Respect voor dieren

zaterdag 25 december 2010

Marianne Timmer


Marianne Timmer is een grote naam in de schaatssport. Ze won vele kampioenschappen. In de wachtkamer las ik in een of ander blaadje een interview met haar. Ze was korte tijd getrouwd met Peter Müller, een Amerikaan die naam heeft gemaakt als coach van diverse nationale schaatsploegen. In dat artikel zei ze dat ze het niet fijn vond dat haar ex in zijn boek Op dun ijs de vuile was had buiten gehangen. Een betere aanbeveling voor een boek kun je niet doen. Barend is ook maar een gewoon mens en dus heb ik dat boek even ingezien. Twee hoofdstukjes van ieder acht bladzijden, het eerste getiteld ‘Het begin’, het tweede – jawel: ‘Het einde’.

Marianne en Peter trouwden overhaast in 2001 in Las Vegas. Zij was toen 27. Müller was in dat jaar 47, getrouwd geweest met een andere hardrijdster en vader van twee kinderen. Timmer had voor Müller haar vriend verlaten; dat was Henk Timmer, een naamgenoot, en voetballer. Het duurde twee jaar voordat Marianne inzag de verkeerde keus gemaakt te hebben en weer terugkeerde in Henks armen.

De beschrijving van enkele gebeurtenissen die daartoe leidden, is – voor de buitenstaander – niet onvermakelijk. Timmer was - alleen - naar een feestje geweest en kwam pas ’s ochtends om acht uur thuis. Ze ging direct naar bed. Müller had wat kleingeld nodig en trof in haar tas…. een stropdas aan. Haar verklaring: op het feestje was ze haar oude vriend Henk Timmer tegengekomen. Ze waren nog wat gaan drinken en daar had hij gevraagd of Marianne zijn das even bij zich kon houden. 'Dat was alles'.

Het tweede voorval was dit. Op een dag, aan het einde van de zomer, kwam ze terug van een trainingskamp in Italië. Müller: ‘Ik deed bij ons thuis altijd de was en keerde nietsvermoedend haar tas met vuile spullen om. Wat vond ik tussen haar kleren? Een pak condooms! Ik gebruikte die dingen niet, dus ik vroeg meteen: 'What the fuck is this?' Timmer begon een beetje schaapachtig te lachen. Ze zei dat ze in Italië naar een drogist was geweest en dat het haar leuk leek om condooms te kopen. Ik geloofde er uiteraard niets van. Een getrouwde vrouw die voor de gein een pak condooms gaat kopen.’

Na de scheiding in 2003 van Müller zijn Marianne en Henk getrouwd. Beiden naderen inmiddels de veertig. Sport en spel, het avontuurlijke leven, zijn voorbij. Ze zijn ze het ondernemerspad ingeslagen en nu dag en nacht met heel andere dingen bezig: een kledingzaak, een restaurant en een belastingadvieskantoor.


1 opmerking:

  1. Het laatste nieuws altijd het eerste bij Barend:

    AMSTERDAM 28-12-2010 - Marianne Timmer stopt per direct en definitief met schaatsen. De drievoudig olympische kampioene zegt tegen de Telegraaf: 'Ik ben altijd onafhankelijk geweest en dat wil ik blijven tot het bittere eind. Ik hou de eer aan mezelf.'

    BeantwoordenVerwijderen