pienter genoeg zijn om er iets mee te doen valt te betwijfelen.

    Anders gezien kun je zeggen dat MT en bestuur nu weten met watvoor mensen ze zich omringd hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marianne zou de kwestie op het congres toelichten. In het congresverslag zal dit dus aan de orde komen. Het congresverslag is alleen voor leden en wordt nooit op de website van de PvdD geplaatst.

    Ik ben blij dat het machtsmisbruik waaraan Marianne en het partijbestuur zich schuldig hebben gemaakt ten opzichte van Esther door de leden is tenietgedaan. Marianne is én voorzitster van de Tweede Kamerfractie én voorzitster van het partijbestuur. Bovendien zat ze in de Kiescommissie. Verder werd het niet-kandidaatstellen van Esther pas bekendgemaakt op de dag dat men zich niet meer kon inschrijven voor het congres, zodat leden die Esther wilden steunen zich niet meer voor het congres konden opgeven. Gelukkig was er een meerderheid onder de al ingeschreven leden die de gang van zaken ook schandalig vond.

    Esther was gisteravond overigens nog te zien bij Pauw & Witteman. Zij zei opnieuw dat ze voor openbaarheid van de congressen was en voor scheiding van partijfuncties. Dit zou jou, Barend, toch moeten aanspreken! Ab Klink was ook aanwezig. Hoewel hij van het CDA is, was hij vol lof voor de manier waarop zijn politieke tegenstandster in de Kamer functioneerde. Je kon aan hem zien dat hij het ook rot vond zoals Esther was behandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En verder breng ik op 9 juni een voorkeursstem op Esther Ouwehand uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook Esther Ouwehand steunt het PvdD-beleid in de Oostvaardersplassen.

    Hoe andere kandidaten daarover denken, weet ik niet. Bijvoorbeeld Anja Hazenkamp, die gewerkt heeft in Pieterburen: Lenie 't Hart is tegen dit PvdD-beleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marianne Thieme was juist tegen bijvoeren op grond van het advies van Faunabeheer. Mogelijk heeft Esther hetzelfde als Marianne gekozen om niet het verwijt te krijgen dat ze de partijlijn niet volgde. Waarom ben jij opeens zo gezagsgetrouw en zo weinig kritisch? Mensen die niet op de dierenpartij stemmen, hebben mij gevraagd waarom Esther zo geschoffeerd is. Ik kon alleen maar antwoorden dat ik net zo verbijsterd was als zij. De geheimzinnigdoenerij was de anderen een doorn in het oog, wat het mij ook was en is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn positie heb ik uit en te na beschreven.
    Bestuur en fractievoorzitter van de partij hebben geconstateerd dat geen vruchtbare samenwerking in de fractie meer mogelijk was. Dan moet je dat als lid niet willen afdwingen; dat gaat in tegen het partijbelang: rechten voor dieren bewerstelligen. Op een geven moment zijn de fractieleden meer met elkaar bezig dan met het bereiken van dit doel. En tenslotte slaagde het bestuur erin een zeer ervaren andere kandidaat te presenteren.

    Ik hoop dus dat na 9 juni de fractie niet uit twee leden blijft bestaan, maar hetzij uit 1 hetzij uit 3 (of meer).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hoeft je collega's niet teer te beminnen. Je hebt er een zakelijke relatie mee en je moet gewoon je werk doen. Esther wilde graag terugkomen in de Tweede Kamer, dus voor haar was de onverenigbaarheid van karakters niet onoverkoombaar. Hoewel de programma's van de PVV en de PvdD hemelsbreed verschillen (voor zover de PVV al een programma heeft) en de PvdD leden heeft, die naar een congres kunnen gaan dat beslist, zijn er helaas overeenkomsten te bespeuren tussen de PVV en de PvdD: er ligt veel te veel macht bij één persoon en op partijbijeenkomsten worden journalisten geweerd; de leiding kan moeilijk omgaan met kritiek. Als de Partij voor de Dieren ten onder gaat, is het niet aan gekissebis tussen Marianne en Esther, maar aan de autoritaire structuur.

    Je schrijft dat bestuur en fractievoorzitter van de partij hebben geconstateerd dat er geen vruchtbare samenwerking binnen de fractie meer mogelijk was. Het probleem is juist dat de fractievoorzitter tegelijk de bestuursvoorzitter is. Er moet een einde worden gemaakt aan de alleenheerschappij van M.T., net als aan die van Geert W. (maar hiervoor is de aanhang van de Partij voor de Vrijheid te volgzaam).

    Gelukkig is de Partij voor de Dieren nog zo democratisch dat leden het bestuur hebben kunnen terugfluiten. Als Esther zegt wel in de Tweede Kamer te kunnen blijven functioneren, moet je als buitenstaander concluderen dat het probleem bij Marianne ligt en haar adviseurs.

    Als een partijbestuur omgaat met een goed functionerend Kamerlid zoals het bestuur van de Partij voor de Dieren heeft gedaan met Esther Ouwehand, komt de geloofwaardigheid van de hele partij in het geding. Mededogen? Kom nou! Bikkelharde machtspolitiek gepaard gaand met smerige streken.

    Ik ken Marianne en Esther niet persoonlijk en beoordeel de toestand objectief. Tegenover potentiële kiezers is het niet te verdedigen dat er zo meedogenloos met Esther is omgegaan en dat er geen journalisten bij congressen aanwezig mogen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Verkiezingsprogramma en kandidatenlijst zijn – op een ingelast congres - niet de gelegenheid om de structuur van de organisatie aan de orde te stellen.

    En al helemaal niet op de manier waarop dit nu gebeurd is, met handtekeningenactie, (dreigementen van) stopzetten campagne, e.d. Onwaardig, onbesuisd, onverantwoordelijk.

    Dat was precies de reden waarom ik uiteindelijk ook niet voor de vorige actie getekend heb, enkele jaren geleden. Ook toen werd gedreigd met het veroorzaken van een rel in de media.
    Er is niemand die zoveel kritiek op de PvdD-organisatie heeft als ik, maar ik ben nooit uit op het schade toebrengen aan de partij.
    Ik beid mijn tijd.


    ...There is a time and a place for romancing

    .........but not while we’re dancing

    ................the tango.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Chantage is inderdaad altijd verwerpelijk. Het omstreden stuk van enkele jaren geleden (het "manifest") was volgens mij niet voor de pers bedoeld, maar voor de werkgroepen. Na interne kritiek, o.a. van mij, is het ingetrokken en is er uitsluitend een brief aan het partijbestuur gezonden, waarna een gesprek tussen de schrijvers van de brief en een delegatie van het partijbestuur plaatsvond. De roep om democratisering werd niet beantwoord.

    Naar mijn mening was het ook onwaardig, onbesuisd en onverantwoordelijk om de nummer twee van de Tweede Kamerfractie helemaal niet meer op de lijst te zetten. Dit heeft kunnen gebeuren doordat er nog steeds geen scheiding van functies was ingevoerd en het partijbestuur te autoritair optrad, zonder de leden in te lichten voordat de lijst werd opgesteld. Een handtekeningenactie onder de leden ten gunste van een zittend Kamerlid en het tijdelijk stopzetten van de campagne waren m.i. in het geval van Esther geoorloofde methoden. Ik weet niets af van het dreigen met het veroorzaken van een rel in de media. De partij heeft de conceptkandidatenlijst gepresenteerd en journalisten zijn vanzelfsprekend daarachter gekomen.

    Als het partijbestuur goede gronden had gehad om Esther niet meer kandidaat te stellen, hadden deze gronden per brief aan de leden dienen te worden meegedeeld. Nu is helaas de indruk gewekt dat er sprake was van achterkamertjespolitiek.

    Als er schade aan de partij is toegebracht, is het naar mijn mening juist het partijbestuur die deze schade heeft veroorzaakt. Ik heb niets met een groep rond Esther te maken, zoals ik ook niets met een groep rond Marianne te maken heb. Ik ga gewoon op mijn gezond verstand af.

    Veel ellende kan worden voorkomen als er een partijblad voor de leden wordt opgericht dat per post wordt verstuurd. Ik begrijp wel dat de partijleiding niet alles op de website wil zetten (Feind hört mit), maar de leden horen van de belangrijkste zaken al vóór het congres op de hoogte te worden gebracht. Een besloten deel op de site voor leden lijkt mij niet gewenst, omdat lang niet iedereen over internet beschikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo democratisch zijn ze niet Erica.De kieslijst werd pas kenbaar gemaakt NA de sluitingsdatum om in te schrijven van het congres.Daarbij mogen ALLEEN de congresgangers stemmen over de kandidaten,de overige leden hebben niks te vertellen en mogen geen stem uitbrengen als ze het congres niet bezoeken.Daarbij is ook nog eens van te voren niet bekend WAAR dat congres dan word gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stempelientje, de kwestie die jij aanroert, heb ik ook al eerder aan de orde gesteld. Ik ben van mening dat de leden een kandidatenlijst moet worden toegestuurd, zodat elk lid de volgorde kan bepalen die hij of zij de beste vindt (en eventueel een kandidaat kan toevoegen). Zie verder wat ik hierboven in een van mijn reacties op dit artikel heb geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen