Respect voor dieren

donderdag 9 december 2010

Stemgedrag van Dierenpartij

Je vindt op de website van de PvdD over de meeste moties waarover in de Kamer is gestemd, geen stemverklaring. Je vindt er alleen de volgende vier rubrieken:
  • Laatste Kamervragen
  • Laatste antwoorden op Kamervragen
  • Laatste ingediende moties
  • Laatste bijdragen aan debatten
Anders dan je zou mogen verwachten vind je bij die laatste categorie geen stemverklaringen.

Nu is het in de meeste gevallen - tot dusver - wel duidelijk welke positie de fractie kiest, maar in sommige gevallen zou ik toch wel een motivatie willen zien. Zo’n bijdrage kan een fractieassistent toch niet veel moeite kosten.

Om een paar voorbeelden te geven: een dwaze SP-motie om herindeling van gemeenten alleen te realiseren als dit de instemming van de bewoners heeft, wordt gesteund. Daartegenover een (zinnige) motie om van paleis Soestdijk een nationaal historisch museum te maken, wordt niet gesteund!

Ik vind dat de Kamerfractie het aan haar leden verplicht is zoveel mogelijk opening van zaken te geven waar het het stemgedrag betreft.  Als ze daar geen zin in hebben, dan zouden ze maar beter niet kunnen stemmen.

1 opmerking:

  1. Met de teneur van je artikel ben ik het eens. Alleen vraag ik mij af waarom inwoners van gemeenten niet om hun toestemming zou worden gevraagd voor een gemeentelijke herindeling.

    BeantwoordenVerwijderen