Respect voor dieren

zondag 31 oktober 2010

Dierproeven en PvdD: 'bedankt voor uw e-mail'




Amsterdam, 19 mei 2008 – Dinsdag 20 mei om 9.00 uur dient het beroep dat de Partij voor de Dieren heeft ingediend tegen de Universiteit Utrecht (UU) over de transparantie rond de dierproeven die op de universiteit worden verricht. De Partij voor de Dieren had de UU gevraagd de verslagen van haar Dierexperimenten Commissie (DEC) openbaar te maken. In de verslagen zouden de afwegingen na te lezen zijn die hebben geleid tot het al dan niet geven van toestemming voor het verrichten van dierproeven voor een bepaald doeleinde.

De UU weigert deze openbaar te maken.

In een vergelijkbare zaak vorig jaar augustus, stelde de rechter de Partij voor de Dieren in het gelijk.
De Amsterdamse rechtbank bepaalde dat Wageningen Universiteit (en in haar kielzog andere universiteiten) op basis van de Wet openbaarheid van bestuur gehouden zijn informatie die betrekking heeft op experimenten met dieren openbaar te maken.

***

Na dit gelezen te hebben verzocht ik het partijbureau om de link naar het verloop van de procedure. Aan verhaaltjes heb ik niet zoveel. Die kreeg ik echter niet; zekere Imke volstond met een verwijzing naar dit (volgende) verhaaltje, waaruit blijkt dat de partij ook deze procedure gewonnen heeft.

Twee dagen geleden vroeg ik vervolgens of met deze positieve resultaten verder nog iets gedaan is en zo ja, waar vind ik dat dan?

Daarop heb ik – tot dusver – geen reactie gekregen en die verwacht ik ook niet.
In het partijprogramma voor de kamerverkiezingen van dit jaar vind je er ook niets over.

Vraag is dan:

1) wat is de zin van procederen als je met de uitkomsten niets doet?

2) hoe serieus kan de Partij nog genomen worden als het over dierproeven gaat?


PS.
Terzijde is het nog interessant te weten waarom de rechter nu anders oordeelt dan toen Proefdiervrij in 1999/2000 vroeg om inzage in de verslagen van de dierexperimentencommissie van het primatencentrum in Rijswijk (BPRC)?

2 opmerkingen:

  1. De rechter heeft geoordeeld in het hoger beroep dat er geen grond bestaat voor de weigering van een universiteit om de verslaglegging haar Dierexperimenten Commissie openbaar te maken.

    Dat betekent dat particulieren ook toegang moeten krijgen tot deze verslaglegging.

    Indien u meer wilt weten over de dierexperimenten van de universiteit raad ik u aan om contact op te nemen met de Dierexperimenten Commissie van de Universiteit Utrecht. http://www.uu.nl/NL/Pages/default.aspx

    Partij voor de Dieren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow ik ben echt geschokt wat voor dierenleed bij dierproeven komt kijken in o.a Nederland !
    Zelf ben ik 13 jaar maar als ik 18 ben stem ik zeker voor partij voor de dieren!!!
    Net zoals mijn moeder

    Gr. Bridget

    BeantwoordenVerwijderen