Respect voor dieren

zaterdag 18 december 2010

Zeehonden en Partij voor de Dieren

Het is natuurlijk ongelooflijk dom hoe Lenie ’t Hart is omgegaan met haar grote sponsor Van Klooster (zie hieronder: 'Zakendoen met Lenie 't Hart'). Nog veel ernstiger valt uiteraard het stichtingsbestuur een verwijt te maken. Men mag er niet uitgaan dat Lenie diepgaand inzicht in deze materie heeft, daar is nu juist ook een bestuur voor.

Het is een probleem dat vele zo niet de meeste besturen aankleeft: men laat de directie maar tobben. Je ziet het ook bij de Partij voor de Dieren, bij Proefdiervrij en vele andere. Het bestuur als fopspeen.

De juistheid van de berichtgeving dat de zeehondencrèche ‘in acute nood’  is, betwijfel ik. Zover ik me herinner is deze stichting zeker niet armlastig. Dat blijkt ook uit het feit dat men zonder problemen de meerkosten voor eigen rekening had willen nemen, ten bedrage van vele tienduizenden euro’s (zo niet meer).

Mocht ik dit mis hebben, dan zouden gemeente en provincie kunnen overwegen bij te springen. Er is ook een economisch belang mee gemoeid. Het centrum biedt enige tientallen mensen werk in een regio waar weinig werkgelegenheid is. Daarnaast is het een unieke toeristische attractie.

Ik herinner me echter ook dat Lenie enige jaren geleden uit de gemeente wilde vertrekken toen die medewerking weigerde.

Interessant is het stilzwijgen wederom van de Partij voor de Dieren: Kamerfractie, bestuur en afdeling Groningen. Statenlid Anja Hazekamp houdt een blog bij dat bijgewerkt is tot …......... 8 juni 2010.
Zij heeft in Pieterburen gewerkt, en staat nog steeds achter de doelstelling van de crèche. Heeft zij hierover misschien een spreekverbod?!

Het boeiende is namelijk dat de Kamerfractie van de PvdD er – impliciet – NIET achter staat.

Volgens Marianne Thieme (en de Faunabescherming) moet je wild aan z’n lot overlaten, daar wordt de populatie sterker van. M.a.w.: gestrande huilers lekker laten huilen en sterven.
Een tweede Oostvaardersplassen!

5 opmerkingen:

  1. Ik herinner mij dat Marianne Thieme eens een werkbezoek aan de zeehondencrèche had gebracht. Dit werd uitgezonden door het televisiejournaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wild moet je aan z'n lot overlaten, tenzij de dieren in de problemen zijn gekomen door mensen. En dus niet door een natuurlijke oorzaak. Veel zeehonden sterven in visnetten e.d. Grote kans dus dat huilers door menselijk handelen in de problemen zijn gekomen én dus verdienen ze ook onze hulp. Dit is ongetwijfeld ook de mening van de PvdD.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aan 'ongetwijfeld' heb ik niks. Ik wil weten.

    Je hebt blijkbaar niet de discussie rond de Oostvaardersplassen gevolgd, met een blunderende Partij voor de Dieren.

    Tot dusver houdt (o.a.) de Groningse afdeling zijn kaken stijf op elkaar, Anja Hazekamp voorop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Barend, ga eens werk zoeken in plaats van mensen lastig te vallen met onzin.

    Paula, ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. t.a.v Lenie en haar zeehonden heb ik gemengde gevoelens.
    naar myn weten bestond er al een rykszeehondenkennel.

    een "roddel" was in die dagen dat een geredde zeehond weer teruggebracht werd naar reyckjavik door haar en diverse belangryke lieden.
    Aldaar lagen in de baai 20 zeehondenjagers, de plaatselijke courant had een prys uitgeschreven voor de jager die het dier zou doden.
    Vlgns zeggen verzocht mvr. t Hart het neerlands journaille dit NIET te melden ivm toekomstige subsidiering.

    Verder hoorde ik van zeilers dat er ooit een jacht is geweest op zg. huilers, babyzeehondjes wier moeder voedsel zocht.
    Met snelle speedboten werd aanvulling voor het kennel gevangen.

    kortom enige reserve is m.i. gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen