Respect voor dieren

zaterdag 18 december 2010

Anja Hazekamp (herplaatsing)


Ondanks veel kritiek van andere ecologen staat Anja Hazekamp nog steeds achter de opvang van zeehonden door de zeehondencrèche in Pieterburen, waar ze als beleidsmedewerker werkzaam was.
Ze zegt: “De terugzetting van zeehonden werd goed begeleid door virologen, dierenartsen en biologen. Soms moet je de natuur met rust laten, maar als je geconfronteerd wordt met een dier dat lijdt, heb je als mens de wettelijke en morele plicht te helpen. Door milieuverontreiniging en verstoringen kun je zelfs in de Waddenzee niet spreken van ongerepte natuur.”

Dit is een citaat uit het interview met Hazekamp in 'Bionieuws' van 8 mei j.l.

De situatie in Pieterburen laat zich m.i. goed vergelijken met die in de Oostvaardersplassen (OVP). Ook ten aanzien van de opvang in Pieterburen staan twee opvattingen tegenover elkaar: die van (sommige) biologen / ecologen die een survival of the fittest voorstaan en zeggen dat je huilers maar moet laten kreperen, versus andere die vinden dat je hulp moet bieden aan dieren in nood.

Tot de laatste behoren Lenie ’t Hart en Anja Hazekamp. Niet vreemd dat ’t Hart het huidige beleid in de Oostvaardersplassen afkeurt.

Maar hoe zit het nu eigenlijk met Anja Hazekamp, die zeer hoog op de kandidatenlijst voor de komende Kamerverkiezingen staat?
Op grond van dit interview zou je m.i. mogen verwachten dat ze de OVP-politiek van de Partij voor de Dieren eveneens afkeurt. Dus heel anders dan Thieme en Ouwehand!

Maar het vreemde is dat ik in deze kwestie de stem van Hazekamp helemaal niet gehoord heb.

Ook in haar profiel op de website van de Partij is hierover niets te vinden. Toch heeft Thieme zoveel vertrouwen in haar dat ze Hazekamp zelfs op plaats twee van de kandidatenlijst zette.

Is er nog iemand die het volgen kan?

14 opmerkingen:

  1. Dat mag ze toch niet afkeuren? Anders mag ze toch niet op de kandidatenlijst?
    Er staat me iets van bij in de proielomschrijving: onderschrijven het beleid etc,van de PvdD. Of in elk geval iets in die trant.
    Nu zie ik af en toe staan herkennen zich in de keuze van de PvdD.
    Dat is al weer heel wat anders vind ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De ellende met de zeehonden is door de mense gecreeerd,daardoor hebben wij ook de plicht om voor die dieren te zorgen die daardoor in de problemen zijn gekomen,voor de dieren in de OVP geld idem dito vind ik.
    Ik begrijp nog steeds moet dat de partij zo'n stomme beslissing en standpunt heeft genomen.
    Dat hele SBB moet eens op de schop genomen worden,want nu willen ze weer allemaal damherten laten afschieten om edelherten uit te zetten.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Staat Lenie 't Hart (nog) op de kandidatenlijst? Op de website van de partij kan ik haar niet vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anja Hazenkamp lijkt misschien een gewillige meeloper te zijn. Daarmee heeft ze waarschijnlijk ook haar 2e plaats verdiend op de kandidatenlijst.

    De pvdd is vóór het OVP beleid van Staatsbosbeheer, en dóét niets. Anja Hazenkamp is blijkbaar tegen dit beleid, maar zégt niets.

    Esther Ouwehand wordt tot op het bot verdedigd als zij beweert nu wél voor transparantie en democratie te zijn.
    Maar partijleden die dezelfde mening zijn toegedaan kunnen op háár steun niet rekenen.
    Esther Ouwehand kon wél rekenen op de steun van partijleden dmv. een 'geëmotioneerde' en overtrokken handtekeningenactie ....maar waar waren deze 'actievoerders' toen andere actieve leden vanwege het uiten van dezelfde bezwaren door de partij werden afgeserveerd?
    Oorverdovende stilte was hun 'beloning' voor het openlijk uiten van hetzelfde standpunt over transparantie en democratie.

    Áls ik tegenwoordig al aan de partij denk komen de woorden van JP : "U liegt en U draait", waarmee het door de pvdd zo gehate CDA geschiedenis heeft geschreven, telkens bij mij bovendrijven.
    Maar misschien is dit de reden?: Onlangs kon ik mij verbazen over uitspraken van een der partijprominenten:
    - 'Dat dieren SLECHTS EEN INVALSHOEK ZIJN' (duurzaamheid! is nl. de sleutel voor een goed leven op deze aarde),
    en:
    - "Denk je nu écht dat als wij ons de 'partij voor de duurzaamheid' hadden genoemd, dat we dan in de Tweede Kamer waren gekomen?"

    Deze uitspraken hebben mij de ogen geopend en mij doen beseffen dat ik, naar mijn gevoel, van begin af aan aan om de tuin ben geleid.

    Naar mijn mening heeft de partij de aaibaarheidsfactor van dieren 'gebruikt' om in de Tweede Kamer te komen en heeft mij daarmee 'misleid' door te zeggen en te doen alsof het hier om een partij gaat die er voor de dieren zal zijn.
    Getuige o.a. het standpunt inzake de OVP lijkt dat nu een verre van betrouwbare uitspraak te zijn.

    Alles is mij nu duidelijk: men heeft met de aaibaarheidsfactor van dieren op de emoties van de mensen 'ingezoomd' en daarmee naar mijn gevoel, onder andere voorwendselen, zichzelf in de politiek weten te manoevreren...en dat met de hulp van gemotiveerde mensen die dachten dat ze het voor de dieren deden.
    Ik trek daarom de betrouwbaarheid van deze partij in grote twijfel en voel mij oprecht bedrogen.

    Zo langzamerhand lijkt men zich voor te bereiden op een partij die zich de komende jaren gaat omturnen tot een 'groene partij'.
    Het heeft naar mijn gevoel veel weg van een uitgekookte en voorgekookte strategie om langs een omweg straks als milieu- en duurzaamheidspartij verder te kunnen fungeren binnen de politiek.
    Met als werkelijk achterliggend doel: "deze aarde en de mensheid te redden" ? .... Misschien dat de Zevendedags Adventisten kerk zich over dergelijk religieus en sektarisch denken stilletjes maar opgetogen in de handen wrijft... Maar hiermede lijkt het de partij voor mij te ontbreken aan elke vorm van mededogen, aan duidelijkheid maar vooral ook aan BETROUWBAARHEID.

    Deze partij is als een vogel die, nu voor haar klaarblijkelijk de tijd rijp is, haar ene verentooi afschudt voor een andere.
    En daarmee haar ware gezicht toont: de partij voor de duurzaamheid!

    Had ze lef gehad, dan had ze zich van begin af aan onder die naam moeten presenteren...maar dat deed ze niet want dan was ze nooit in de Tweede Kamer gekomen...( getuige haar eigen woorden !)
    Had ze lef gehad en was ze TRANSPARANT geweest dan had ze niet de aaibaarheidsfactor van dieren moeten 'gebruiken' om politieke doelstellingen veilig te stellen.

    Ja, de woorden van het CDA-kanon JP hebben op mij nog steeds een grote indruk achtergelaten:
    "U liegt en U draait"!

    Over transparant gesproken.
    Ach ja, Anja, die kun je het ook niet kwalijk nemen, ...uiteindelijk heeft niet iedereen de gave om scherp te kunnen zien!

    Misschien nog een goede suggestie:
    Stem gewoon GroenLinks !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De uitspraken van Bandoeng kunnen van mij zijn.

    het grote intervieuw in NRC NEXT van januari j.l. door Nico Koffeman heeft mij zeer aangegrepen. In de laatste alinea zegt hij:
    De dieren waren slechts een invalshoek, want je denkt toch niet dat wij in de Tweede Kamer waren gekomen met: "een partij voor duurzaamheid". walgelijk deze uitspraak om dieren en de emoties van mensen te gebruiken om op het pluche te komen. Trouwens als je leest hoe hij over de vrijwilligers en de mensen in de Staten spreekt, zo denigrerend en minnetjes, bah.
    Door zijn arrogantie vergeet hij schijnbaar, dat hij door al het werk wat wij de laatste jaren hebben verzet op het pluche is gekomen.

    Nu is mij ook veel duidelijk geworden, waarom ze nooit hulp verleenden als wij daarom vroegen, als dieren in nood waren. Ze zijn er voor de vervuiling van de Bio-industrie en onder valse vlag binnengekomen. Ze geven nu wel toe dat de Oostvaardersplassen een mislukt project is, nadat tienduizenden dieren jaar na jaar de hongerdood zijn gestorven.

    Marianne heeft met de Q koorts bij Pauw en Witteman gezegd over Gerda Verburg: "dood door schuld". Nu deze uitspraak is op haarzelf van toepassing. mij is nu pijnlijk bewust geworden, dat het ze niet om alle dieren gaat (zoals bij veel van de kiezers) maar om de vervuiling. Het zal wel met het geloof te maken hebben, wat Thieme en Koffeman aanhangen.
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het laatste lijkt mij mogelijk. Protestanten uit bepaalde geloofsrichtingen willen alles aan God of de Natuur overlaten; zij zijn ook vaak tegen inentingen en verzekeringen. Katholieken weten dat ze Onze Lieve Heer een handje moeten helpen: "Help uzelf, dan helpt God u".

    Welke politieke partij in Nederland is overigens diervriendelijker dan de PvdD? Dit is een serieus bedoelde vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Erica, dit is mijn serieuze antwoord op jouw serieuze vraag:

    Ik twijfel intussen heel sterk of je in Nederland nog wel kunt spreken van 'diervriendelijke' partijen.
    Als je mijn bovenstaande verhaal en dat van Yvonne hebt gelezen, dan kun je toch concluderen dat ook de pvdd (waar we zo blij mee waren omdat we dachten dat díe zich nu eindelijk eens écht voor de dieren zou inzetten!) al niet eens meer diervriendelijk genoemd kan noemen.
    Want duurzaamheid gaat nu ook bij de pvdd vóór.
    En de dieren staan op de laatste plaats.
    Bovendien laat hun standpunt vwb. het SBB beleid in de OVP aan duidelijkheid niets te wensen over.

    Je kunt misschien zeggen dat er mensen binnen sommige partijen zijn, die wel diervriendelijk zijn, maar dat zet weinig zoden aan de dijk als zo'n partij zelf er niets mee doet.
    Iemand als Krista van Velzen was toch ook een roepende in de woestijn...toen er bijna een akkoord lag over' Wilde dieren de tent uit' haakte de SP met toen 26 zetels toch maar mooi af. En kunnen de circussen dus nu nog steeds doorgaan met die onsmakelijke 'kunstjes'met wilde dieren.

    Ik, voor mij, vertrouw niet meer op dergelijke partijen die zeggen dat ze er voor de dieren zijn, maar in werkelijkheid een hele andere agenda blijken te hebben.

    Je zult wel schrikken maar ik denk er sterk over om op de VVD te stemmen. Ik denk dat Nederland uit het politieke en financiële slop gehaald moet worden en daar hebben we geen 'zachtgekookte eitjes' bij nodig.

    Daarnaast zal ik mij intens inzetten voor de dieren, maar dan als burger en niet als partijlid (wat ik ook niet meer ben).
    Ik denk nl. nu dat wat betreft de dieren de burgers zelf de handen ineen moeten slaan in plaats van op de politiek te vertrouwen.
    De burger zal de politiek tot ander inzicht moeten dwingen.
    Dat zal de politiek nooit zelf doen, want daar gaan partijbelangen altijd voor...ook bij de pvdd...jammer genoeg, maar wel de realiteit.

    Ik denk niet dat je hiermee een duidelijk antwoord op jouw vraag hebt gekregen.
    Maar ik heb je wel mijn persoonlijke standpunt gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bandoeng, dank je voor je antwoord. De VVD is voor mij geen optie: ik ben sinds mijn vijftiende jaar uitgesproken links. Eerder had ik overwogen op de ChristenUnie te gaan stemmen, omdat deze partij in de OVP-kwestie de goede keuze had gemaakt en sociaal-economisch vrij links is. Ook in ethische kwesties deel ik het standpunt van de CU, hoewel ik soepeler denk over abortus. Aan de andere kant is het een uitgesproken protestantse partij, waarin katholieken geen functie mogen vervullen, terwijl moslims wel een functie bij het CDA mogen vervullen.

    Ik las net de mail van Barend waarin het verkiezingsdebat tussen Marianne Thieme en de huidige nummer een van de SGP werd weergegeven. In het algemeen was ik het met Marianne eens. Op het punt van abortus vond ik haar zwakker en het was duidelijk dat zij geen flauw benul heeft van de verschrikkingen van prostitutie.

    Stof tot nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erica, het was ook geen 'bevel' om op de VVD te stemmen :-)

    Het was ook eigenlijk meer een beetje 'scynisch' bedoeld. Om eigenlijk aan te geven dat, naar mijn idee, het beleid en de ware doelstelling van de pvdd die nu langzamerhand boven komt drijven en de manier waarop dit door de leiding de afgelopen jaren is 'gespeeld', aan alle kanten ontbreekt aan transparantie.

    Een partij die niet van begin af aan openlijk voor haar echte doelstelling uitkomt, maar pas na jaren (als ze eenmaal in het politieke zadel zit) de mensen hiermee confronteert, kan van mij het etiket 'onbetrouwbaar' opgeplakt krijgen.

    Ik denk echter dat gezien jouw politieke voorkeur ik sowieso niet de persoon ben die jou kan adviseren. Die pretentie heb ik ook in het geheel niet.

    Maar ik ben bang dat een stem op de pvdd langzamerhand een stem op 'duurzaamheid' gaat worden.
    Op zich ook niets mis mee, maar had dan van begin af aan 'gepredikt' over duurzaamheid en alles wat daarmee samenhangt.
    Was wel eerlijk geweest en had je dan de partij voor de duurzaamheid genoemd en niet de partij voor de dieren.
    Dit zou je, naar mijn bescheiden mening, volksverlakkerij kunnen noemen.


    Ik hoop dat je ergens je keuze kunt maken, Erica...GroenLinks is ook niet veel want mevrouw Halsema kan alleen maar kwetteren dat wij het hier zó goed hebben dat we ons in Nederland nú dan maar druk gaan maken over dieren. Zij schaamt zich bijna voor het feit dat er in Nederland een pvdd is.

    Ik schaam me daar nu ook voor, maar dat heeft met de partij zelf te maken...niet omdat er een politieke partij voor dieren in Nederland zou zijn...was het maar waar.
    Maar met de uitlatingen van de pvdd is, wat mij betreft, ook die hoop de grond in geboord.

    Ik wens je sterkte met het bepalen van je keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien kun je de Partij voor de Dieren de minst dieronvriendelijke partij noemen. Het blijft allemaal moeilijk. Bandoeng, ik vind je naam overigens leuk, omdat mijn moeder met haar ouders in Bandoeng heeft gewoond. Ken je de schitterende novelle "Bandoeng-Bandung" van F. Springer?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, die novelle ken ik niet. Zal kijken of ik die kan bestellen. Ben zelf wel een groot 'liefhebber' van lezen en ergens heeft het oosten voor mij ook wel bepaalde aantrekkingskracht.

    Uit mijn kindertijd weet ik wel dat er een lied was met o.a. als tekst: "Hallo moeder, hier Bandoeng"... over een zoon die in Bandoeng woont en die dan zijn ouwe moeder in Nederland belt
    (zonder mobieltje uiteraard!! :-)
    Mijn vader kon dat zo aandoenlijk en sentimenteel zingen dat hij zijn moeder en al zijn 6 zusters aan het huilen kreeg :-) (plagenderwijs van zijn kant, maar wel met effect !...wij moesten daar als kind altijd heel erg om lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sinds 1928 bestond er een radioprogramma met de titel "Hallo Bandoeng". Via dat programma konden mensen in het toenmalige Nederlands-Indië telefoongesprekken voeren met hun familie in "Holland". Burgerluchtvaart bestond in die tijd nauwelijks; varen tussen Indië en Holland duurde erg lang en werd hoogstens eens in de zes jaar gedaan, zodat de familieleden in de verschillende rijksdelen alleen via de post en telegrafie contact met elkaar konden hebben. De oprichting van dat programma vond dan ook veel waardering.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De meeste politieke opvattingen heb ik gemeen met de SP. Dat deze partij zich niet tegen het optreden van dieren in circussen heeft uitgesproken, vind ik heel kwalijk. Ik zou er dan ook geen lid van willen worden. Maar het is wel de partij die het meest consequent tegen het neoliberalisme is en linkse partijen zijn in het algemeen diervriendelijker dan rechtse. Net als de SP ben ik tegen hulp bij zelfdoding van gezonde mensen (het zogenaamde Voltooid Leven), terwijl de Partij voor de Dieren zich kennelijk onder invloed van de militante atheïsten binnen de partij voor dit zwaktebod heeft uitgesproken. Euthanasie bij terminaal zieken vind ik ook alleen bij hoge uitzondering toegestaan. Verder is de SP voor het handhaven van de leeftijdsgrens van 65 jaar voor de AOW, waarbij ouderen die dat willen langer mogen doorwerken, en voor herinvoering van de VUT. Ook op het gebied van de zorg heeft de SP heel goede standpunten. De PvdD is niet van deze wereld met haar aanbeveling dat ouders bij hun kinderen moeten wonen. Kinderen wonen vaak wegens hun baan ver van hun ouders af. Verder zijn er genoeg mensen die geen kinderen hebben. De hele samenleving hoort voor ouderen te zorgen die niet meer zelfstandig kunnen wonen. Ten slotte legt de SP de drempel voor hypotheekaftrek lager dan de PvdD en wil ze hogere inkomens zwaarder belasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kan ook nog iets over de intenties van de PvdD vertellen. Was vanaf het begin aktief lid, bezorgde huis-aan-huis flyers en plakte samen met Luuk van der Veer (jawel, staat op de kieslijst voor 9 juni a.s.) partijposters op de verkiezingsborden in mijn regio. Dit jaar hingen de posters er opeens zonder dat contact met mij was opgenomen, het bleek dat een nieuwe regiocoördinatrice zelf nieuwe mensen inschakelde zonder te kijken wie zich in het verleden al inspande. Kortom, ik werd zonder enige berichtgeving als vrijwilliger gedumpt.
    Luuk mailde mij nadat ik aangaf dit bepaald niet chic te vinden, gaf aan te betreuren dat hij wél de vrijwilligerslijst doorspeelde aan de nieuwe coördinatrice maar níet op een correcte uitvoering te hebben toegezien (oftwel het is gewoon over de schutting geflikkerd omdat hij binnen de PvdD andere plannen voor zichzelf had). Heb me afgemeld als aktief lid en denk nog over opzegging van het lidmaatschap, doe dat zeker als na de verkiezingen blijkt dat inderdaad misbruik is gemaakt van mijn diervriendelijke bedoelingen.
    Toch maar dierenactivist worden dan ? Het is mij toch al een flinke doorn in het oog dat duizenden nertsen worden vermoord om enkele mensen te laten bestaan, en het afschaffen daarvan niet direct zal gebeuren maar een aantal jaren vooruit is geschoven. Groeten aan alle ECHTE dierenvrienden, blijf doorvechten !

    BeantwoordenVerwijderen