Respect voor dieren

zondag 12 december 2010

Sanne Vogel (herzien)


Wakker Dier verzocht mij een stem uit te brengen op de meest sexy vegetariër. Op de website zag ik dat er maar drie kandidaten waren. Ik kende ze geen van allen. Omdat Sanne er op de
hiernaast staande foto het meest sexy uitziet - en ook nog een leuke naam heeft - heb ik op haar gestemd.

(Overigens verplichtte Wakker Dier Barend ook een stem uit te brengen op de meest sexy mannelijke vegetariër. Vreemd.)

En zoals dat gaat: wie hoorde ik vandaag op de autoradio?
Sanne Vogel.
Ze had heel wat te vertellen en niet de leukste dingen.
Haar vader is namelijk niet alleen vegetariër is maar ook....... drager van het borstkankergen (BRCA), en dus mogelijk ook zij. Daarover vertelde ze dat ze het niet wil weten of ze het heeft, ze wil zich nu niet laten testen en ieder jaar laten controleren. De reden is dat ze graag kinderen wil.

Zou namelijk komen vast te staan dat ze draagster van dat gen is, dan wordt geadviseerd borsten en baarmoeder te laten weghalen. en daar voelt ze niks voor. Het is een riskante strategie, want ook als ze een kindje zou krijgen, dan nog zou het voor haar te laat kunnen zijn en zou ze jong kunnen sterven.

Ook het embryo dat ze eventueel gaat dragen, wil ze niet laten testen. Want dan wordt er weer druk uitgeoefend om het te laten weghalen, mocht het ook draagster van dat gen zijn. En dat wil ze ook niet, omdat ze zelf blij is dat dat lot haar niet beschoren geweest is.

Geen makkelijk leven, en ik heb geen spijt dat ik op haar gestemd heb. Tijdens het interview riep ze spontaan de luisteraar op om op haar te stemmen, als 'meest sexy vegetariër'.


PS. Geen telg uit de Haagse acteursfamilie Vogel : Albert; Ellen.

2 opmerkingen:

  1. Dan maar een kind adopteren of een beroep of hobby uitoefenen waarin je met kinderen te maken hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Draagt ze een pruik op deze foto?

    BeantwoordenVerwijderen