Respect voor dieren

vrijdag 1 oktober 2010

In Memoriam Terese Grassi


In Memoriam
Op 20 juli 2010 is Terese overleden. Hoewel ik er al mee rekening had gehouden schrok ik toch van het bericht. Ze hoorde zo bij onze beweging. Een activiste die meedeed met iedere actie, als haar ziekte het maar enigszins toeliet. Daarbij toonde ze niet bang uitgevallen te zijn. Voor de dieren had ze alles over.

Ze was een vaste kracht, je kon op haar rekenen. Van zulke mensen zijn er niet veel – dat maakt het gemis extra verdrietig.

Ik heb haar niet heel goed gekend. De ziekte was al ver gevorderd toen ik haar leerde kennen. Dat was alweer jaren geleden op een zomers terras in het Vondelpark, waar we hadden afgesproken om persoonlijk kennis te maken.

De meeste indruk op mij maakte ze tijdens de hoorzitting-biotechnologie in Den Haag d.d. 24-11-2005. Daar liet ze luid en duidelijk weten aan de aanvrager voor een dierproefvergunning, dr. Krimpenfort van het Nederlands Kankerinstituut, aan de aanwezige ambtelijke LNV-Hagenezen, en aan de andere aanwezigen dat ze aan kanker leed en dat ze NIET wilde dat voor dierproeven vergunning verleend zou worden.

Ze herhaalde dit standpunt tijdens de discussie over dierproeven in maart 2008 in het tv-programma Rondom Tien. Je kunt haar op de video daarvan nu nog sprekend zien.

Ik kwam haar ook bij verschillende andere demo’s tegen, o.a. voor het beruchte Primatencentrum in Rijswijk (BPRC). Ze was als het ware een wandelende aanklacht tegen de stand van de inwendige geneeskunde en zijn dierproeven.

Terese hield me op de hoogte van haar reisjes naar Sicilië en naar New York. En hoe ziek ze daarvan was. Toen ik steeds minder mails van haar kreeg, begreep ik dat het afliep. Op het laatst van haar leven verhuisde ze nog - met al haar katten - van de eerste etage aan de Postjesweg in Amsterdam naar een naburige benedenwoning. Daar is ze nu overleden, 41 jaar oud.

Ik hoop dat ze troost heeft kunnen vinden in de zekerheid dat wij haar strijd voor de bevrijding van de dieren zullen voortzetten.



Uitvaart
Gisteren hebben we Terese de laatste eer bewezen.

Om op tijd te zijn moest ik onderweg wel even gas bijgeven, wat me de vraag van de verkeersagent in herinnering bracht: “Bent u op weg naar uw begrafenis?” Deze keer was ik inderdaad op weg naar het crematorium.

Er waren naar (ruwe) schatting zo’n zeventig mensen gekomen, onder wie zeven activisten. Vier van de Amsterdamse kern van Proefdiervrij, twee van Respect voor Dieren, en ikzelf. Mieke Lehman en ik mochten als vertegenwoordigers van de dieren enkele woorden spreken, echter op verzoek van moeder ’niet spiritueel’. Dat vond ik wat vreemd aangezien ik de indruk kreeg dat er veel Jehova’s Getuigen aanwezig waren. Gelukkig bleken zowel Mieke als ik geen last te hebben van spiritualiteit.

Terese was opgebaard in een witte rieten kist, gesierd door bloemstukken. Er werden tijdens de hele plechtigheid 41 foto’s uit haar leven vertoond, voor ieder levensjaar een. Je zag haar daarop vanaf baby tot deze tijd; er waren heel mooie en vrolijke bij.

De muziek was vreselijk (house).

Moeder las een korte afscheidsbrief van Terese voor. Zo’n vijftien jaar heeft ze met de ziekte rondgelopen. Intussen kwam ze de ware (ge)liefde niet tegen. Ze verzocht iedereen vegetariër te willen worden, voor de dieren. Tenslotte vroeg ze goed te willen zorgen voor haar poezen die ze achter moest laten.

Het was een korte emotionele bijeenkomst. Wat je mist bij een crematie is de gang naar het graf, die de plechtigheid een extra accent geeft. Daarnaast biedt hij gelegenheid de opgedane emoties wat lucht te geven.

Onvergetelijke Terese, veel dank. Rust zacht.

v.l. n.r. vader, moeder, neefje, broer, nichtje, broer, schoonzus

13 opmerkingen:

  1. Mooi verwoord. Precies hoe we Terese moeten herinneren. Ze zal gemist worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De beste mensen gaan vaak het eerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rust in Vrede, Lieve Teresa.
    Je was een goed mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sandra de Jong31 juli 2010 om 22:50

    Lieve Terese,

    jij was het beste voorbeeld van hoe lief en goed een mens kan zijn voor dieren.
    Je hebt eindeloos gestreden met alle macht die in je zat voor de dieren.
    Ik ben blij je gekend te hebben.
    Wij gaan voor altijd door met onze strijd!!!!!

    Bedankt namens allen waar je voor gestreden hebt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Terese,
    Al ken ik je niet persoonlijk, maar zo te horen en te lezen ben jij een bijzonder mooi en rechtschapen mens met een hart van goud voor alle dieren.
    Veel te jong ben je van ons heengegaan en heb je hard gevochten tegen een ongelijke strijd. Je leeft voort in onze harten en gedachten en wij zullen jouw strijd voor de dieren voortzetten, net zo volhardend en vol liefde voor de dieren, zoals jij dit hebt gedaan.

    Tot ziens mooie Terese

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Terese,
    Jouw diepe herteogen, jouw warme grote hart voor dieren (katten).
    Sterke, optimistische vrouw.
    Al de dieren die je voorgingen hebben geduldig op je gewacht en omringen je.
    Het was een voorrecht je te hebben gekend. Rust zacht, tot ziens, Doris Tactor (je yogadocente).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een bericht waar ik van schrok.
    Een aantal malen heb ik Terese van nabij meegemaakt tijdens protesten en dergelijke van onze gezamenlijke dierenvrienden en -vriendinnen.
    Een vrouw met bijzonder veel passie voor dieren en ook met veel strijdlust. Soms liep mijn e-mailbox over door haar vele berichten.

    Ik bewaar fijne herinneringen aan Terese en dit in memoriam verwoord eigenlijk alles op een perfecte en warme wijze, dank daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Raar dat mensen niet als individu worden beschouwd, maar dat men wil dat ze een levensgezel(lin) hebben. In elk geval had Terese elf geliefden: haar poezen.

    Het is mogelijk dat ze ook een mens als partner had willen hebben, maar dat mensen werden afgeschrikt door haar kanker. Kankerpatiënten hebben niet alleen een levensbedreigende ziekte en krijgen niet alleen een zware medische behandeling, maar ze hebben ook nog te kampen met sociale problemen, zowel op het werk als in de liefde. Wie zou overigens zo'n schatje als Terese niet als partner willen hebben gehad?

    Naar mijn mening had ze in haar situatie echter niet zo veel poezen moeten nemen. Aan de andere kant: misschien had ze gedacht dat ze nog lang zou leven ondanks de kanker. Hoe dan ook: als alleenstaande moet je wel bedenken wat er met je huisdieren moet gebeuren wanneer je bent overleden. Je kunt bv. een testament opmaken met een legaat voor het dierentehuis in Wassenaar, dat dan voor je dieren zorgt. Het gaat om de Stichting Nationale Dierenzorg. Zie: www.ndz.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erica, wat betreft de 11 poezen van Teresa: zij was hoopvol, ze heeft zich zelfs nog laten inenten tegen de Mexicaanse griep, ''omdat ze geen risico wou lopen'', dat doe je niet als je denkt dat je er binnen het jaar niet meer zal zijn. Trouwens, als Tersesa de poezen indertijd niet genomen had, wat zou er dan met hen gebeurd zijn?!
    Ik vind het onbegrijpelijk dat er 6 van haar lievelingen naar het asiel zijn gegaan : zijn er dan in heel Nederland geen 6 activisten over, die hen hadden kunnen nemen?
    Vreemde vogels trouwens, het soort dierenactivisten die een smoes verzinnen om niet één enkel dier in huis te moeten nemen, en het zodoende van de DOOD te redden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maria, dank je voor de aanvullende informatie. Zo zie je maar weer hoe geniepig kanker is. Ik had er ook al aan gedacht dat Terese die poezen in huis had genomen omdat er gewoon geen ander huis voor hen was. Overigens is het niet zo, wat veel mensen schijnen te denken, dat asielkatten de dood wacht. Mijn eerste vier poezen heb ik uit een asiel gehaald en ze hebben het bij mij heel goed gekregen. Bij andere poezen en honden in het asiel gaat het ook vaak zo. Desnoods wil ik nog wel een poes erbij nemen, maar ik zit er niet om te springen. Ik heb er al vijf, wat mij aardig wat kost (ik ben met vroegpensioen). Ik ben ook niet zo jong meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Terese,

    Mijn vroegere buurmeisje en vriendinnetje.
    Altijd samen.
    Elkaar uit het oog verloren, jaren later kwamen we elkaar weer tegen, eerst via schoolbank, toen via Hyves.
    We hadden geregeld contact..en haar kracht en positiviteit trof (en treft) me.
    Haar inzet tegen dierenleed, haar vechtlust tegen die vreselijke ziekte een voorbeeld voor velen.
    Wat zal ze gemist worden.

    Ik wens de familie, maar ook alle andere dierbaren heel veel sterkte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. DAG TERESE, DANK VOOR JE STRIJD TEGEN DIERENLEED.
    ACTIEGROEP FLAMIN-GO!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onlangs hebben we het vreselijke nieuws vernomen dat Terese overleden is en hebben e.e.a. kunnen nalezen op jouw blog.

    Terese hebben we ontmoet tijdens de 1e stille mars tegen dierenleed in Azië in Den Haag, daarna nog een keer op een manifestatie tegen dierenleed in Amsterdam en in 2008 in een stille toch tegen bont.

    We zijn erg onder de indruk van deze vrouw die tot het laatste heeft gestreden tegen dierenleed.

    Birgitta en Sandra
    Animal help Uruguay

    BeantwoordenVerwijderen