Respect voor dieren

zondag 11 april 2010

Kandidatenlijst Partij voor de Dieren (primeur!)

BW heeft de hand weten te leggen op de kandidatenlijst voor de Tweedekamerverkiezingen van de Partij voor de Dieren! Een primeur want hij is nog niet officieel en moet ook nog door het partijcongres worden goedgekeurd. Niettemin kan het m.i. van belang zijn voor de meningsvorming er vast kennis van te nemen.

Marianne Thieme houdt vast aan de prognose van een verdubbeling van het aantal zetels, tot vier. De kritiek op eerdere voordrachten van kandidaten heeft zij zich aangetrokken, vandaar dat we nu een lijst krijgen met alleen maar grote namen erop. Hier komen ze:

1. Marianne Thieme (Maarssen)


2. Esther Ouwehand (Leiden)


3. Doortje Whimpysinger (Amsterdam)


4. Henk de Moraatz (Vlissingen)


5. Sanne Neutebeum (Assen)


6. Fransje Nittikon (Nijmegen)


7. Grace Surdie Finnis (Almere)


8. Barbara te Wigchel (Lemmer)


9. Bert Kiekertak (Rotterdam)


10. Roos Taas Daamde (Utrecht)


11. Jan Peert (Maasbracht)


12. Corrie Punselie Bolmikolke (Den Haag)


13. Mariska Klotterbooke (Breda)

19 opmerkingen:

  1. He dat kan niet hoor... geen eens mensen met dierennamen ;) Niet eens meneer de Kikker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem: zijn de druiven zuur?

    @Alex: Je kent Jan Peert (= Paard) toch wel? Onvermoeibaar in de strijd tegen dierproeven!
    Voor mij had hij bovenaan mogen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bertha Koevoet uit Hoorn is vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, dit is de officiële lijst zoals die binnenkort wordt vrijgegeven. (Als er geen gekke dingen gebeuren tenminste.)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom staan er geen dieren op de lijst?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja de lijst van Fok.nl.http://forum.fok.nl/topic/738507/8/25

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In het de laatste kabinetten zat al een dier, een Balkende ezel. (Sorry arme ezel voor dit "grapje")

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn poes Désirée stelt zich kandidaat. Ze kan goed van zich afbijten en in tegenstelling tot mijn andere poezen lust ze biologisch vlees. Ze is nog jong en fotogeniek. Wat wil een dier nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat kan niet he.. een vleeseter op de lijst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zonder gekheid: ik zit vreselijk met de politiek in mijn maag. Ik wil graag stemmen op een partij die zich voor bijvoeren van de dieren in de OVP heeft uitgesproken. Van de partijen die dit hebben gedaan, leek de ChristenUnie mij de fatsoenlijkste, ook al zou ik er geen lid van willen worden. Gisteren liet de CU weten geen partij te willen uitsluiten van eventuele samenwerking.
    Als dit inhoudt dat een partij in een bepaald geval, bv. het bijvoederen in de OVP, hetzelfde stemt als de PVV, gaat het om een tijdelijke "samenwerking" die ik goedkeur. Als het echter betekent dat de CU bereid is met de PVV in een regering te gaan zitten, frons ik mijn wenkbrauwen. Bij mijn weten hebben alleen GL en D66 zich vierkant uitgesproken tegen vergaande samenwerking met de PVV. Aan de andere kant kiezen wij geen regering, maar een volksvertegenwoordiging.

    Hoe dan ook: als ik de CU kies, riskeer ik dat mijn stem wordt misbruikt voor regeringsdeelname van de PVV en als ik op geen enkele partij stem, krijgt de stem van een ander op de PVV extra gewicht. De geschiedenis heeft geleerd dat een lage opkomst bij verkiezingen in Nederland in het voordeel van rechts werkt. Zoals de PSP vroeger zei: ga stemmen, want je baas stemt ook! Verder is er momenteel geen grote anarchistische beweging in Nederland.

    Is er iemand die mij in verband met mijn dilemma wil helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Blijkbaar is het voor iedereen een dilemma.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou dat valt wel mee. Ik heb gelezen dat de grote grazers in de oostvaardersplassen het hooi niet hoeven dat daar op voorspraak van PVV, CDA, CU en VVD is geserveerd voor ze. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/473793/2010/04/01/Grazers-Oostvaardersplassen-lusten-hooi-niet.dhtml
    Ik zou zelf mijn stemgedrag niet snel van één deelonderwerp af laten hangen. Het zou micro-single issue denken zijn wanneer je je je stemkeuze bepaalt op louter het thema 'welke partij is wel of niet voor bijvoeren van grote grazers', als die grote grazers aangeven dat ze helemaal niet op bijvoeren zitten te wachten.
    Het massale afschieten van grote hoefdieren op de Veluwe (daar sterven meer herten, ook procentueel, dan in de OVP http://dieren.blog.nl/opinie/2010/04/08/het-hertenoverschot-op-de-veluwe) door lieden die triggerhappy zijn, is een veel onnatuurlijker situatie dan in de OVP.
    Een PSP-er die erover denkt om CU te stemmen is als een anti bont-activist die erover denkt de pelsdierhouderij overeind te helpen houden.

    Ik vind het merkwaardig dat als je het op één punt niet eens bent met de enige partij ter wereld die in een parlement de belangen van dieren centraal stelt, je dan van de weeromstuit zou willen kiezen voor een partij waarmee je het op tal van onderwerpen oneens bent. Dat kan alleen maar geduid worden als blinde rancune, omdat je vindt dat er niet anders gedacht kan en mag worden dan jijzelf doet.
    In dat geval past inderdaad het anarchistische adagium:"één leider: jijzelf!"

    BeantwoordenVerwijderen
  13. "No milk, no meat, no master", zoals de leuze is van het Animal Liberation Front. Ik voel geen enkele rancune tegen de PvdD. Ik was alleen maar onthutst door het standpunt dat de partijleiding had ingenomen in de kwestie van de OVP. Dat het hooi dat nu is gevoerd niet wordt opgegeten, begrijp ik niet. De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat de sterkste dieren toch wel aan de kost waren gekomen en dat de zwakkere het loodje hadden gelegd. Een ethische partij als de Partij voor de Dieren hoort zich m.i. niet te baseren op het recht van de sterkste. De dieren in de OVP leven niet echt in het wild en horen daarom te worden bijgevoerd en te worden gesteriliseerd of er dient hun een anticonceptiemiddel te worden toegediend.

    Het gaat om een onderwerp waarvoor de PvdD juist is opgericht. Daarom heb ik mijn lidmaatschap met veel verdriet opgezegd. Eindelijk was er weer eens een partij waar ik helemaal achter kon staan en toen gebeurde er dit! Anoniem heeft wel gelijk dat je je stemgedrag niet van één onderwerp mag laten afhangen. Misschien moet ik de opzegging van mijn partijlidmaatschap met opgave van de reden beschouwen als een signaal aan de partij dat ik het volstrekt oneens ben met het standpunt dat de leiding in de kwestie van de Oostvaardersplassen heeft ingenomen, maar toch wel op de partij gaan stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Na het laatste betoog van Cheetah over de OVP te hebben gelezen, ga ik toch weer twijfelen. Ik heb trouwens de laatste tijd gemerkt dat veel mensen stemmen op een partij waarvan ze zelf beter denken te worden en dat ze weinig solidariteit voelen met andere mensen en dieren. Daarbij komt dat volksvertegenwoordigers vaak baantjesjagers zijn. Ze gebruiken hun zetel als springplank naar een functie die ze eigenlijk ambiëren. Misschien is het toch het beste om niet te stemmen en in plaats daarvan uitsluitend dieren daadwerkelijk te helpen en stakingen en bedrijfsbezettingen te voeren. Anarcho-syndicalisme lijkt mij lang niet gek!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben het niet eens met de PvdD over dit standpunt, helemaal niet zelfs. Er is geen plek in Nederland voor de grote grazers. natuur is geen park met een hek er om heen natuurlijk.

    Maar ik ga wel op ze stemmen. Er is meer in Nederland aan de hand op dieren gebied van alleen de OVP.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat klopt, Victor. Denk aan de bio-industrie, het hengelen, de dierproeven, de hobbyjacht, de dierentuinen, circussen met dieren, onverdoofd slachten, kinderboerderijen, gefok van huisdieren, veetransporten, enz. Ik denk dat ik toch maar op de PvdD stem: "On revient toujours à ses premières amours" (= je keert altijd terug naar je eerste liefde).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ach ja, mijn eerste liefde .... mijmer mijmer mijmer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij Barend staat Esther nog altijd nummer twee.

    BeantwoordenVerwijderen