Respect voor dieren

dinsdag 20 april 2010

Ziekenhuis

Friedrich Schiller, naamgenoot en (waarschijnlijk) nazaat van de beroemde Duitse dichter noteerde hier onlangs:

"Da werden Weiber zu Hyänen ", waarmee de partij voor de dieren, partij van de dieren is geworden. Dus is de cirkel rond.

Het Duitse citaat is uit het Lied van de Klok (1799), een lang en ingewikkeld gedicht over het gieten van een luidklok. Schiller verbindt daar o.a. kritiek aan op de Franse revolutie, die tien jaar eerder plaatsvond.

Van Friedrich Schiller naar Friedrich Nietzsche is een sprong van ongeveer 100 jaar. De laatste was een invloedrijk denker, maar eentje die niet veel lol in het leven had. In zijn - realistische - stijl schrijft Bert Keizer in zijn ziekenhuisboek het volgende:

"Het ziekenhuis is een enorm powerhouse, vol ultrascherp afgestelde geestelijke vuurkracht, die in stelling wordt gebracht om doeleinden te verwezenlijken die, naast dat wapentuig, iets lulligs hebben in hun bescheidenheid.

Het arsenaal dat men naar buiten rolt om 3,8 maanden te kunnen toevoegen aan het als vervelend ervaren leven van meneer H. uit A., bij leven en welzijn dameskapper te R., een man die reeds lang naar het einde snakt, maakt een welhaast komische indruk."

1 opmerking:

  1. Als ik niet in het ziekenhuis had gelegen, was ik negentien jaar geleden, op vierenveertigjarige leeftijd, al gestorven. Veel mensen hebben het aan het ziekenhuis te danken dat ze niet jong zijn overleden. Waarom zo afgeven op ziekenhuizen? Laten we dankbaar zijn dat ze bestaan. Na mijn ziekenhuisbehandeling heb ik nog vele jaren fulltime kunnen werken en mij zo verdienstelijk kunnen maken voor de maatschapppij. Ook heb ik veel poezen kunnen opvangen.

    BeantwoordenVerwijderen